collapse

Författare Ämne:  Biug i Bellvik 2012: "Åter"-läger och självaförsörjarstämma!  (läst 10689 gånger)

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 105
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
Hallå i det blå!

De blå dagarna har gjort entré liksom varje självförsörjares egentliga nyår: vårdagjämningen har passerats och ur snöns sipprande smältning spirar sugarna, de tappade och förlorade, så ock i Lappland.
Så jag kan glädja alla återbesökssugna och vardande biugdeltagare med att även detta år blir det en biug! :D
En träff alltså, med självaförsörjartema, lite som ett läger, lite som en "stämma", ingen festival: man kan vara här så mycket man vill under 5 dagar: lördag 28e juli till avslutningskvällen den 1:a augusti.

Tillsammans gör vi träffen, vi står för kunskapen: alla har något att bidra med, alla har något att lära. I görandet tillsammans, i det konkreta arbetet, de lärorika problemen uppstår vänner, idéer och erfarenheter.
Ämnena sprids gärna vitt, vad som händer i år är ännu inte klart. Men läs mer på hemsidan, där anmäler man sig även:
Biug i Bellvik

Man betalar bara självkostnadspris, om man vill kan man vara med i det gemensamma matlaget.

Kom med idéer. Kom med och hjälp till med planering och förberedelser.
Kom och låt oss ha minst lika kul och fint som i fjol!
Hjärteligen välkomna, kom!
« Senast ändrad: 30 mar-12 kl 08:27 av eldaren »
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Utloggad pysselkofta

• Nykomling
  • Antal inlägg: 5
    • Ångermanland
SV: Biug i Bellvik 2012! En självaförsörjarstämma.
« Svar #1 skrivet: 28 mar-12 kl 21:24 »
Jag ser fram emot att vara med i år med planering, förberedelser, träff och hela faderuttan. Kommer bli spektakulärt och sprakande fint!
Det vore roligt att på träffen göra hemmagjorda leksaker av olika slag. Man blir ju lätt matt av plast och allt slit-å-slängeri! Det kan ju vara kul att kombinera med en flock lagom vilda ungar, som har vidöppna ohämmade sinnen! Käpphäst-workshop och andra roligheter :)

och målarfärg! äggoljetempera m.m. Viktigt att kunna för såna som vill måla hela världen! (t ex jag)

:-*

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 29 mar-12 kl 08:21 »
Ja, vad kul! :) Det var bra idéer.
Och en planeringsgrupp verkar vara nästan klar. Finnemang! :D
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Utloggad MickeMård

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1434
  • Att få leva är fantastiskt.
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 29 mar-12 kl 08:43 »
Kul Jon. Skönt att det blir av. Räkna med mig :D
Bor i ett torp i skogen och odlar så mycket jag kan, med 3 katter, 5 höns och en tupp (kindahöns), två bisamhällen.

"Ha en dröm, följ den, så börjar revolutionen"

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 29 mar-12 kl 14:57 »
Kul Jon. Skönt att det blir av. Räkna med mig :D
Absolut att det blir av, fattas bara.  :) Jag räknar med glädje med dig. Har vi turen att få se dig här före biugen även i år? Hoppas jag.
Det verkar som att det kan bli en hel del som var med i fjol.  :D
Jag skickar dig ett pm.  ;)

Alla som vill komma tidigare och hjälpa till med förberedelser är jag väldigt glad för; det finns så mycket att ställa i ordning: gräsröjning, mecka utedusch, bygga i uteköket, ställa i ordning husgeråd, med mera, med mera.

Aktuella programpunkter är för närvarande:
kubbhusbygge
några timringsmoment (bl.a. knutar)
surrning
koka klövfett
beskära äppelträd
koka tvål och såpa från grunden
gärdesgårdsbygge
samarbetsverkstad (igen)
...

Fler saker som det har kommit önskemål och förslag på är bl.a.:
leksaker
färg (tex linolje- och äggoljetempera)
tova ull
växtfärgning (igen)
global ekonomi och maktstrukturer
...

Har jag glömt något? Fler förslag?
Någon som kan något av ovanstående och som vill komma och visa hur det går till/hålla en verkstad i ämnet?

/Hustomten Jon

Utloggad Lou

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 56
    • Värmland
    • Loukatten
« Svar #5 skrivet: 29 mar-12 kl 23:50 »
Jag kan numera, tack vara Hushållningssällskapet, titulera mig fruktträdsbeskärare. Har dock inte helt bestämt mig om jag ska upp i år, ska fundera på det men kommer jag så vore det väl lämpligt att hålla en verkstad om fruktträdsbeskärning :) En typiskt bra grej att kunna själv.
- Vart ska du gå?
- Det vet jag inte förrän jag är där.

Utloggad SoloQwist

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 153
    • -
« Svar #6 skrivet: 30 mar-12 kl 08:30 »
Jag kan numera, tack vara Hushållningssällskapet, titulera mig fruktträdsbeskärare. Har dock inte helt bestämt mig om jag ska upp i år, ska fundera på det men kommer jag så vore det väl lämpligt att hålla en verkstad om fruktträdsbeskärning :) En typiskt bra grej att kunna själv.

