collapse

Författare Ämne:  Söker foton på lantrasdjur  (läst 2181 gånger)

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 5572
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Söker foton på lantrasdjur
« skrivet: 25 maj-12 kl 14:08 »
Jag arbetar på en bok om arkeologiskt undersökta gårdstomter i Västsverige från 1500-tal till 1700-tal (ungefär). Den ska vara populärt hållen och ha rikligt med bilder. Vi har en ganska bra uppfattning om hur många slags djur som fanns på gårdarna, men jag skulle vilja illustrera det hela med foton på livs levande lantrasdjur, först och främst sådana som har anknytning till Västsverige. Rödkulla, till exempel. Även gris, get och får.

Har du bilder på dina djur som du vill dela med dig av, mot en rimlig ersättning givetvis? De behöver vara i hyfsad kvalitet för att kunna tryckas (mobilbilder brukar inte bli så bra). PM:a mig så kan vi diskutera vidare.

Alternativt om jag får komma och hälsa på med en fotograf i släptåg.  :)

Utloggad Frances

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 7922
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Söker foton på lantrasdjur
« Svar #1 skrivet: 25 maj-12 kl 15:29 »
Ja, jag har ju lite lantraser....men kanske inte exakt dom som du efterfrågar...du får väl kolla bland mina fb bilder så ser du vad som finns...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Utloggad Lorita

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1152
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 25 maj-12 kl 15:31 »
Jag har Klövsjöfår i Göteborg, det är ju en gammal lantras men inte från västkusten, dom går däremot i en miljö där det tidigare alltid varit bete (mosaik mark) eller alltid och alltid sen efter det stora jodfallet på elvahundratalet fram till 1964-68 då köpte den tidigare ägaren gården som vi nu försöker resturerna marken till vad det en gång var.

Du är hjärtligt välkommen med en fotograf om du vill, om inte kan jag tala med min son som är familjens fotograf, det kan bli en kopp kaffe eller te också om ni vill  ;)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 25 maj-12 kl 15:34 »
Jag har Klövsjöfår i Göteborg, det är ju en gammal lantras men inte från västkusten, dom går däremot i en miljö där det tidigare alltid varit bete (mosaik mark) eller alltid och alltid sen efter det stora jodfallet på elvahundratalet fram till 1964-68 då köpte den tidigare ägaren gården som vi nu försöker resturerna marken till vad det en gång var.

Du är hjärtligt välkommen med en fotograf om du vill, om inte kan jag tala med min son som är familjens fotograf, det kan bli en kopp kaffe eller te också om ni vill  ;)

Låter trevligt. Jag avvaktar lite och ser vilka svar som rasslar in, så återkommer jag.

Stora jordfallet - Kungälvstrakten?

Utloggad Lorita

• Forumveteran
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 25 maj-12 kl 15:38 »
Japp, Gullön/rödbo just nu går fåren i Brandenburg, våra grannar vars son har studerat historia i Lund dom har Orusthöns om det skulle vara något att fotografera också  :)
« Senast ändrad: 25 maj-12 kl 15:44 av Lorita »
Länk till mina lamm 2012

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 maj-12 kl 15:49 »
Nordens ark har väll en del ring och fråga  ?

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #6 skrivet: 25 maj-12 kl 15:52 »
Nordens ark har väll en del ring och fråga  ?

Bra idé! Kan ju bli en utflykt dit med barnen, kanske.  :)

kbh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 maj-12 kl 15:54 »
Bra idé! Kan ju bli en utflykt dit med barnen, kanske.  :)
Appsålut  skulle skälv vilja åka dit :)

Utloggad Henrik Penrik Filivilivenrik

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3651
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 25 maj-12 kl 17:38 »
Alla bilderna jag hittade på min svarttupp är skickade.
Undvik alkohol, kvinnor och deadlines.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 maj-12 kl 17:46 »
Jag måste få köpa ett signerat ex av boken. :)

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 25 maj-12 kl 18:19 »
Jag måste få köpa ett signerat ex av boken. :)

Det går säkert att ordna.  :) Det dröjer dock ett antal månader innan den är klar. Texten börjar ta form, jag väljer bilder parallellt, sen ska det hela faktagranskas och kontrolläsas av andra som förstår sig på, sen ska jag arbeta in alla rättningar, sen ska det hela till vår redaktion och SEN går den till tryck. Lång process...

Malines här igen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 maj-12 kl 18:47 »
Lång process...

Ja, det är ju en bok ändå! :)

Utloggad KungTulle

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1024
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #12 skrivet: 26 maj-12 kl 10:57 »
Jag har en gammal nordsvensk hingst som är av den riktigt gamla lantrastypen, endast 146 cm hög. I typen ser han ut som en tung welsh cob med ett stänk spanskt blod.

