collapse

Författare Ämne:  Hur övertala mannen i huset att höns är bra att ha!?  (läst 6817 gånger)

Utloggad shelale

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 452
    • Västergötland
Min man vet om mitt stora höns intresse då vi har haft höns förut ett tag och jag har kläckt flera gånger kycklingar till mina föräldrar och håller på med det hela tiden. Sen flyttade vi in till stan och jag tänkte ju att klart kan vi ha några höns där. Så jag köpte in lite avelsägg och började kläckningen. Min man sa att höns kan man inte ha i stan. jodå man får ha fem säger de på kommunen. Men han hade inte riktigt fattat att vi verkligen ska ha höns  :-[    Nu när kycklingarna är kläckta och tre veckor gamla så vill han att jag kör hem kycklingarna till min mamma nu. (För tillfället bor de nere i källaren i en stor "bås") Hur övertalar man honom bäst till detta? Jag tänkte ju att han skulle "växa" med tanken och liksom fatta det hela. Men icke. Tips om övertalningar? 8)

Utloggad Startskott

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 338
    • Östergötland
SV: Hur övertala mannen i huset att höns är bra att ha!?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 21:39 »
Men, om DU vill ha höns kan väl inte han förbjuda dej?Det är ju inte så att dom ska bo i sovrummet, eller?Gillar han dom inte behöver han väl inte befatta sej med dom?Och ägg, äter han inte ägg, pannkakor, omelett,sockerkaka mm?Att gå ut och hämta nyvärpta ägg och koka till frukost är ju såå lyxigt och gott!
Jamen då kör vi!

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 21:45 »
Ja eller hur! Jag för övrigt vägrar köpa "köpe ägg" så alla ägg vi får kommer från mina föräldrar för tillfället. Tänkte ändra på det. Hur underbart är det inte att gå ut på morgonen och hämta färska ägg till frukost liksom? Nä han är orolig att det ska lukta illa ute i trädgården.

Utloggad Henrik Penrik Filivilivenrik

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3651
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 21:48 »
Styrketränar han? Ägg innehåller jättebra protein.
Undvik alkohol, kvinnor och deadlines.

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 21:54 »
Nä han styrketränar inte. Men ägg är ändå hans favorit frukost. Han är bara en sån där storstadskille som inte vill ha en massa djur ute. Men det gick att övertalas förut måste bara kunna göra det igen...

Utloggad Startskott

• Forumveteran
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 28 apr-12 kl 21:55 »
Ja det kan man ju oroa sej för, men det luktar ju inte om man håller rent ;), och mysfaktorn är inte att förakta!Det är så avstressande att sitta och titta på hönsen när dom sprätter runt och kluckar lite försynt, underbart!
Finns det inget han gärna vill ha?
Jamen då kör vi!

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 apr-12 kl 22:03 »
Haha. Jo han vill gärna ha en sprillans ny BMW. Som han kan köra runt med o visa upp. Nåt som jag tycker är helt onödigt. Jag får väl helt enkelt ta o bygga ett litet hönshus ute och se vad han säger om det. Han känner ju mig, han borde ju verkligen fatta att den här gången lämnar jag inte över alla små kycklingar iallafall. Men han är väl inte så på hugget sen jag "räddade"  två små kattungar från döden för ganska snart 5 veckor sedan Som numera också är heltids familjemedlemmar  ;D

Utloggad Helena R

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1671
  • Till minne av Gogubben
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 28 apr-12 kl 22:06 »
Är det för er skull eller för grannarna han oroar sig för dålig lukt? I båda fallen kan du lägga fram en "gödselhanteringsplan". Det måste så klart vara en plan som han inte behöver befatta sig med.  ;) Om det gäller grannarna så kan du ju fråga runt om nån här nått emot det och om ingen protesterar så kan han inte säga nått om det.
En liten son här, en underbar dotter som flyttat hemifrån, jag själv, raskatterna och höns. Ja, några kaniner också... Vilken tur att jag äntligen hittat mitt ställe på landet :D

Utloggad Startskott

• Forumveteran
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 28 apr-12 kl 22:08 »
Hävda att det är MYCKE manligt med höns!"
Jamen då kör vi!

