Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kinesisk dvärgvaktel- par eller i grupp?  (läst 5733 gånger)

isdrake

  • Inlägg: 19
    • Skåne
Kinesisk dvärgvaktel- par eller i grupp?
« skrivet: 12 apr-12 kl 17:42 »
Jag blir inte riktigt klok på detta. Den kinesiska dvärgvakteln ska vara parlevande men folks erfarenheter verkar gå isär. Vissa verkar hålla dem i par (även flera par) med gott resultat. Men andra verkar tycka att det fungerar bättre att hålla fler hönor per tupp ändå.

Så vad är egentligen bäst?

Jag ska skaffa kinser och ska ha dem på en yta av 180x90 cm. Jag vill gärna ha flera stycken, i synnerhet hönor för äggens skull. Har absolut inga problem att ha flera hanar bara dom inte bråkar.

Hur många tuppar respektive hönor tycker ni är lagom på denna ytan?

JohannaJohansson

  • Inlägg: 13
  • Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.
    • Värmland
SV: Kinesisk dvärgvaktel- par eller i grupp?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 11:32 »
Jag praktiserade på en djuraffär i Falun i oktober som hade kinesisk dvärg, och dessa hölls i par. Enligt dem så är det bäst, eftersom de väljer en partner att umgås med. Hur vida det fungerar med två hönor på en tupp har jag ingen aning om faktiskt.. Kanske om du vill ha mer ägg...

Dock pratade jag också med en lärare på mitt gymnasium om hans vaktlar, och han nämnde att han inte visste att kinesen var parlevande, så när våren kom och det var dags att para sig så slogs HÖNORNA om tupparna. När han satte dem i burar två-och-två så kunde hönan fortfarande ignorera sin tupp, eftersom hon hellre ville ha den i buren bredvid. Enda lösningen var att sätta en skiva emellan burarna, men sedan fungerade det som det skulle! :)
Även om inte alla förstår det, så är fåglar de vackraste djuren som existerar. Eleganta, glidandes på en vind och med ett enkelt skri förmedla till världen att "här kommer himlens härskare!"

isdrake

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Kinesisk dvärgvaktel- par eller i grupp?
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 19:26 »
Det är nog kanske bäst att ha lika många tuppar som hönor. Högsta prio är ändå att ha välmående fåglar. :)

Men jag skulle gärna ha fler än enbart ett par i mitt terrarium. Jag undrar ifall det hade fungerat med två eller tre par (alltså fyra eller sex vaktlar) utan att det blir bråk?

linisgirl

  • Inlägg: 414
    • Ångermanland
SV: Kinesisk dvärgvaktel- par eller i grupp?
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 12:31 »
hej!
jag ska ha kinesisk dvärgvaktel med och ja har tänkt ha 2 hönor och en tupp har hört att det ska funka bra :)

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Kinesisk dvärgvaktel- par eller i grupp?
« Svar #4 skrivet: 15 apr-12 kl 14:26 »
I boken "Tropiska fåglar som sällskapsdjur" av Mats Wettergren står det inte rakt ut om det är bäst att hålla en eller flera hönor till en tupp, det antyds att det normala är att hålla en tupp och en höna.

Saken med kinesiska dvärgvaktlar är att det knappast är lönt att hålla så många hönor som möjligt då det är väldigt vanligt bland finkhållare att hålla ett par i en voljär med finkar, och det kommer kycklingar regelbundet utan att man behöver anstränga sig. Tillfälligt kan man kanske få bra betalt för några kycklingar, men den lokala marknaden blir väldigt lätt mättad för lång tid.

Det är klart, ska man ha ägg eller kycklingar för att mata upp dyra kräsna reptilungar tills de kan gå över till enklare bättre foder kan det väl vara värt att ha flera hönor, men annars är det svårt att vinna något på att maximera ägg eller kycklingproduktionen.     

Om jag minns rätt från när jag höll på med burfåglar så har det en tendens att bli överskott på tuppar, så tuppar samt kycklingar innan de är könsbestämda är inte värda nämnvärt på sällskapsfågelmarknaden. Självklart kan nya mutationer vara värda lite extra ett tag, men generellt är det bara duktiga uppfödare som hinner tjäna nämnvärt på sånt innan priserna sjunkit till samma som för viltfärgat.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

lantis

  • Inlägg: 137
    • Västmanland
SV: Kinesisk dvärgvaktel- par eller i grupp?
« Svar #5 skrivet: 16 apr-12 kl 04:15 »
Jag har kommit på att det är lugnare att låta dem leva parvis.
 Har flera par i egna burar.Ett par på en yta av 55x130, där har jag lite gömställen till dem, hus, plastblommor i krukor, kvistar, mossa ( när det finns)
Hade nyligen en tupp och 3 hönor tillsammans, då ena hönan stressade runt och plocka fjädrar på ryggen på de andra, tog ut henne och satt henne med en tupp, nu är hon lugn,så jag föredrar att låta dem leva parvis. Så alla passar inte att leva i grupp, är olika på individer. Så man kan nog inte säga att det ska vara så och så, man får prova sig fram,
 Det är även lättare när de ruvar att de bara är tupp och höna.

isdrake

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Kinesisk dvärgvaktel- par eller i grupp?
« Svar #6 skrivet: 16 apr-12 kl 13:35 »
Tackar för svaren. :) Jag är inte ute efter att föda upp vaktlar till försäljning. Däremot så skulle jag själv gärna käka några ägg samt föda upp lite mat till mina reptiler (där både ägg och kycklingar är av intresse). Just nu så köper jag frysta kycklingar men det skulle kännas mycket bättre att gå över helt till egen produktion så man vet att djuren har det bra.

Men då tror jag att jag ska satsa på två vaktelpar. Och fungerar dom inte ihop så får jag dela terrariumet. Då får paren vardera 0,81 kvm att vara på. Det borde fortfarande vara okej med yta eller?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 4 användare (1 dolda)
Niklas Nyström, Gröfre Slissing, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser