collapse

Författare Ämne:  Hur övertala mannen i huset att höns är bra att ha!?  (läst 7157 gånger)

Utloggad shelale

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 454
    • Västergötland
Min man vet om mitt stora höns intresse då vi har haft höns förut ett tag och jag har kläckt flera gånger kycklingar till mina föräldrar och håller på med det hela tiden. Sen flyttade vi in till stan och jag tänkte ju att klart kan vi ha några höns där. Så jag köpte in lite avelsägg och började kläckningen. Min man sa att höns kan man inte ha i stan. jodå man får ha fem säger de på kommunen. Men han hade inte riktigt fattat att vi verkligen ska ha höns  :-[    Nu när kycklingarna är kläckta och tre veckor gamla så vill han att jag kör hem kycklingarna till min mamma nu. (För tillfället bor de nere i källaren i en stor "bås") Hur övertalar man honom bäst till detta? Jag tänkte ju att han skulle "växa" med tanken och liksom fatta det hela. Men icke. Tips om övertalningar? 8)

Utloggad Startskott

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 341
    • -
SV: Hur övertala mannen i huset att höns är bra att ha!?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 21:39 »
Men, om DU vill ha höns kan väl inte han förbjuda dej?Det är ju inte så att dom ska bo i sovrummet, eller?Gillar han dom inte behöver han väl inte befatta sej med dom?Och ägg, äter han inte ägg, pannkakor, omelett,sockerkaka mm?Att gå ut och hämta nyvärpta ägg och koka till frukost är ju såå lyxigt och gott!

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 21:45 »
Ja eller hur! Jag för övrigt vägrar köpa "köpe ägg" så alla ägg vi får kommer från mina föräldrar för tillfället. Tänkte ändra på det. Hur underbart är det inte att gå ut på morgonen och hämta färska ägg till frukost liksom? Nä han är orolig att det ska lukta illa ute i trädgården.

Utloggad Henrik Penrik Filivilivenrik

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3653
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 21:48 »
Styrketränar han? Ägg innehåller jättebra protein.
Undvik alkohol, kvinnor och deadlines.

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 21:54 »
Nä han styrketränar inte. Men ägg är ändå hans favorit frukost. Han är bara en sån där storstadskille som inte vill ha en massa djur ute. Men det gick att övertalas förut måste bara kunna göra det igen...

Utloggad Startskott

• Forumveteran
    • -
« Svar #5 skrivet: 28 apr-12 kl 21:55 »
Ja det kan man ju oroa sej för, men det luktar ju inte om man håller rent ;), och mysfaktorn är inte att förakta!Det är så avstressande att sitta och titta på hönsen när dom sprätter runt och kluckar lite försynt, underbart!
Finns det inget han gärna vill ha?

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 apr-12 kl 22:03 »
Haha. Jo han vill gärna ha en sprillans ny BMW. Som han kan köra runt med o visa upp. Nåt som jag tycker är helt onödigt. Jag får väl helt enkelt ta o bygga ett litet hönshus ute och se vad han säger om det. Han känner ju mig, han borde ju verkligen fatta att den här gången lämnar jag inte över alla små kycklingar iallafall. Men han är väl inte så på hugget sen jag "räddade"  två små kattungar från döden för ganska snart 5 veckor sedan Som numera också är heltids familjemedlemmar  ;D

Utloggad Helena R

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1693
  • Till minne av Gogubben
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 28 apr-12 kl 22:06 »
Är det för er skull eller för grannarna han oroar sig för dålig lukt? I båda fallen kan du lägga fram en "gödselhanteringsplan". Det måste så klart vara en plan som han inte behöver befatta sig med.  ;) Om det gäller grannarna så kan du ju fråga runt om nån här nått emot det och om ingen protesterar så kan han inte säga nått om det.
En liten son här, en underbar dotter som flyttat hemifrån, jag själv, raskatterna och höns. Ja, några kaniner också... Vilken tur att jag äntligen hittat mitt ställe på landet :D

Utloggad Startskott

• Forumveteran
    • -
« Svar #8 skrivet: 28 apr-12 kl 22:08 »
Hävda att det är MYCKE manligt med höns!"

