collapse

Författare Ämne:  Biug i Bellvik 2012: "Åter"-läger och självaförsörjarstämma!  (läst 10062 gånger)

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 8014
  • Ett riktigt, äkta, gammaldags troll!
    • -
:D Tack för det, Eldaren!  Men det är inte du, utan Pålle som brukar klaga på mina hundöron!

Jag kan inte komma själv, men ska se om jag åter kan skicka en god vän!  Som åter kan få bli bekant med en skock trevliga annorlunda olikartade biuggare!  :D

För själva tanken med biuggen är väl att deltagarna ska få en chans att umgås med likasinnade?  ÅK DIT, MISSE!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Utloggad lille john

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 22
  • smålänning i gotlandsexil:)
    • Gotland
Kommer!! :D
Jon, du sålde in biugen så väl i fjol på Urkullt att jag kan inte låtabli att anmäla mig i år, nu sätter iallafall inte arbetet krokben för sommarplaner och dylikt^^
Vet inte riktigt hur transporten ska lösas ännu men upp ska jag iaf, med lite tur kan bilen vara körduglig och i så fall plockar jag mer än gärna upp folk längs vägen, men sånnt hör till finplaneringen sedan 8)
Har väll inte nått speciellt att lära ut eller så...skulle va halmtakläggning och skiftesverksbygge isf då.
Men hursomhaver, intresse anmält...jag vill vara med!! 

kbh

• Gäst
**HUNDÖRA* !!!  Eftersom nu den gamla tråden inte tycks duga ...  Tyst, Pålle, jag lägger så många hundöron jag vill i trådar som känns viktiga för mig!
;D

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
Hah!  En vecka klarade jag mig!  Något av ett rekord ...   8)  Förresten så sa Eldaren att jag FICK, så DE så!  :P

Utloggad turinge

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 141
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
Nu har jag semestern godkänd, så jag och åtminstone en av mina döttrar kommer att anmäla oss  ;D. Det intressant är att jag tänkte att det blir billigare med tåg (räknat på tre pers), men det kostar mer än dubbelt så mycket som jag räknar på att bensin kostar till Dorotea!!!  :o
Och här tror man att man sak slå ett slag för miljön :(.
Jag har det mesta jag behöver utom en kärleksfull och vettig man att dela det med!

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
    • -
Va bra, en semester ordnat till rätt tidpunkt!  :D  Men det där med tågpriser - visste du inte det?  Ibland kan det till och med bli FEM GÅNGER priset på billigaste alternativ.  Inte klokt!  :o  Vem har råd att vara miljövänlig?

Utloggad Misse

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1847
  • nr 9424
Va bra, en semester ordnat till rätt tidpunkt!  :D  Men det där med tågpriser - visste du inte det?  Ibland kan det till och med bli FEM GÅNGER priset på billigaste alternativ.  Inte klokt!  :o  Vem har råd att vara miljövänlig?

Miljövänlig??  Skeptisk..   
Minns inte siffrorna men om man räknar på medelpassagerarantalet per tågvagn och sen delar det antalet passagerare med vikten på vagnen så är det i samma trakter som vikten per snittpassagerare i bil.
Det går kring 50 kWh per acceleration från noll till fullfart. Om själva tågvikten hade varit hälften dvs de var byggt lätta så hade energiåtgången vid varjendaste acceleration varit halverad.
Kring en procent av Sveriges elförbrukning går till järnvägar och dess nät.
Strömmen härnere kommer enligt uppgift från dansk kolkraft men det är inget jag själv vet nåt om.
Koldrivna tåg....
Dessutom så attans dyrt.  Är inte hela svenska folkets järnväg då jag har många i min bekanskapskrets som inte har råd att åka tåg.  Eller bil för den delen.
Cykel är miljömässigt och äcklonomiskt det enda hållbara.  I mitt fall då liggcykel.
Men det är jag för lat för ;)  Sätter mig allt för ofta i bilen som de flesta andra.   Cyklar ojämt, när jag borde cykla jämt..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Utloggad turinge

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 141
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
Det blir bil för oss... Förutom kostnaden är man (bekväm som man är) fri att bestämma när man vill åka dit, hem eller om man vill stanna till någonstans på vägen  :D. Cykel? jodå, jag har en i garaget. Fick den "på köpet" när jag handlade på Elgiganten för några år sedan. Den använder min dotter när hon ska till jobbet, så den har kommit till nytta iaf. Och motionscykeln används nog mer, inomhus.
Jag har det mesta jag behöver utom en kärleksfull och vettig man att dela det med!

Utloggad Linda Maria

• Nykomling
  • Antal inlägg: 2
    • Ångermanland
Å vad roligt att det blir av i år igen! Jag hade missat att kolla här och tänkte det skulle komma på mejlen... Ska absolut försöka komma!

Utloggad IdaMariaElisabeth

• Nykomling
  • Antal inlägg: 0
Vi kommer med vår treåring i år också!
Det ska blir jätteroligt att återse de som var med förra året och träffa er som är nya ansikten!