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 28 apr-12 kl 22:11 »
Är det för er skull eller för grannarna han oroar sig för dålig lukt? I båda fallen kan du lägga fram en "gödselhanteringsplan". Det måste så klart vara en plan som han inte behöver befatta sig med.  ;) Om det gäller grannarna så kan du ju fråga runt om nån här nått emot det och om ingen protesterar så kan han inte säga nått om det.

Nej för grannarna är han inte orolig för han är bara rädd att det ska lukta illa ute när vi ska sitta o mysa. Jag har lagt upp en plan på att rensa hönsgården och hönshuset en gång i veckan. det borde väl hålla en hel del lukt borta? Och om jag bygger in en sån där vad heter det nu igen? det som de bajsar på, bajsplatta?   Han har ju heller aldrig behövt rensa upp eller ta hand om, mina andra djur. Det har jag alltid skött själv

Utloggad hajens

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 524
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 apr-12 kl 22:12 »
Haha. Jo han vill gärna ha en sprillans ny BMW. Som han kan köra runt med o visa upp. ;D

tänkte precis föreslå muta av sängkammarkaraktär, men med tanke på hans önskan om en dyr bil så skvallrar det om ett tillkortakommande på den aranen, hehe. Lycka till med hönsen och BMW sambon hursom!
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Utloggad KungTulle

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1027
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 28 apr-12 kl 22:21 »
Min sambo smälte totalt när min då rätt unga brahmahöna kom fram till honom när jag och han och en kompis stod och pratade. Och så ställde hon sig precis framför honom och började föra en lång konversation med diverse höniska ord och läten och sedan när hon hållit på ett tag så tystnade hon och tittade upp på honom för att se vad han skulle svara och när han inte sa nåt så gick hon surt iväg en liten stund för att några minuter senare göra om samma grej och så stod hon där och väntade på att han skulle svara.

Min sambo insåg att hon uppenbarligen hade något MYCKET viktigt att upplysa JUST honom om, och det tyckte han var väldigt gulligt även om hans kunskaper i höniska är obefintlig.

Så nu gillar han hönorna rätt mycket. ;D Och tycker det är kul att studera dem i trädgården...

Men Rappa som numera inte är så liten tycker att han är en rätt efterbliven typ.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Utloggad Startskott

• Forumveteran
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 28 apr-12 kl 22:25 »
Min sambo smälte totalt när min då rätt unga brahmahöna kom fram till honom när jag och han och en kompis stod och pratade. Och så ställde hon sig precis framför honom och började föra en lång konversation med diverse höniska ord och läten och sedan när hon hållit på ett tag så tystnade hon och tittade upp på honom för att se vad han skulle svara och när han inte sa nåt så gick hon surt iväg en liten stund för att några minuter senare göra om samma grej och så stod hon där och väntade på att han skulle svara.

Min sambo insåg att hon uppenbarligen hade något MYCKET viktigt att upplysa JUST honom om, och det tyckte han var väldigt gulligt även om hans kunskaper i höniska är obefintlig.

Så nu gillar han hönorna rätt mycket. ;D Och tycker det är kul att studera dem i trädgården...

Men Rappa som numera inte är så liten tycker att han är en rätt efterbliven typ.

Min sambo är oxå rätt såld på hönsen ;D
Jamen då kör vi!

Utloggad högges521

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 83
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 28 apr-12 kl 22:28 »
1. Färska ägg varje dag. Sparar pengar till BMW.
2. Äggen är mycket godare än de i affären.
3. Man kan ge bort ägg i present, mycket uppskattat! Sparar pengar till BMW.
4. Man kan välja "ascoola" raser, visa bilder på "coola" raser.
Ex, hambrugerhöns http://www.rasfjaderfaforbundet.dinstudio.se/files/HAMBURGER_SILVER_SVARTFLCKIG_DVRG_96_P_SV_MSTARE_RUNE_JERSFALK.jpg,
Serama http://www.feathersite.com/Poultry/CGP/Sri/seramasilkie3.JPEG.
Bra inkörsport även om du inte vill ha dessa raser sen ;)
5. Man kan ta tillvara på gödsel, slipper köra växtnäring och får en fin golf-green gräsmatta. Sparar pengar till BMW.
6. Man kan lära dem tricks.
7. Det finns de som lägger turkosa ägg (Araucana!).
8. Om man väljer rashöns kan man bedriva verksamhet och sälja kycklingar och tjäna massa pengar till en BMW.
9. Visa ritningar på hönshuset och visa annonser på häftiga verktyg som man kan tänka sig behöva för att bygga hönshuset.