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 28 apr-12 kl 22:11 »
Är det för er skull eller för grannarna han oroar sig för dålig lukt? I båda fallen kan du lägga fram en "gödselhanteringsplan". Det måste så klart vara en plan som han inte behöver befatta sig med.  ;) Om det gäller grannarna så kan du ju fråga runt om nån här nått emot det och om ingen protesterar så kan han inte säga nått om det.

Nej för grannarna är han inte orolig för han är bara rädd att det ska lukta illa ute när vi ska sitta o mysa. Jag har lagt upp en plan på att rensa hönsgården och hönshuset en gång i veckan. det borde väl hålla en hel del lukt borta? Och om jag bygger in en sån där vad heter det nu igen? det som de bajsar på, bajsplatta?   Han har ju heller aldrig behövt rensa upp eller ta hand om, mina andra djur. Det har jag alltid skött själv

Utloggad hajens

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 531
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 apr-12 kl 22:12 »
Haha. Jo han vill gärna ha en sprillans ny BMW. Som han kan köra runt med o visa upp. ;D

tänkte precis föreslå muta av sängkammarkaraktär, men med tanke på hans önskan om en dyr bil så skvallrar det om ett tillkortakommande på den aranen, hehe. Lycka till med hönsen och BMW sambon hursom!
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Utloggad KungTulle

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1039
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 28 apr-12 kl 22:21 »
Min sambo smälte totalt när min då rätt unga brahmahöna kom fram till honom när jag och han och en kompis stod och pratade. Och så ställde hon sig precis framför honom och började föra en lång konversation med diverse höniska ord och läten och sedan när hon hållit på ett tag så tystnade hon och tittade upp på honom för att se vad han skulle svara och när han inte sa nåt så gick hon surt iväg en liten stund för att några minuter senare göra om samma grej och så stod hon där och väntade på att han skulle svara.

Min sambo insåg att hon uppenbarligen hade något MYCKET viktigt att upplysa JUST honom om, och det tyckte han var väldigt gulligt även om hans kunskaper i höniska är obefintlig.

Så nu gillar han hönorna rätt mycket. ;D Och tycker det är kul att studera dem i trädgården...

Men Rappa som numera inte är så liten tycker att han är en rätt efterbliven typ.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Utloggad Startskott

• Forumveteran
    • -
« Svar #12 skrivet: 28 apr-12 kl 22:25 »
Min sambo smälte totalt när min då rätt unga brahmahöna kom fram till honom när jag och han och en kompis stod och pratade. Och så ställde hon sig precis framför honom och började föra en lång konversation med diverse höniska ord och läten och sedan när hon hållit på ett tag så tystnade hon och tittade upp på honom för att se vad han skulle svara och när han inte sa nåt så gick hon surt iväg en liten stund för att några minuter senare göra om samma grej och så stod hon där och väntade på att han skulle svara.

Min sambo insåg att hon uppenbarligen hade något MYCKET viktigt att upplysa JUST honom om, och det tyckte han var väldigt gulligt även om hans kunskaper i höniska är obefintlig.

Så nu gillar han hönorna rätt mycket. ;D Och tycker det är kul att studera dem i trädgården...

Men Rappa som numera inte är så liten tycker att han är en rätt efterbliven typ.

