collapse

Författare Ämne:  Biug i Bellvik 2012: "Åter"-läger och självaförsörjarstämma!  (läst 10046 gånger)

Inloggad MickeMård

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1426
  • Att få leva är fantastiskt.
    • Östergötland
Jag ska alla fall till Urkult efteråt :) Tänkte lifta hem efteråt tror jag. Jag tänkte bara ta mig till Biugen direkt och sen Urkult så att säga :)
Bor i ett torp i skogen och odlar så mycket jag kan, med 3 katter, 5 höns och en tupp (kindahöns), två bisamhällen.

"Ha en dröm, följ den, så börjar revolutionen"

Utloggad Simplelifeanna

• Nykomling
  • Antal inlägg: 0
    • Uppland
Marknära! Passerar din bil Uppsala? I så fall åker jag gärna med. Vilken dag har du tänkt åka?
Är lugn, glad, rastlös, ordningssam, spontan, älskar fart men också den orörda naturen... allt på samma gång.
Mår bra av djur, studier, filosofi, resor och människor med stort hjärta.

Utloggad Marknära

• Nykomling
  • Antal inlägg: 1
    • Östergötland
Vi kan hämta upp i Uppsala! Åker torsdag.

Utloggad beenie

• Nykomling
  • Antal inlägg: 3
    • Södermanland
Trevligt! Jag åker i så fall igenom dina trakter. Jag hoppas vi blir några stycken i bilen.
Hej Marknära! Om det finns en plats kvar i bilen följer jag väldigt gärna med! Jag är i Stockholm, finns det möjlighet att kliva på här? Kungens kurva ligger precis i anslutning till E4an, är det ett alternativ?
Hopp och kärlek,
Amanda
Fri, med vinden i ryggen, och i håret :)

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 105
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
Hej igen, alla fina!

Här är det fullt sjå med förberedelser. Just nu håller jag på att "vända upp och ned" på huset så att det ska bli plats längs väggarna att lerklina. Så jag har en något udda möblering nu med en ö mitt i rummet med skrivbord, bokhyllor med mera... Men det är lite kul. :)
Och höskörd har jag lite också, här utanför huset tronar en hässja med kaninmat. Men fler ska det bli.
Det kan mycket väl vara så att vi gör någon hässja under biugen, inte minst för att det är tal om att en deltagare ska visa sk "knackalie".

Lerklining ska det som sagt bli. Och så tänkte jag att aska skulle vara något av ett tema under biugen: aska att tvätta med, att göra papper med, att göra saker av, att blanda i lerkliningen etc. Nålbindning, plant- och fröbyte, kokgrop, potatismjöl, klister, eget pigment och egen färg (äggoljetempera), tälja i färskt trä med mera. Det kan hända att det blir knådning och helande, dans, globaliseringsdiskusioner, yoga, rökning, tjärbränning, gärdesgårdsbygge med mera med mera...

Så ni som sitter och funderar, ta och kom hit! :D

Underbart - vilken grej!!

Låter och känns som en självklarhet för årets sommar!
När får man komma? Hjälper jätte gärna till någon dag innan om det behövs! Styra mat och planera ligger mig närmast till hands men
bygga saker är sällan tråkigt!

Kan inte undgå att datumen passar väldigt bra ihop med Urkult - om någon månne ska dit efteråt åker jag mer än gärna med i en bil!

vi ses!

Man får komma när man vill! En del kommer på torsdag den 26e och är med och donar med förberedelserna (men tidigare går också bra). Det är jättebra, för det är mycket som ska ordnas. Mat och planerande inte minst, och byggande...
En hel del kommer att fara till Urkult efteråt, vi ska nog pussla ihop det där. ;)
Fyll i anmälan på hemsidan är du snäll, bra att veta när du kommer med mera.

Det ska bli väldigt roligt att träffa er alla!!
Snart ses vi, ha det gott!
/Jon
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Utloggad Råbark

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 27
    • Uppland
Är det någon som åker förbi Uppsala och kan tänka sig att ta med en medpassagerare? Jag skulle gärna vilja vara med och skulle kunna åka upp på söndagen den 29. Kan åka tåg men vill kolla om någon ändå passerar.

