collapse

Författare Ämne:  Nu kommer äggen (Myskankor)  (läst 2229 gånger)

Utloggad Schaman

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 599
    • Västergötland
    • Ankparadiset
Nu kommer äggen (Myskankor)
« skrivet: 19 mar-12 kl 23:51 »
Är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet när det gäller värpning och myskankor.

Mina tidigaste myskankor brukar komma igång i februari men i år nästan 3 veckor senare. Hmm, kanske på grund av den milda hösten förra året då de värpte länge in på hösten... ???

Nu jäklars poppar de ut mängder av ägg från de "vuxna" honorna sedan ca 1 vecka tillbaka. Bor i Västergötland och  känner att det är vår på riktigt.

Hur ser det ut hos dig/er? (myskankor)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Inloggad ieenilorac

• Moderator
  • Antal inlägg: 8416
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nu kommer äggen (Myskankor)
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 05:39 »
Mina myskankor har också börjat för en vecka sedan, och nu börjar de lägga mer regelbundet. Jag bor i Skåne.

Mina la också tidigare förra året,men i år har jag med flit inte gett den värpfoder förrän alldeles nyligen. Min erfarenhet är att tidiga ägg har dålig kläckbarhet, så då vill jag hellre ha senare värpstart, men bra resultat i kläckningen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Utloggad Azoo-Lina

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 6946
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 08:15 »
Min hona har ällingar  :-\  och började värpa sin andra omgång ägg förra veckan. Vinterkullen och vinteräggen kom till trots att dom varken fått extra ljus eller extra mat.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Utloggad KungTulle

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1039
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 08:47 »
Min hona har ällingar  :-\  och började värpa sin andra omgång ägg förra veckan. Vinterkullen och vinteräggen kom till trots att dom varken fått extra ljus eller extra mat.
Duktiga ankor- alltid trevligt med småttingar. ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Utloggad Schaman

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #4 skrivet: 20 mar-12 kl 22:15 »
Men kom igen nu! Det borde finnas mängder av myskanksägare som börjar få ägg nu och ni som får tidigare ruvning/kullar får gärna spekulera i vad detta beror på. Föda, ljus, värme etc.

Av vikt är att myskankor från 2011 av mognadsskäl brukar starta lite senare på våren-sommaren än de vuxna exemplar som kommer från tidigare år.

Är ganska mysigt att betrakta de heta honorna som satt igång att värpa. De far runt som energistinna jehun med små väldigt låga kuttrande läten och minsann verkar det även som drakarna vet på sig vilka honor som är på g för de har absolut särskilt intresse för just dem.

:)

Utloggad grimbart

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 4119
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 mar-12 kl 22:29 »
Jag har 1hona från förra året och 2äldre honor men inte några ägg än.. mina övriga ankraser har kört igång äggläggandet för nån vecka sen..
Fjäderfän och kaniner

Utloggad siken

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 147
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 22 mar-12 kl 19:44 »
Mina myskisar började värpa den 17 mars, och idag tror jag fem av sju honor lagt ägg. De verkar väldigt samordnade, alla på en gång. Helst i samma rede också, trots att jag ställt in 10 värplådor till dem.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 10327
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 22 mar-12 kl 19:51 »
Jag tror min unga myskdam har börjat lägga, inte hundra. Men det har börjat komma ägg som är nästan hälften så stora mot mina andra ankors ägg ... Ungefär 50 gram. Låter det mysikigt? ::) Har hört att myskisars första ägg brukar kunna vara rätt små?

Burran och Amelia, mina blekinge/Saschen och Peking/Blåankekorsningar började lägga i slutet av Feb (blir 2 år gamla i år).
Väntar fortfarande ägg från Burrans dotter Spegel (om det inte är hon som lagt de där små äggen, hon är lite mindre i storlek) och min Cayuga/blåankekorsning Smarald. De är födda förra sommaren. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Utloggad Schaman

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #8 skrivet: 22 mar-12 kl 22:02 »
Linkoso: Första ägget kan ibland vara väldigt litet(typ som ett koltrastägg) och det är normalt om de kommande äggen blir av normal storlek för myskankor. Blir de inte detta skulle i vart fall jag börja bli bekymrad då blandisar lägger väldigt små ägg som enligt alla vedertagna uppgifter inte kan leda till någon avkomma. Har endast hört ett fall där någon påstår sig fått fram liv i mikroägg men det skulle då varit under väldigt speciella omständigheter och det är absolut inte styrkt på något vis.

Men förhoppningsvis är det bara en tillfällig grej i det här fallet.

I veckan kom min sista vuxna myskhona(har 7 st) igång med värpningen och nu är det bara de unga damerna kvar. Är lite fascinerad av hur tätt de faktiskt har kommit igång och jag har då inte hunnit ge dem något värpfoder i nämnvärd omfattning. Däremot har de börjat bli lite kräsna och äter helst bara allfoder och inte den havre som de får i sin blandning, vilket de då ätit med god aptit under vintern. Sen har det ju börjat komma lite naturlig föda i form av maskar och lite grönt så nog får de en kick även av detta proteinintag som kommer med vårens sol.