Min sambo är oxå rätt såld på hönsen ;D

Utloggad högges521

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 83
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 28 apr-12 kl 22:28 »
1. Färska ägg varje dag. Sparar pengar till BMW.
2. Äggen är mycket godare än de i affären.
3. Man kan ge bort ägg i present, mycket uppskattat! Sparar pengar till BMW.
4. Man kan välja "ascoola" raser, visa bilder på "coola" raser.
Ex, hambrugerhöns http://www.rasfjaderfaforbundet.dinstudio.se/files/HAMBURGER_SILVER_SVARTFLCKIG_DVRG_96_P_SV_MSTARE_RUNE_JERSFALK.jpg,
Serama http://www.feathersite.com/Poultry/CGP/Sri/seramasilkie3.JPEG.
Bra inkörsport även om du inte vill ha dessa raser sen ;)
5. Man kan ta tillvara på gödsel, slipper köra växtnäring och får en fin golf-green gräsmatta. Sparar pengar till BMW.
6. Man kan lära dem tricks.
7. Det finns de som lägger turkosa ägg (Araucana!).
8. Om man väljer rashöns kan man bedriva verksamhet och sälja kycklingar och tjäna massa pengar till en BMW.
9. Visa ritningar på hönshuset och visa annonser på häftiga verktyg som man kan tänka sig behöva för att bygga hönshuset.

Ber om ursäkt för eventuella könsstereotypiska argument =)

Lycka till i övertalningen! / Mvh Juristen

Utloggad Idalu

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 172
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 28 apr-12 kl 22:37 »
Jag tror nog att personlig kontakt är det som får dem att bli sålda på hönsen.
Jag hade en tupp som jag skulle ta bort. Så skulle min mamma (inte så förtjust i hönsen) vara hönsvakt och jag skulle visa henne lite inför detta. Mamma går in med foderskopan i handen, då flyger tuppen fram och sätter sig på hennes arm och börjar äta i skopan. Hon blev först så himla rädd att hon skrek, men sen var han "hennes tupp" och han lever än.  ;D

Lycka till!  :D
Jag älskar mitt ny-gamla liv på landet & att vara fru! =)

Inloggad Neinor

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 712
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #15 skrivet: 28 apr-12 kl 22:39 »
"..men oj, nej jag vet inte hur de kom dit in, är du säker på att det verkligen är höns? Nej, jag har verkligen ingen aning, de måste bara ha vandrat förbi och flyttat in"

( Så lät det när knölgässen upptäktes)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 apr-12 kl 22:42 »
1. Färska ägg varje dag. Sparar pengar till BMW.
2. Äggen är mycket godare än de i affären.
3. Man kan ge bort ägg i present, mycket uppskattat! Sparar pengar till BMW.
4. Man kan välja "ascoola" raser, visa bilder på "coola" raser.
Ex, hambrugerhöns http://www.rasfjaderfaforbundet.dinstudio.se/files/HAMBURGER_SILVER_SVARTFLCKIG_DVRG_96_P_SV_MSTARE_RUNE_JERSFALK.jpg,
Serama http://www.feathersite.com/Poultry/CGP/Sri/seramasilkie3.JPEG.
Bra inkörsport även om du inte vill ha dessa raser sen ;)
5. Man kan ta tillvara på gödsel, slipper köra växtnäring och får en fin golf-green gräsmatta. Sparar pengar till BMW.
6. Man kan lära dem tricks.
7. Det finns de som lägger turkosa ägg (Araucana!).
8. Om man väljer rashöns kan man bedriva verksamhet och sälja kycklingar och tjäna massa pengar till en BMW.
9. Visa ritningar på hönshuset och visa annonser på häftiga verktyg som man kan tänka sig behöva för att bygga hönshuset.

Ber om ursäkt för eventuella könsstereotypiska argument =)

Lycka till i övertalningen! / Mvh Juristen

Mycket bra argument! ;D

Ritningar på hönshus har han sett flera stycken. Jag liksom ritar en ny varje dag! =). Så jag förstår fortfarande inte hur han inte kan ha fattat att vi ska behålla ett par höns. och det är just av rasen auracana, och Isbar/silkes. Så han vet att det kommer att bli gröna/turkosa ägg.
Han kanske bara spelar dum och ovetandes?