Och hem ska jag ju också så om någon passerar Uppsala på vägen hem är det också intressant!
« Senast ändrad: 22 jul-12 kl 09:03 av Råbark »
You have to be the change you wish to see in the world.
http://trollsaga.wordpress.com/

Utloggad Marknära

• Nykomling
  • Antal inlägg: 1
    • Östergötland
Hej Marknära! Om det finns en plats kvar i bilen följer jag väldigt gärna med! Jag är i Stockholm, finns det möjlighet att kliva på här? Kungens kurva ligger precis i anslutning till E4an, är det ett alternativ?
Hopp och kärlek,
Amanda

Bilen är nu full, tyvärr. Hoppas du hittar en annan lösning!

Inloggad MickeMård

• Forumveteran
    • Östergötland
Det låter helt underbart Jon  :-*. Allt du tar upp är sånt jag är intresserad av :) Ser så mycket fram emot detta. Sommarens bästa grej ju!!!
Bor i ett torp i skogen och odlar så mycket jag kan, med 3 katter, 5 höns och en tupp (kindahöns), två bisamhällen.

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
Hopp och kärlek,
Amanda
Är det någon som åker förbi Uppsala och kan tänka sig att ta med en medpassagerare? Jag skulle gärna vilja vara med och skulle kunna åka upp på söndagen den 29. Kan åka tåg men vill kolla om någon ändå passerar.

Och hem ska jag ju också så om någon passerar Uppsala på vägen hem är det också intressant!
Jag har glädjen att meddela att jag vet en bil med två lediga platser som kan ta upp folk i Uppsala, Gävle eller annars längs E4an t.o.m. Timrå.
Så hör av er till mig om ni inte har löst transportfrågan än, passa på! ;)

Det låter helt underbart Jon  :-*. Allt du tar upp är sånt jag är intresserad av :) Ser så mycket fram emot detta. Sommarens bästa grej ju!!!
Eller hur! :D Och fint att det har ordnat sig med resan upp.
Mm, det här ska bli kul!

/Hustomten
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Inloggad MickeMård

• Forumveteran
    • Östergötland
Vet inte om jag har anmält mig men gjorde det nu på http://www.alternativ.nu/users/hustomten/.

Utloggad Carolinama

• Nykomling
    • Jämtland
Spännande, roliga och vettiga saker att lära sig! Får filura om jag själv kanske kan något som känns relevant att lära andra..

Någon som kommer passera Östersund på vägen upp med en plats övers? Vilken dag är lite sak samma, ju förr ju bättre!

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
Spännande, roliga och vettiga saker att lära sig! Får filura om jag själv kanske kan något som känns relevant att lära andra..

Någon som kommer passera Östersund på vägen upp med en plats övers? Vilken dag är lite sak samma, ju förr ju bättre!
Filura på det du, det blir bra! :)
Så ses vi om några dagar!?
Jag har undersökt ett par möjligheter till skjuts: den ene säger att han har tom bil, far på söndagmorgon, jag skickar ett pm med hans nummer. Den andre har inte svarat än.
Skulle du välja buss så finns det alltid någon som hämtar upp dig vid bussen. :)

Utloggad Simplelifeanna

• Nykomling
    • Uppland
Hur ser det ut med Urkultsplanerna? Ska ni volontära och bo på naturcampingen eller hur tänks det med boende där? En "biugcamp", kan det vara nåt?
Är lugn, glad, rastlös, ordningssam, spontan, älskar fart men också den orörda naturen... allt på samma gång.
Mår bra av djur, studier, filosofi, resor och människor med stort hjärta.

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
Hur ser det ut med Urkultsplanerna? Ska ni volontära och bo på naturcampingen eller hur tänks det med boende där? En "biugcamp", kan det vara nåt?
Efter vad jag vet ska 8 biugare till Urkult, men det kan vara 10 eller fler.
Jag och Saskia ska volontärjobba åt Skogsnäs, vet inte riktigt hur vi ska bo än men det finns flera alternativ.
Nackdelen med många av campingarna är att man ska boka plats ett bra tag innan, har jag för mig.
Men visst kunde det vara kul med en biugarby!

