Min lilla mulardanka Anki, som föddes i slutet av Juni förra sommaren vill väldigt gärna ruva. Hon har byggt ett bo av sina fjädrar, hon legat säkert i över en vecka, envist..Äggen får jag plocka under henne med handskar..De är ju obefruktade, så det blir ju inget iallafall. Hon är så duktig och ihärdig och jag tycker synd om henne, hon vill ju bara ha lite bebisar..
Jag har bara två ankor, och båda är flickor.Har inga planer på att utöka eller skaffa en drake.
Hönsens ruvande är lite si och så med, de vill ruva, men de håller på med äggen, så det slutar ändå inte som det var tänkt..De byter ägg med varandra(byter plats) osv..Kläckmaskin har jag, men vill inte dra igång den, bara för ett par äggs skull..Jag har nu några dvärgkochinägg, lägga dom under Anki??
Någon som testat att ruva fram hönsägg under en anka??. (Anki själv, ruvades fram av höns, och det gick hur bra som hellst..)
Erfarenheter??? Tips??
Funderar lite över det där med vatten och så..Jag vill ju inte ha dränkta kycklingar..En annan ide, var att låta Anki ruva fram kycklingarna och sedan ta dom, och ge kycklingarna till en höna istället..Men det vore kul att försöka att låta Ankan ta hand om kycklingarna, och jag tror att hon skulle bli en jättebra mamma..
Bada får hon väl göra, under uppsyn, sedan häller jag ut badvattnet..En annan tanke är ju detta med att ankor skitar ner dricksvattnet..Och hur blir det..Vad gäller smittor och annat..Det kan ju bli problem att hålla dricksvattnet rent, även om jag byter det 10 gånger om dagen..Jag börjar redan ångra mig..

Äsch, det var dumt det här..eller??
Men om det funkar att låta höns ta hand om ankbebisar, borde det funka åt andra hållet med???