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 28 apr-12 kl 22:44 »
"..men oj, nej jag vet inte hur de kom dit in, är du säker på att det verkligen är höns? Nej, jag har verkligen ingen aning, de måste bara ha vandrat förbi och flyttat in"

( Så lät det när knölgässen upptäktes)

Det hade ju kunnat funka om han inte visste att vi redan hade tre veckors gamla kycklingar nere i källaren.

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 28 apr-12 kl 23:07 »
Kanske kan funka med en liten ramsa? Typ "green eggs for breakfast, green eggs for lunch green eggs for supper and a c*ck for munch? Får väl föra fam den o se vad han säger  :P

Utloggad Attes matte

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 4340
    • Jämtland
« Svar #19 skrivet: 29 apr-12 kl 08:06 »
Åh, va glad jag är att jag inte har dessa problem... PeGe håller istället på och tjatar (ja, tjatar!  ;D ) om fler höns, och då framförallt sebright. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Utloggad Lycka

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 4244
    • Ångermanland
« Svar #20 skrivet: 29 apr-12 kl 08:18 »
Min make är inte förtjust i höns , men tycker att jag ska få odla min hobby.
När det luktar hönshus inne (kycklingar)
Då sitter vi löst både kycklingarna å jag. 8)
Men då är det dax för dem att flytta ut, ibland nära att jag får följa med ;)
Hedemorahöns

Utloggad Svarthönan

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 829
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #21 skrivet: 29 apr-12 kl 08:45 »
Jag tror nog att personlig kontakt är det som får dem att bli sålda på hönsen...
Det var min tanke också. Kan du inte se till att resa bort/bli sjuk eller nåt så att han "tyvärr" måste sköta dem ett i några dagar? Om han lär känna dem och får kontakt med dem borde han väl börja tycka om dem. Om det bara är du som sköter dem hela tiden lär han ju aldrig känna dem. Jag känner en fd katthatare som har blivit helt kattfrälst för att de tog hand om en katt, det var första gången han verkligen hade kontakt med en katt.

Om ingenting funkar - byt sambo  ;)

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 29 apr-12 kl 19:06 »
Jag har löst hela problemet! Jag började tidigt imorse med att bygga ett litet hönshus. (tänkte att om jag börjar med en liten och säger att vi bara ska ha två-tre höns så kanske han ändrar sig) Iallafall när jag gjort klart "skelettet" till huset så sa jag att vi kunde grilla. Och ut kom han och såg det o bara- Har du börjat med ett höns hus!?! -Jaaa....  :-[ fresh eggs in the morning... fresh eggs for lunch...  ;D Och det funkade! Först sa han, det blir djurplågeri! att ha höns i ett sånt litet hus. (2x1,5 meter.) Han tror att de ska vara instängda där hela tiden. men han vet ännu inte mina planer på att de ska ha hönsgård också moahahaha. Jag sa att vi kunde bygga ett större då. Men det ville han inte. Så ja, han satte till och med i en skruv!  :D
Oooo vad jag är glad!

Utloggad Helena R

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1693
  • Till minne av Gogubben
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 29 apr-12 kl 21:23 »
Härligt! ;D
En liten son här, en underbar dotter som flyttat hemifrån, jag själv, raskatterna och höns. Ja, några kaniner också... Vilken tur att jag äntligen hittat mitt ställe på landet :D

Utloggad Idalu

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 172
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 29 apr-12 kl 22:54 »
Tjoho... och Grattis!!!  :D :D
Jag älskar mitt ny-gamla liv på landet & att vara fru! =)

Utloggad Startskott

• Forumveteran
    • -
« Svar #25 skrivet: 29 apr-12 kl 23:08 »
Sedär ja  ;D, så ska en slipsten dras!Grattis!

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 8022
  • Ett riktigt, äkta, gammaldags troll!
    • -
« Svar #26 skrivet: 29 apr-12 kl 23:42 »
Och jag som verkligen började tycka att det där måste vara ett besvärligt äktenskap, med så olika intressen och inställning till livet ...