Utloggad Linkoso

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 10327
    • -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 22 mar-12 kl 22:10 »
Uppfödaren hon kommer ifrån vad jag vet har bara myskankor. Hon ser i mina ögon ut som en myskis också. Hybriderna, på de bilder jag sett brukar se lite... Skumma ut. ::) Mellanting i utseende mellan mysk och vanliga anka.

Bild på henne från tidigare i vintras.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Utloggad Schaman

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #10 skrivet: 22 mar-12 kl 22:26 »
Svårt att se på bilderna men jag tror att oddsen är hyfsat goda för att det bara är en tillfällighet att äggen blir små. Dock har jag aldrig varit med om att det kommer en hel radda med små ägg utan just endast ett och möjligen ytterligare ett som är lite större innan det blir normalt. I år har endast en hona lagt ett första "miniägg" men sen var det normalt storlek. Hmm, de allra första äggen brukar ju rent generellt vara av sämre kvalité än de som komma skall.

Protein/värpfoder kan säkert också påverka utfallet i den inledande värpningen.

fräsen

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 mar-12 kl 22:28 »
Mina myskor värper sen ca 3veckor. De är 2-3år gamla och får inget värpfoder, utan säd, snäckskal och vad de kan finna ute.

Utloggad Lindax

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 45
« Svar #12 skrivet: 25 mar-12 kl 22:53 »
Mina har inte kommit igång än men jag tror det är på gång =)
Vi har haft det varmt o skönt i över en vecka och det är rätt uppenbart att de har vårkänslor om man säger så ;)

Utloggad mysk-åsbomamma

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 314
    • Uppland
« Svar #13 skrivet: 26 mar-12 kl 10:31 »
Hej!
Har inte fått några ägg ännu, väntar med spänning. Men det är unga damer kläckta förra våren så...

Behöver de mera värpfoder för att komma i gång? nu ger jag hälften havre, hälften värpfoder (hel)

Det är ingen brådska men man vill ju att de ska har så bra förutsättningar som möjligt.

Utloggad ulf

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 29
« Svar #14 skrivet: 27 mar-12 kl 15:18 »
Jag har hittat en rejäl hög på 18 ägg, ungefär där de bor. De bor i vår vedbod. Har aldrig blivit av att det blivit några reden. Men jag undrar istället hur många de lägger innan nån börjar ruva? Jag har två honor.

Utloggad grimbart

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 4119
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 27 mar-12 kl 16:01 »
Flyttade en hona och en hane till en egen hage i helgen,idag låg det ett ägg där:-)
Fjäderfän och kaniner

Utloggad Schaman

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #16 skrivet: 28 mar-12 kl 18:57 »
ulf: Det är troligtvis som så att honorna lägger ägg i samma rede och då kan det bli någonstans över 20 st innan någon lägger sig och ruvar. Räkna äggen så får du snabbt bekräftelse om så är fallet vid nästa dags inräkning. Ett ägg per anka och dag! Annars brukar de normalt värpa mellan 10-20 st innan de lägger sig. Ca 15 st är väl ganska normalt om man låter dem vara ifred.

Hälften av mina unghonor kom igång med värpandet nu i helgen. De är ca 9-10 månader gamla.

Utloggad Mikrogård

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 31
    • Uppland
« Svar #17 skrivet: 20 apr-12 kl 22:29 »
Mina ankor ingick i köpet av fastigheten och jag har ingen aning om hur gamla dom är. Än så länge parar dom sig för fullt men jag har inte sett några ägg än. Kommer gamla ankor igång senare?
Bor på en liten gård med två kalkoner, tre myskankor, tre katter (2 ras 1 hus) och två franska bulldoggar.

Utloggad Schaman

• Forumveteran
    • Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #18 skrivet: 20 apr-12 kl 23:38 »
Tvärtom så brukar äldre ankor komma igång tidigare än de som föddes året tidigare. Men är de för mycket "äldre" kan de vara som så att de inte alls kommer igång. Vet inte med säkerhet vilken tid de blir för gamla men vissa säger att det sker när de är 7-8 år gamla.

Utloggad Svarthönan

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 829
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #19 skrivet: 21 apr-12 kl 11:13 »
Intressant, jag funderar också på när och hur mycket de värper. Jag har ju bara en hona så jag har inte mycket att jämföra med. I fjor var hon ung och började inte förrän den 24. april, värpte bara 9 ägg och gjorde sen ett långt uppehåll, sen värpte hon 2.-21. juni, 10.-21. juli och 11. - 23. augusti. Lägger de alltid ägg i omgångar så där? I år började hon redan 15. januari men slutade när kylan kom. Nu har hon värpt sedan den 29. mars.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rökhus

Visningar: 16
Postad av: Grendela
i: Byggnader
Me!

Visningar: 7
Postad av: The walking Dead