collapse

Författare Ämne:  Ser man skillnad på Araucana-ägg och Isbar-ägg?  (läst 612 gånger)

Utloggad Argona

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 823
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Ser man skillnad på Araucana-ägg och Isbar-ägg?
« skrivet: 01 aug-12 kl 22:55 »
Har två vuxna Araucanor och fyra Isbar som är kläckta v. 11. Nu har jag varit bortrest ett par dagar och då har hönorna passat på att lägga ägg lite var stans i trädgården!! Jag tycker att jag kan se skillnad på de två Araucanornas ägg men är lite osäker på om en av Isbarerna har lagt något ägg också för två ägg är mer långsmalt än äggen varit förut. Eller så är det bara önsketänkande! I morgon får de inte gå ut förrän efter lunch för att jag ska se om de lägger sina ägg i redena som de gjorde innan jag reste bort (:)
Hur blir ägg-färgen om man parar en Isbar-höna med en Araucana/Hedemora tupp?
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Utloggad Misomba

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 49
    • Skåne
SV: Ser man skillnad på Araucana-ägg och Isbar-ägg?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-12 kl 11:47 »
Isbaräggen är större och mera åt det gröna håller.....araucana ägg är mindre (om det inte är engelsk araucana för de värper stora ägg) och mera åt det turkosa hållet ;)
3 frallor, 9 kanariefåglar, gouldsamadiner, dvärg kochin, dv wyandotte , dv silkes, dv brahma, chabo, antwerpen, watermaalse skägghöns och en engelsk araucana.

Utloggad Jennim

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 183
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 02 aug-12 kl 17:25 »
Efter sett ägg från olika grupper tycker jag att man kan inte alltid skilja dom. Har sett isbar ägg som sett ut mycket mer som araucana ägg.
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och en flock höns (araucana, plymouth rock och grönvärpare). Liten uppfödning av new zealand red kaniner.

Utloggad Daaniel

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2947
    • Småland
    • Daniels Fjäderfä
« Svar #3 skrivet: 02 aug-12 kl 17:27 »
Man brukar säga att Isbar är en grönvärpare och Araucana en blåvärpare. Men jag har sett gröna araucana ägg och blå isbarägg. Så det blir nog väldigt svårt att se skillnad
“Haters will say what they want, but their hate will never stop you from chasing your dream”

Utloggad Azoo-Lina

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 6936
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 02 aug-12 kl 17:33 »
På vissa grupper och linjer kan man nog skilja äggen om man känner sina hönor. Jag kan skilja vissa men definitivt inte alla. Har en Isbar och en Araucana som värper precis identiska ägg både i färg och form.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Utloggad Argona

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 823
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 02 aug-12 kl 22:11 »
Ok, det är Araucana utan stjärt ;D Jag ser skillnad på de två Araucanornas ägg, den ena lägger mer grön-aktigta, den andra mer åt ljus/vit-grön-blå hållet om ni förstår. Jag tror idag inte att de fyra Isbarerna har lagt ägg ännu. Jag tyckte inte jag kände igen det ena av de "grönaktiga" äggen men ser när jag jämför med några gamla som jag hade kvar att det nog är Araucanans i alla fall.
 "Tyvärr" är mina hönor bara frigående i trädgården så idag fann jag inga ägg inne i hönshuset fast jag vet att minst tre lägger ägg (:) Jag lät hönorna vara inne till kl. 12.00 idag men inga ägg i hönshuset! *I morgon gör jag en kompost-inhägnad så de kan vara ute i en liten inhägnad så får jag se om någon av dem lägger ägg. De fyra Isbarerna är kläckta v. 11. Det borde väl vara så att Isbarernas första ägg är något mindre än de vuxna Araucanornas ägg i början så då ser jag väl skillnad när de väl kommer.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Me!

Visningar: 2
Postad av: The walking Dead
i: Bilder på oss själva
Vårblot 2013.

Visningar: 20
Postad av: WiIIoW