Kanske det är väldigt manligt och därmed macho att hjälpa sin icke-så-snickeri-kunniga hustru med skruvdragaren i högsta hugg?  Bara en tanke ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Utloggad taccotad

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 374
    • Skåne
« Svar #27 skrivet: 30 apr-12 kl 07:33 »
Måste berätta min lilla hönshistoria.
Jag och sambon flyttade till gården när jag var 19 och han 23. Jag ville redan då ha höns men han var tveksam... Hade redan hästar, hund och katt. Det var jag som hade djurintresset och tog hand om dom. (Han tyckte från början att det var mkt jobb att ha en katt....)
Iaf så gick åren och när det gått ca 7-8 år så gjorde jag slag i saken och skaffade mig 4 dvärgkochinhönor + tupp. Sambon blev såld direkt. Han tyckte att det var helt underbara, personliga och söta små djur som faktiskt var väldigt lättskötta jämfört med hästarna ;)
Sen dess har här kläckts kycklingar med jämna mellanrum, ibland har vi haft ganska många höns och ibland har vi bara 5-6 stycken.
Han tycker än idag att hönsen är underbara djur! Äggen går inte ens att jämföra med köpeägg.

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
« Svar #28 skrivet: 30 apr-12 kl 09:27 »
Äggen går inte ens att jämföra med köpeägg.
Det är klart de inte gör!  Men TS tvingas ju jämföra med ägg från föräldrarnas gård ... :P

Utloggad TiB

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2640
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 30 apr-12 kl 10:03 »
Citera
Om ingenting funkar - byt sambo
Ja om han föredrar en sprillans ny BMW i st. för höns. Sånna kan man inte kampera ihop med!

En höna går ihop sig, går t.o.m. lite plus. Iaf om man inte handlar dyr-foder på Grannngården eller har för få höns i för dåligt isolerat hönshus.

En ny biljävel kostar 125-150 spänn om dagen de förstan tre åren,  och så 100-125 spänn till  (också per dygn) om man ska ha den registrerad.
Annars kan man inte åka runt och visa upp.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Utloggad KungTulle

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1039
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #30 skrivet: 30 apr-12 kl 12:06 »
Ja om han föredrar en sprillans ny BMW i st. för höns. Sånna kan man inte kampera ihop med!

Jodå, hönorna kommer älska  att åka med i bilen!  o:)   

http://arbroath.blogspot.se/2008/02/man-takes-chicken-to-work-every-day.html
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Utloggad TiB

• Forumveteran
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
« Svar #31 skrivet: 30 apr-12 kl 12:12 »
Citera
Jodå, hönorna kommer älska  att åka med i bilen!   
*asg* ;D ;D ;D

Utloggad Eva o Getterna

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 368
    • Uppland
« Svar #32 skrivet: 30 apr-12 kl 12:47 »
Inte luktar 5 hönor om man städar. ???
Hävda din rätt till egena interssen. Karn har väll intressen han också. Och de går väll ut på att tillfredställa dej eller ;D
Soporna från 5 hönor går ju att slänga i soptunnan.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
« Svar #33 skrivet: 30 apr-12 kl 13:07 »
Ja, om det inte finns plats på tomten för en välskött kompost med åtföljande trädgårdsland om ett par år?

Utloggad Fru solvända

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 799
    • Östergötland
« Svar #34 skrivet: 30 apr-12 kl 13:08 »
Inte luktar 5 hönor om man städar. ???
Hävda din rätt till egena interssen. Karn har väll intressen han också. Och de går väll ut på att tillfredställa dej eller ;D
Soporna från 5 hönor går ju att slänga i soptunnan.
Vilken bra kommentar..Håller med, du har rätt till dina EGNA intressen, han behöver varken gilla det eller vara intresserad själv..( fast det är ju roligare om han blir, det förstår jag..) Men jag tycker inte du ska ge upp, något som DU vill, bara för din karl inte vill..Hoppas du förstår, hur jag menar..
Den stora äran är inte att lyckas, utan att resa sig, när man har fallit..

