collapse

Författare Ämne:  Ni som har höns i villakvarter...  (läst 2093 gånger)

Utloggad mita67

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 420
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Ni som har höns i villakvarter...
« Svar #20 skrivet: 17 maj-12 kl 18:31 »
Jag har 1500 kvm tomt, vet att jag måste ha tillstånd men det sk-ter jag i. Korkade regler!!! Krävs inga tillstånd för katter som skiter i grönsakslanden >:D Det var lite jobbigt när jag hade 2 tuppar och de ägnade dagarna åt att slåss eller gala. Så en fick flytta ::)Snart blir det kycklingar igen och jag har 2 småhönor på gång. Jag har himla bra grannar ;D Men jag tycker att alla har något störigt för sig, tonåringar med trimmade moppar och fest när som helst i veckan, småungar på trehjulingar som virrar omkring i kvarteret, skälliga hundar, nyfikna käringar, gräsklippare, byggjobbare, motorcyklar med olagliga dämpare och fan vet allt. Jag har bara höns, skälliga hundar och motorcykel med olaglig dämpare så det så o:)

Utloggad Stellan_J

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 614
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #21 skrivet: 17 maj-12 kl 21:07 »
Jag har 1500 kvm tomt, vet att jag måste ha tillstånd men det sk-ter jag i. Korkade regler!!! Krävs inga tillstånd för katter som skiter i grönsakslanden >:D Det var lite jobbigt när jag hade 2 tuppar och de ägnade dagarna åt att slåss eller gala. Så en fick flytta ::)Snart blir det kycklingar igen och jag har 2 småhönor på gång. Jag har himla bra grannar ;D Men jag tycker att alla har något störigt för sig, tonåringar med trimmade moppar och fest när som helst i veckan, småungar på trehjulingar som virrar omkring i kvarteret, skälliga hundar, nyfikna käringar, gräsklippare, byggjobbare, motorcyklar med olagliga dämpare och fan vet allt. Jag har bara höns, skälliga hundar och motorcykel med olaglig dämpare så det så o:)

Jag håller med. Kan mina grannar ha kor, hästar, får och katter så ska väl jag kunna ha mina höns.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Utloggad Tuvesson

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 77
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 18 maj-12 kl 08:49 »
Vi har tillstånd för 10 höns o bor mitt i ett villaområde, vi har iof en stor tomt, men jag tycker det är ganska lagom för en villatomt även om den är lite mindre :)

Utloggad rosita51

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 641
    • Skåne
« Svar #23 skrivet: 18 maj-12 kl 09:48 »
Vår tomt är på 1200 m2, så vi kunde nog få plats med fler än 10 höns. Men hönshuset och hönsgården har bara plats för 7-8 stycken.

Men så bra, då vet jag att det finns de som har fler än 5 i villakvarter!  :)
MVH Rosita zon 1

Utloggad TiB

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2584
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 18 maj-12 kl 12:48 »
Vår tomt är på 1200 m2, så vi kunde nog få plats med fler än 10 höns. Men hönshuset och hönsgården har bara plats för 7-8 stycken.

Men så bra, då vet jag att det finns de som har fler än 5 i villakvarter!  :)

Jag vet flera här på alternativ som byggt större hönshus eller ett hönshus till.  ;D Själv funderar jag över ett tredje...........
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Utloggad mohsart

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 147
    • Blekinge
    • mohsart - spel & böcker
« Svar #25 skrivet: 18 maj-12 kl 21:04 »
Tomten "ligger inte inom detaljplanerat område, däremot ligger det inom sammanhållen bebyggelse".
5000 kvm, borde räcka för våra djurbehov.
Och bara en granne, som inte har nåt emot att vi skaffar djur.

:-)

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://spel.mohsart.se/

Utloggad Peamira

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 16
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 20 maj-12 kl 12:21 »
Vi bor i Jönköpings kommun och fick precis vårt tillstånd men har inte skaffat hönsen än. Vi fick tillstånd för 10 höns men tyvärr ingen tupp. Det verkar vara ganska lätt att få tillståndet indraget efter vad man kan läsa på det. Vi bor mitt i en liten stad med grannar runt om och ganska liten trädgård.
Har man, tre barn, två dansk/svenska gårdshundar, två kaniner och snart en liten flock höns:-)Älskar djur och har tidigare haft hästar.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Här tar man för sig

Visningar: 42
Postad av: Tösen
i: Höns
Lilla Ellen är en av favorithönorna

Visningar: 31
Postad av: Tösen