Helt OT men varför inte arborist?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
Det var inte illa! :D
Jag hoppas att du kan komma. :)
Helt OT men varför inte arborist?
Arborist är ett speciellt yrke som innefattar bl.a. avancerad klättring och stora parkträd; det är beskärning de lux :)
Men det kanske inte var det du undrade?
Arborister är också välkomna förstås.

Utloggad Klommergömsbäcken

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 18
    • Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 03 apr-12 kl 20:16 »
Det vore roligt att på träffen göra hemmagjorda leksaker av olika slag.

Hemgjorda leksaker låter som en fantastisk idé! :)
Tag vara på ditt liv, akta det väl,
för nu är din stund på jorden.
- Vilhelm Moberg

Utloggad onkelskruttet

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 51
  • Bygghantverkare, Timmerman.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 04 apr-12 kl 20:50 »
ska göra allt för att komma, börjar nytt jobb i juni men det ska nog gå.
härliga tider jon, vad glad jag blev nu.
håller gärna i något kring trähantverk, hyvla takspån,timmerlagningar, eller något annat folk vill lära sig.
kramar

Absolut att det blir av, fattas bara.  :) Jag räknar med glädje med dig. Har vi turen att få se dig här före biugen även i år? Hoppas jag.
Det verkar som att det kan bli en hel del som var med i fjol.  :D
Jag skickar dig ett pm.  ;)

Alla som vill komma tidigare och hjälpa till med förberedelser är jag väldigt glad för; det finns så mycket att ställa i ordning: gräsröjning, mecka utedusch, bygga i uteköket, ställa i ordning husgeråd, med mera, med mera.

Aktuella programpunkter är för närvarande:
kubbhusbygge
några timringsmoment (bl.a. knutar)
surrning
koka klövfett
beskära äppelträd
koka tvål och såpa från grunden
gärdesgårdsbygge
samarbetsverkstad (igen)
...

Fler saker som det har kommit önskemål och förslag på är bl.a.:
leksaker
färg (tex linolje- och äggoljetempera)
tova ull
växtfärgning (igen)
global ekonomi och maktstrukturer
...

Har jag glömt något? Fler förslag?
Någon som kan något av ovanstående och som vill komma och visa hur det går till/hålla en verkstad i ämnet?

/Hustomten Jon
Litet jordbruk med skog i hjärtat av Värmland skogar och dalar.  Utanför fönstret ligger tjärn med hjortron tranbär och öring . Familjen är sambon, katter höns. Självhushållarambitioner och flera likasinnande som grannar här i trakten. Varg och björn inpå dasset ger perspektiv.

Utloggad Sågaren

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 552
    • Medelpad
Jag skulle gärna komma men vet inte hur? och var ska man bo? har inget tält och inget körkort kan någon hjälpa mig.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
ska göra allt för att komma, börjar nytt jobb i juni men det ska nog gå.
härliga tider jon, vad glad jag blev nu.
håller gärna i något kring trähantverk, hyvla takspån,timmerlagningar, eller något annat folk vill lära sig.
kramar

Ja, visst är det härliga tider! Jag blev också glad nu, ser fram emot att du (förmodligen) kommer; det lär jag inte vara ensam om.
Vi kommer säkert att hitta på ett eller flera trähantverk... Takspån är en intressant idé, bla.

Jag skulle gärna komma men vet inte hur? och var ska man bo? har inget tält och inget körkort kan någon hjälpa mig.
Det går tåg till Östersund och sedan buss därifrån till Rörström. Det kan också tänkas att någon vill samåka.
Boende löser sig: man kan sova i masslogi i ett rum i huset här eller sova i ett militärtält som jag har. Man kan också låna ett litet tält om man säger till i tid eller sätta upp ett sk vindskydd (eller gapaköje)...
Kul att du vill komma! :)

Utloggad turinge

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 141
  • Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
Jag vill komma (vilket jag skrev i gamla tråden) och min 18 åriga dotter, som studerar på lantbruksskola vill väldigt gärna följa med. Snälla, säg att  vi är välkomna  o:)  fast jag inte var med förra året och är rätt ny här, och är singel ;)
Jag har lagt in om semesteransökan enkom för detta...

Kan vi bidra? Tja, dottern är jätteduktig på att fixa mat, baka etc... och jag kan hästar, men tyvärr inte brukskörning. Men ridning - dressyr, hoppning, ponnytrav, inridning och körning (fast ryggen är paj nu).
Lite annat kan jag också, men bara till husbehov. Snickra, slakta (mest lamm), stycka (mest lamm här också), fälla skog, sticka, virka etc...  ;D  Har någon en logosol så lär jag mig gärna mer om användandet av den. Kanske skulle vi kunna komma tidigare och hjälpa till åtminstone?
Jag har det mesta jag behöver utom en kärleksfull och vettig man att dela det med!

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
Jag vill komma (vilket jag skrev i gamla tråden) och min 18 åriga dotter, som studerar på lantbruksskola vill väldigt gärna följa med. Snälla, säg att  vi är välkomna  o:)  fast jag inte var med förra året och är rätt ny här, och är singel ;)
Jag har lagt in om semesteransökan enkom för detta...