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
« Svar #35 skrivet: 30 apr-12 kl 13:13 »
Ja, man hoppas verkligen att den karlen är värd allt besväret genom att vara bra på andra sätt!

I värsta fall får du ta till tjuvknep:  Hitta på alla möjliga tokigheter, att du vill flytta ett år till Indien, eller skaffa en elefant, eller ...  ja, fyll på själv.  När du sen lugnar ner dig och säger "20 hönor och en tupp" så går han med på det av ren skräck att du i annat fall kommer hemdragande med två emuer och en dräktig ko ...  ;)

Utloggad Fru solvända

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 799
    • Östergötland
« Svar #36 skrivet: 30 apr-12 kl 13:21 »
Ja, man hoppas verkligen att den karlen är värd allt besväret genom att vara bra på andra sätt!

I värsta fall får du ta till tjuvknep:  Hitta på alla möjliga tokigheter, att du vill flytta ett år till Indien, eller skaffa en elefant, eller ...  ja, fyll på själv.  När du sen lugnar ner dig och säger "20 hönor och en tupp" så går han med på det av ren skräck att du i annat fall kommer hemdragande med två emuer och en dräktig ko ...  ;)
haha...
Den stora äran är inte att lyckas, utan att resa sig, när man har fallit..

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #37 skrivet: 30 apr-12 kl 16:20 »

Ska hålla det i tankarna nästa gång jag behöver få min vilja igenom!  ;D

Utloggad Melsäter

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 452
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #38 skrivet: 02 maj-12 kl 00:56 »
Lyckliga ni vars karlar övervunnits! Min erfarenhet är att det inte går att övertala någon som inte uppfattar charmen med kluckande höns som räfsar runt i trädgården. De kan högst tolererar och det för att vara schysst mot dig.

För det är just din glädje som står på spel här. Diskutera och argumentera tills han ger sig. För om du vill och han inte vill så måste någon ge sig. Och du har hälften inne, s a s, för kycklingarna är ju hemma! Om han inte vill så får han förklara varför han motsätter sig något som ger dig möje utan att kosta honom något. För lukt är lätt att motargumentera, rensa skidbrädan dagligen så slipper du städa hönshuset varje vecka. Se till att det finn gott om strö så luktar det inte. Det är klart att de låter men det är trivsamma ljud - och tolerans och öppenhet för nya intryck är viktiga i en relation...

Lycka till!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Inloggad kackelmann

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 311
    • Skåne
« Svar #39 skrivet: 02 maj-12 kl 05:56 »
Det går int´att förklara för de som int ´vill begrip´..  Byt man.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
« Svar #40 skrivet: 02 maj-12 kl 11:32 »
Min första tanke också.  Men sen kom jag att tänka på, att han kanske är användbar till andra saker?

(Det där borde väl kunna passera även på ett amerikanskt chattforum?)

Utloggad Ugglans

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 429
    • Småland
    • dixietown
« Svar #41 skrivet: 02 maj-12 kl 11:54 »
Det går int´att förklara för de som int ´vill begrip´..  Byt man.

Håller med!

Jag har förundrats genom hela tråden över hur folk lirkar, krusar, övertalar och manipulerar. Vad är det för fel med helt vanlig kommunikation?

Hon vill ha höns. Det är viktigt för henne. Han vill inte ha höns. Är det verkligen viktigare för honom att hon inte skaffar höns (som hon naturligtvis sköter om själv) än vad det är för henne att få ha höns? I så fall hade jag i alla fall velat ha ett riktigt bra argument... ::)
Whippet 0.2.1  Welsumer Dvärg 1.4

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
« Svar #42 skrivet: 02 maj-12 kl 12:00 »
OK, Shelale, är du kär i karlen eller ej?  Det måste ju du avgöra, ingen annan!