/Hustomten

Utloggad Gunnel Branzell

• Nykomling
    • -
Hej Kawachi
"Fråga till Gunnel: Är det lättare att prova nålbindning med 2-trådigt tror du  Vet att jag gjorde det när jag gick textilutbildningen, men det är ju några år sedan nu."
Det går lika bra med olika grova garner. Jag kan inte tänka mig att det skulle göra någon skillnad.
Variation i allt, för harmoni.

Utloggad solgule

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 34
    • Värmland
Hej alla! Jag tänkte ta mig till biugen i år också, det var så himla trevligt förra året :). Om någon bilburen vill ha fler att dela bilkostnaden med så åker jag gärna med. Jag bor i Karlstad men kan ta mig med buss till Örebro eller ännu längre åt öst om det krävs (eller åt norr). Eventuellt visste Eldaren någon, men bäst att synas här också.
/Kent
inre & yttre omställning <=> social & ekologisk hållbar utveckling

Utloggad Carolinama

• Nykomling
    • Jämtland

Jag hörde precis av mig till Urkult & naturcampingen men det var tydligen fullt där! Fick tips om Fäbodammen som camping med platser kvar..
Biugcamp skulle väl kunna vara en fin idé! (:

Inloggad MickeMård

• Forumveteran
    • Östergötland
Jag har inte bokat kamping än, borde kanske göra det? Vore kul med Biug camp! Men det verkar ju rackarns dyrt med camping. Har hört om 800kronor för ett fyramanna tält :/

Utloggad evamarta

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 695
    • Skåne
    • Vill du gifta dej med mej?
Jag har inte bokat kamping än, borde kanske göra det? Vore kul med Biug camp! Men det verkar ju rackarns dyrt med camping. Har hört om 800kronor för ett fyramanna tält :/

Jo, skitdyrt är det, iallafall på den centrala campingen, Näsåkers Camping. Jag och Potatisblomma bokade just en reservplats där (det brukar alltid bli en ledig plats till sist) för 700:-. Vi tänkte helt fräckt baxa in oss i samma tält med ungar och allt, i bästa fall går det in en vuxen till som kan vara med och dela kostnaden.  ;D Särskilt om det är fint väder, då går det ju väldigt bra att baxa ihop sej flera.  :P

Poängen med att tälta där, är att det är lättare att hålla koll på alla ungarna, samla alla till måltider och sånt...

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
Hej alla! Jag tänkte ta mig till biugen i år också, det var så himla trevligt förra året :). Om någon bilburen vill ha fler att dela bilkostnaden med så åker jag gärna med. Jag bor i Karlstad men kan ta mig med buss till Örebro eller ännu längre åt öst om det krävs (eller åt norr). Eventuellt visste Eldaren någon, men bäst att synas här också.
/Kent

Jag har skickat ett sms nu med tel.nr till en med plats i bilen.
Totalt har hon 3 platser, 2 när Kent har tagit en... ;)

Carolinama: hur går det, har du hittat någon att åka med? Hör annars av dig till mig! (Om du kommer så vore jag glad om du ville anmäla dig på hemsidan :) )

För ett par år sedan tältade jag på en "camping" som iogt-nto ordnade på sin villatomt inne i Näsåker, de tog 50 kr per person och natt. (Fast 50 kr x 4 pers i 4 nätter = 800 kr... Var det så de räknade, Micke?)

Jag ska undersöka det här med camping mer imorgon!

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

GMO-bekämpning av mygg av håning
[Idag kl. 13:24]

"Vilken ras är godast?" av galdur
[Idag kl. 13:21]

Tobaksodling av Rappen
[Idag kl. 13:12]

Ank ägg i kläckaren! av ieenilorac
[Idag kl. 13:10]

Hur många ... av ieenilorac