Kan vi bidra? Tja, dottern är jätteduktig på att fixa mat, baka etc... och jag kan hästar, men tyvärr inte brukskörning. Men ridning - dressyr, hoppning, ponnytrav, inridning och körning (fast ryggen är paj nu).
Lite annat kan jag också, men bara till husbehov. Snickra, slakta (mest lamm), stycka (mest lamm här också), fälla skog, sticka, virka etc...  ;D  Har någon en logosol så lär jag mig gärna mer om användandet av den. Kanske skulle vi kunna komma tidigare och hjälpa till åtminstone?
Jättekul! Naturligtvis är ni väldigt välkomna, fattas bara. :) Inte för att jag förstår varför singelskap eller att inte ha varit med tidigare skulle vara negativa saker som kan hindra deltagande...? ???

Solosåg har jag, den kanske kommer att komma till pass hursomhelst... fler kan nog vara intresserade av den också. Och att hjälpa till med förberedelser före träffen är jättefint; det finns så mycket som ska ordnas, bl.a. snickrande.
Vi kommer att ha gemensam mat för alla som vill och de är också med och lagar maten en av dagarna (man skriver upp sig på en dag när man kan vara med och så byts matlaget från dag till dag). Naturligtvis får man vara med fler dagar i matlaget om man gärna vill, och vill man baka till frukost eller fika så är det också fint. Och vill man ha egen mathållning så är det fritt fram. :)
När ni vet när ni kommer och sådana detaljer är det bara att ni fyller i anmälan på hemsidan. Det kommer att bli lite utskick senare också, till dem som anmält sig, med samordning och sådant.

Det här kommer att bli jättebra i år igen, det känner jag! :)

Utloggad turinge

• Forumstammis
    • Södermanland
Jättekul! Vi ser fram emot det!  ;D. Ska prata med dottern min i helgen när hon kommer från internatet.
Hör av oss och anmäler på hemsidan som du skrev. Kontaktar dig när vi vet vilken dag och tid vi kan komma. Vet inte vad ny medlem och singelskap har för betydelse. Det låter som om alla känner varandra och så sticker man in tårna och klämmer sig emellan kanske, tränger sig på :-[.
Jag har det mesta jag behöver utom en kärleksfull och vettig man att dela det med!

Utloggad Misse

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1847
  • nr 9424
Jättekul! Vi ser fram emot det!  ;D. Ska prata med dottern min i helgen när hon kommer från internatet.
Hör av oss och anmäler på hemsidan som du skrev. Kontaktar dig när vi vet vilken dag och tid vi kan komma. Vet inte vad ny medlem och singelskap har för betydelse. Det låter som om alla känner varandra och så sticker man in tårna och klämmer sig emellan kanske, tränger sig på :-[.
Ha ha, de flesta är nog singlar och de flesta känner inte varandra vad jag vet iaf.
Men jag känner å andra sidan nästan inte några biuggisar ;)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Utloggad turinge

• Forumstammis
    • Södermanland
Ha, ha, själv! Jag läste under din signatur och läste lite fel. Missekatten söker någon för djur symbios...  Lite odd kanske. Såg sedan att det stod djup symbios men lite roligt var det  ;D.
Ha ha, de flesta är nog singlar och de flesta känner inte varandra vad jag vet iaf.

Utloggad Trollmor

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 8020
  • Ett riktigt, äkta, gammaldags troll!
    • -
**HUNDÖRA* !!!  Eftersom nu den gamla tråden inte tycks duga ...  Tyst, Pålle, jag lägger så många hundöron jag vill i trådar som känns viktiga för mig!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Utloggad skäggetorpet

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 42
    • Dalsland
Låter jättespännande!!
Får vänta in mitt semesterschema - arbetslös men ska vicka två månader i sommar, kan man komma del av lägret???
Finns det något iknande lite mer söderöver??

Utloggad eldaren

• Forumstammis
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
**HUNDÖRA* !!!  Eftersom nu den gamla tråden inte tycks duga ...  Tyst, Pålle, jag lägger så många hundöron jag vill i trådar som känns viktiga för mig!
Det får du så gärna. :)

Låter jättespännande!!
Får vänta in mitt semesterschema - arbetslös men ska vicka två månader i sommar, kan man komma del av lägret???
Finns det något iknande lite mer söderöver??
Hej, roligt! :)
Visst, det går så bra! Man kan vara här bara några minuter också, om man känner för det.
Hmm, jag är int så insatt i vad som hänn söröver, men såvitt jag vet är svaret nej. För övrigt är jag rätt säker på att det kommer en del från Värmland hit, någon av dem skulle du kanske kunna samåka med.
Hoppas att du har tur med schemat :)
Varmt välkommen!

Vi har ju i alla fall råkats, det är jag glad för. Och i år är det en ny chans att bli bäste bror med en biugarskock... ;)

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

me!

Visningar: 11
Postad av: The walking Dead
i: Blandat med Foton
Jag & Platt!

Visningar: 15
Postad av: The walking Dead