Ber om ursäkt för eventuella könsstereotypiska argument =)

Lycka till i övertalningen! / Mvh Juristen

Utloggad Idalu

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 172
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 28 apr-12 kl 22:37 »
Jag tror nog att personlig kontakt är det som får dem att bli sålda på hönsen.
Jag hade en tupp som jag skulle ta bort. Så skulle min mamma (inte så förtjust i hönsen) vara hönsvakt och jag skulle visa henne lite inför detta. Mamma går in med foderskopan i handen, då flyger tuppen fram och sätter sig på hennes arm och börjar äta i skopan. Hon blev först så himla rädd att hon skrek, men sen var han "hennes tupp" och han lever än.  ;D

Lycka till!  :D
Jag älskar mitt ny-gamla liv på landet & att vara fru! =)

Utloggad Neinor

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 705
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #15 skrivet: 28 apr-12 kl 22:39 »
"..men oj, nej jag vet inte hur de kom dit in, är du säker på att det verkligen är höns? Nej, jag har verkligen ingen aning, de måste bara ha vandrat förbi och flyttat in"

( Så lät det när knölgässen upptäktes)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 apr-12 kl 22:42 »
1. Färska ägg varje dag. Sparar pengar till BMW.
2. Äggen är mycket godare än de i affären.
3. Man kan ge bort ägg i present, mycket uppskattat! Sparar pengar till BMW.
4. Man kan välja "ascoola" raser, visa bilder på "coola" raser.
Ex, hambrugerhöns http://www.rasfjaderfaforbundet.dinstudio.se/files/HAMBURGER_SILVER_SVARTFLCKIG_DVRG_96_P_SV_MSTARE_RUNE_JERSFALK.jpg,
Serama http://www.feathersite.com/Poultry/CGP/Sri/seramasilkie3.JPEG.
Bra inkörsport även om du inte vill ha dessa raser sen ;)
5. Man kan ta tillvara på gödsel, slipper köra växtnäring och får en fin golf-green gräsmatta. Sparar pengar till BMW.
6. Man kan lära dem tricks.
7. Det finns de som lägger turkosa ägg (Araucana!).
8. Om man väljer rashöns kan man bedriva verksamhet och sälja kycklingar och tjäna massa pengar till en BMW.
9. Visa ritningar på hönshuset och visa annonser på häftiga verktyg som man kan tänka sig behöva för att bygga hönshuset.

Ber om ursäkt för eventuella könsstereotypiska argument =)

Lycka till i övertalningen! / Mvh Juristen

Mycket bra argument! ;D

Ritningar på hönshus har han sett flera stycken. Jag liksom ritar en ny varje dag! =). Så jag förstår fortfarande inte hur han inte kan ha fattat att vi ska behålla ett par höns. och det är just av rasen auracana, och Isbar/silkes. Så han vet att det kommer att bli gröna/turkosa ägg.
Han kanske bara spelar dum och ovetandes?

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 28 apr-12 kl 22:44 »
"..men oj, nej jag vet inte hur de kom dit in, är du säker på att det verkligen är höns? Nej, jag har verkligen ingen aning, de måste bara ha vandrat förbi och flyttat in"

( Så lät det när knölgässen upptäktes)

Det hade ju kunnat funka om han inte visste att vi redan hade tre veckors gamla kycklingar nere i källaren.

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 28 apr-12 kl 23:07 »
Kanske kan funka med en liten ramsa? Typ "green eggs for breakfast, green eggs for lunch green eggs for supper and a c*ck for munch? Får väl föra fam den o se vad han säger  :P

Inloggad Attes matte

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 4340
    • Jämtland
« Svar #19 skrivet: 29 apr-12 kl 08:06 »
Åh, va glad jag är att jag inte har dessa problem... PeGe håller istället på och tjatar (ja, tjatar!  ;D ) om fler höns, och då framförallt sebright. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Här tar man för sig

Visningar: 22
Postad av: Tösen
i: Höns