Utloggad TiB

• Forumveteran
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
« Svar #43 skrivet: 02 maj-12 kl 12:04 »
Håller med!

Jag har förundrats genom hela tråden över hur folk lirkar, krusar, övertalar och manipulerar. Vad är det för fel med helt vanlig kommunikation?

Hon vill ha höns. Det är viktigt för henne. Han vill inte ha höns. Är det verkligen viktigare för honom att hon inte skaffar höns (som hon naturligtvis sköter om själv) än vad det är för henne att få ha höns? I så fall hade jag i alla fall velat ha ett riktigt bra argument... ::)

Du talar som en hel karl! ;)
« Senast ändrad: 02 maj-12 kl 12:10 av ToA »

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
« Svar #44 skrivet: 02 maj-12 kl 12:08 »
Nu börjar det här bli intressant ur en helt annan synvinkel:  Finns det en (statistisk, inte principiell) skillnad mellan hur kvinns respektive manfolk hanterar sånt här?

Utloggad TiB

• Forumveteran
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
« Svar #45 skrivet: 02 maj-12 kl 12:15 »
Nu börjar det här bli intressant ur en helt annan synvinkel:  Finns det en (statistisk, inte principiell) skillnad mellan hur kvinns respektive manfolk hanterar sånt här?

Ingen aaaaaaaaaning  o:)

Utloggad Ugglans

• Forumveteran
    • Småland
    • dixietown
« Svar #46 skrivet: 02 maj-12 kl 12:21 »
Du talar som en hel karl! ;)

Nä... som ett rejält fruntimmer!  :-*

Utloggad hajens

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #47 skrivet: 02 maj-12 kl 12:38 »
Tycker det låter väldigt besynnerligt och inte så speciellt hållbart att göra saker lite bakom ryggen och sedan vips så bara var det lite höns, med hopp om att Mr BMW skall ändå ge sitt godkännande.

Låter inte som ni kör med raka puckar med varandra och det kan ju knappast vara sunt i en relation.
Barn (vissa) gör saker med baktankar för att sen få sin vilja fram, men som vuxen?? Låter bara knäppt i mina öron.
Sen kan man ju undrar vad det är för en karl som värdesätter att ha en ny BMW för att visa upp sig i.  Låter väldigt lågbegåvat om man får göra en värdering.

Utloggad TiB

• Forumveteran
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
« Svar #48 skrivet: 02 maj-12 kl 12:45 »
Ptjaaaaaaa, kanske bäst att va särbo då. ;)

En BMW kostar ju som ett litet hus på landet. Om han vill bo i den sterila urbana miljön och i st. f. bilen köper henne ett hus, där hon kan bo i hönsskitlukten och flugorna.  ::)
Alla nöjda å glada?
« Senast ändrad: 02 maj-12 kl 13:00 av ToA »

Utloggad Svarthönan

• Forumveteran
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #49 skrivet: 02 maj-12 kl 13:25 »
Man blir singel av helt vanlig kommunikation ;) Åtminstone i mitt fall, och jag är nöjd med det, skulle aldrig stå ut med sånt tjafsande. Jag kompromissar inte och då blir man ensam, men man får som man vill  ;D mycket viktigare. Men man får ju utgå ifrån att TS vill ha kvar sin sambo och då skulle det väl vara roligare om han gillar höns än om han bara tolererar dem så då måste man få honom att lära känna dem, tvinga honom att sköta dem i några dagar t.ex. Om man talar om det kanske det inte funkar? "Nu ska du sköta hönsen för sen kommer du att gilla dem" - han kommer att känna sig manipulerad och inte ens försöka. "Jag reser bort och du får sköta hönsen" är ingen lögn men kanske leder till att han blir en gladare, hönsälskande människa om han själv får upptäcka deras charm?

Om någon skulle tvinga en att välja - "jag eller hönsen" - är det väl självklart att man väljer hönsen, för de skulle aldrig tvinga en att välja.