Ida

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 105
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
Förberedelserna fortskrider. Bland annat skrider fåren omkring härute och tuggar i sig gräs med mera där tälten kommer att vara.
Och "Pysselkofta" kommer att ordna med kreativa dekorationer och utsmyckningar till allmän glädje här på biugen. :)
Programmet jobbas det ännu på, det har behövts göras lite omändringar där. Ännu är det utrymme för fler saker om någon vill hålla i något!

Veckan före träffen skulle vi behöva göra ett ordentligt tak på uteköket, så det är välkommet med alla som kan hjälpa till med förberedelserna. Jag kommer att såga upp stockar till brädor och så lägger vi ett brädtak. Även åtskilligt annat ska förberedas, så det finns att välja på.
Nu drar det ihop sig! :)

(På hemsidan kan man läsa Maris brev om hur det var i fjol och se en del bilder!)
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Utloggad MickeMård

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1430
  • Att få leva är fantastiskt.
    • Östergötland
Jag börjar nog lifta upp den 26 eller så, får se när jag kommer fram :) Eller kanske någon vill samåka? Ska bli kul som fan de här. Är skitpepp på lerklining.
Bor i ett torp i skogen och odlar så mycket jag kan, med 3 katter, 5 höns och en tupp (kindahöns), två bisamhällen.

"Ha en dröm, följ den, så börjar revolutionen"

Utloggad Gunnel Branzell

• Nykomling
    • -
Vi kommer till Biugen också i år. Förra årets träff gav verkligen mersmak.
Vi kommer någon gång under torsdagen så då kan vi hjälpa till med sånt som ska göras.
Tänkte att jag kan visa hur man nålbinder. Den som är intresserad kan ju ta med sig ullgarn (det måste vara ull för att kunna skarva ofta) och om du har en stor trubbig nål så vore det bra, typ ryanål, annars kan vi kanske tälja till några stycken  ;).
Kanske tar jag också med några plantor som jag kan dela med mig av. Och kanske några fröer. Och då kan vi passa på att göra fröpåsar, sådana som jag visade förra året.

Variation i allt, för harmoni.

Utloggad Patrik i Skåneland

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 167
  • - Viddernas son
    • Skåne
Jag och Alex kommer! Och vi samåker gärna med nån som har bil, Alex har körkort, och bensinpengar har vi också!
Så om nån har plats och åker från Västergötland, Värmland eller Västmanland så får ni gärna höra av er i god tid! :)
Kanske finns där även plats att klämma in Micke i bilen, det hade varit najs!
Lever livet som tältande "halv-nomad", bofast på vintern och ibland flyttar jag runt under vår och sommar.

Utloggad Kawachi

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 455
  • Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
Hej igen alla biugare :D
Jag har avgipsning den 27:e, så vi dyker upp den 28:e. Troligtvis med färre barn i år...

Fråga till Gunnel: Är det lättare att prova nålbindning med 2-trådigt tror du ??? Vet att jag gjorde det när jag gick textilutbildningen, men det är ju några år sedan nu ::)

Utloggad Marknära

• Nykomling
  • Antal inlägg: 1
    • Östergötland
Jag tror och hoppas att jag kommer att få möjlighet att komma. Är det någon som vill samåka från norra Småland/ Östergötland? Möjligen vill jag stanna lite längre i de nordliga trakterna, men det löser sig säkert i så fall.

Utloggad MickeMård

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1430
  • Att få leva är fantastiskt.
    • Östergötland
Om du ska åka från Ösergötland hänger jag gärna på. Har inget körkort men är så himla trevlig som färdkarat. Vi kan väll dela på soppan.
Bor i ett torp i skogen och odlar så mycket jag kan, med 3 katter, 5 höns och en tupp (kindahöns), två bisamhällen.

"Ha en dröm, följ den, så börjar revolutionen"

Utloggad Carolinama

• Nykomling
    • Jämtland
Underbart - vilken grej!!

Låter och känns som en självklarhet för årets sommar!
När får man komma? Hjälper jätte gärna till någon dag innan om det behövs! Styra mat och planera ligger mig närmast till hands men
bygga saker är sällan tråkigt!

Kan inte undgå att datumen passar väldigt bra ihop med Urkult - om någon månne ska dit efteråt åker jag mer än gärna med i en bil!

vi ses!

Utloggad Marknära

• Nykomling
  • Antal inlägg: 1
    • Östergötland
Om du ska åka från Ösergötland hänger jag gärna på. Har inget körkort men är så himla trevlig som färdkarat. Vi kan väll dela på soppan.

Trevligt! Jag åker i så fall igenom dina trakter. Jag hoppas vi blir några stycken i bilen.

Utloggad lille john

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 22
  • smålänning i gotlandsexil:)
    • Gotland
Marknära och MickeMård!
Jag och kanske brorsan tänkte köra upp till storsjöyran på fredagen innan Biugen å sen vara  uppe över Urkult också. vad sägs om att försöka styra ihop nått sammåk? om ni inte redan är full bil vill säga. jag kan ju släppa yran också om det skulle vara så att tiden inte passar er. Vore kul iaf.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Här tar man för sig

Visningar: 22
Postad av: Tösen
i: Höns
Lilla Ellen är en av favorithönorna

Visningar: 16
Postad av: Tösen