Han torde utseendemässigt och storleksmässigt vara mycket lik den typ av häst som under senmedeltid fram till slutet av 1700-talet användes som officershäst inom det svenska kavalleriet. Dvs den ädlare  något större formen av klippare. Manskapshästarna motsvarades snarare av större gotlandsruss på ca 130-135 cm i mankhöjd. Säkert fanns sådana här hästar lite överallt på officersboställen och större gårdar.

Exempelbild:  ( Ja jag får ju hålla på att extraknäcka lite ibland när pengarna tryter :) )

Säg till om du vill ha bilder av honom, jag kan säkert fixa i lite olika situationer och även med nån mänsklig "statist" som har historiska kläder. Det går att ordna senmedeltid dvs 1300 och 1400- tal., 1500-tal, tidigt 1700-tal ( karolineruniform) och tidigt 1800-tal (Mörners Husarer) hyfsat lätt då jag har sådana kläder tillgängliga. Vi kan diskutera ersättning vid intresse.

Jag har även en sugga som är 3/4 linderödsgris och 1/4 vildsvin. Hon är vildsvinsfärgad dvs agouti och är lite mer högbent än de rena linderödarna. Hon borde ju vara ett lämpligt fotoobjekt med tanke på att det förekommit inkorsning från vilda svin kontinuerligt i tamsvinstammen långt fram i modern tid.
« Senast ändrad: 26 maj-12 kl 11:05 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Utloggad hajens

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 522
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 26 maj-12 kl 11:01 »
kan fixa bra bilder på hedemorahöns om du är intresserad.

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #14 skrivet: 26 maj-12 kl 11:32 »
Tack alla för tips och bilder!! Jag får fundera lite på det hela nu och så återkommer jag när jag funderat färdigt och diskuterat med vår bildredaktör. Det blir nog många bra bilder,  :)

Hur är det med getter? På de gårdar i Sjuhärad som jag kollat på så var det vanligt med några getter och ibland en bock under 1500-1600-tal. Hur kan de ha sett ut? Finns det några "västgötagetter"?

KungTulle: snyggt!  ;D

Utloggad Lorita

• Forumveteran
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #15 skrivet: 26 maj-12 kl 11:45 »
Vår granne (en annan granne än dom med hönsen) har en gammal kastrerad bock

Jag hoppas jag får köpa ett ex av boken vem du än väljer att fotografera hos  ;)
Länk till mina lamm 2012

Utloggad hajens

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 522
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 26 maj-12 kl 12:24 »
...och svensk gul anka självklart.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Malines här igen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 26 maj-12 kl 13:18 »
Svensk gul och blå är för moderna tror jag.

Utloggad ChristinaR

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #18 skrivet: 26 maj-12 kl 14:05 »
Svensk gul och blå är för moderna tror jag.

Jag har inte hunnit läsa på så mkt om lantrasdjuren än, men det är väl så att de flesta har hittats och "bevarats" aktivt under 1900-talet? Frågan är ju hur mkt avel som skett sedan 15-1600-tal? Dels fanns det ju den medvetna aveln på kungsgårdar och andra storgårdar (och schäferierna på 1700-talet) och sen har väl folk alltid avlat på de "bästa" djuren. Gissar att dagens lantraser närmast avspeglar en situation under sent 1800-1900-tal. Men där är jag ute och spånar en del, det medges.

Det finns inte så mycket osteologiskt material bevarat från "min" tidsperiod heller, annars säger ju benen en del om storlek och om utseende i övrigt. Ska samla ihop de få uppgifter som finns.

Tycker ändå det vore roligt att ha med något kring lantraserna, om inte annat för att visa på skillnader mot "moderna" djur. Åtta kor var ju
inte riktigt samma mängd kött och mjölk 1612 som 2012.

Får bli ett kapitel eller en faktaruta om detta!

Men nu far detta iväg från en annons till en diskussionstråd. Ska vi starta en sån?

Utloggad Daaniel

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2945
    • Småland
    • Daniels Fjäderfä
« Svar #19 skrivet: 26 maj-12 kl 14:13 »
Jag har bilder på gotlandsfår, av ganska så bra och stor kvalité. Fast vet inte om gotlandsfår är en lantras? har ingen aning om det :P

“Haters will say what they want, but their hate will never stop you from chasing your dream”

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rohe's himmelrike

Visningar: 61
Postad av: RoHe
i: Byggnader
Rohe's potatisland "

Visningar: 60
Postad av: RoHe