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #50 skrivet: 02 maj-12 kl 14:16 »
Jag vill inte vara singel. så därav måste kompromissa. Han har gått med på att ha höns i vår trädgård. Så jag har vart i högsta hugg med ett hönshusbygge (av liten modell) och ska bara sätta dit fönster så vips kan vi ha fem höns!

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
« Svar #51 skrivet: 02 maj-12 kl 14:36 »
He he, då är det väl bäst att gå honom till mötes då, och skaffa en riktigt fin reklamaffisch (borde vara gratis om man bara hittar dem) med en sån där mbv eller vad den nu hette ...

Utloggad hajens

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #52 skrivet: 02 maj-12 kl 14:39 »
Jag kompromissar inte och då blir man ensam, men man får som man vill

Låter nästan som ett handikapp att varesig kunna eller vilja kompromissa!?

kbh

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 02 maj-12 kl 14:55 »
Ett trix är ju att bygga ett hönshus hos någon vän och sen fylla med hönor och be vännen komma och lämpa av det sen som en gåva förutsatt att vännen är in förstådd att det även kan gå åt fanders  om gubben är för bångstyrig .

Utloggad shelale

• Forumveteran
    • Västergötland
« Svar #54 skrivet: 02 maj-12 kl 14:58 »
He he, då är det väl bäst att gå honom till mötes då, och skaffa en riktigt fin reklamaffisch (borde vara gratis om man bara hittar dem) med en sån där mbv eller vad den nu hette ...
;D

Utloggad Ugglans

• Forumveteran
    • Småland
    • dixietown
« Svar #55 skrivet: 02 maj-12 kl 15:04 »
Man blir singel av helt vanlig kommunikation ;) Åtminstone i mitt fall, och jag är nöjd med det, skulle aldrig stå ut med sånt tjafsande. Jag kompromissar inte och då blir man ensam, men man får som man vill  ;D mycket viktigare. Men man får ju utgå ifrån att TS vill ha kvar sin sambo och då skulle det väl vara roligare om han gillar höns än om han bara tolererar dem så då måste man få honom att lära känna dem, tvinga honom att sköta dem i några dagar t.ex. Om man talar om det kanske det inte funkar? "Nu ska du sköta hönsen för sen kommer du att gilla dem" - han kommer att känna sig manipulerad och inte ens försöka. "Jag reser bort och du får sköta hönsen" är ingen lögn men kanske leder till att han blir en gladare, hönsälskande människa om han själv får upptäcka deras charm?

Om någon skulle tvinga en att välja - "jag eller hönsen" - är det väl självklart att man väljer hönsen, för de skulle aldrig tvinga en att välja.

I rättvisans namn tycker jag nog att den som har höns, trots att sambon inte är så tänd på idén, kan låta sambon ifråga få tycka vad han/hon vill om hönsen. Precis som sambon inte behöver gilla höns för att TS ska kunna ha sådana behöver sambon inte gilla hönsen när de väl är på plats.

Utloggad Svarthönan

• Forumveteran
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #56 skrivet: 02 maj-12 kl 15:16 »
Låter nästan som ett handikapp att varesig kunna eller vilja kompromissa!?
Min sambo var ett värre handikapp, tro mig.  :P

Utloggad hajens

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #57 skrivet: 02 maj-12 kl 15:55 »
Min sambo var ett värre handikapp, tro mig.  :P

låter inte som det var något större missöde att gå skilda vägar då!? Ett gott tecken på en bra partner är när båda faktiskt har viljan att få saker att funka, kompromissar och aktivt ser till att det finns en framåtrörelse i förhållandet och bidrar till att anpassa så att alla mår bra och trivs. Känner man inte att man har den vilja har man/är man nog inte heller rätt partner med varandra.

Anyway. Hönshus och ytliga män, var var vi!?

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rökhus

Visningar: 16
Postad av: Grendela
i: Byggnader
Me!