collapse

Författare Ämne:  klara bin sig på sin egen honung utan socker?  (läst 4185 gånger)

capitan

• Gäst
SV: klara bin sig på sin egen honung utan socker?
« Svar #20 skrivet: 04 mar-12 kl 14:17 »
Jag tror att lugn och ro att förbereda sig inför vintern är nyckeln. Jag är inne på min tredje vinter som biodlare och har bara invintrat på honung; jag har visserligen bara tre samhällen men jag har inte förlorat något ännu. Jag rör egentligen inga ramar i de två nedersta lådorna efter att äggläggningen nått sin peak, bina flyttar en hel del honung inom kupan under sensommaren och jag är övertygad om att de flyttar den tidiga honungen närmast klotet.
der ser man , det går altså- va med utsot?

Utloggad Karin Berg

• Nykomling
  • Antal inlägg: 6
    • Gotland
« Svar #21 skrivet: 04 mar-12 kl 19:27 »
Mormors bin finns på gotland och de verkar inte ha dött ut, jag har följt dom många år de lever och frodas.
Jag har ett försök nu med att få över dom i en sveakupa som jag satt fast på insidan av väggen och borrat hål in till dom. hoppas att drottningen skall hitta in och lägga ägg där så jag kan ta med hem.

Utloggad olof

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1442
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #22 skrivet: 04 mar-12 kl 22:01 »
Det är absolut intressant att ta vara på de bina i så fall, kanske att man försiktigt kan öppna väggen och skära ut en kakbit med ägg och föda upp lite drottningar från?

capitan

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 mar-12 kl 23:30 »
Jag tror att lugn och ro att förbereda sig inför vintern är nyckeln. Jag är inne på min tredje vinter som biodlare och har bara invintrat på honung; jag har visserligen bara tre samhällen men jag har inte förlorat något ännu. Jag rör egentligen inga ramar i de två nedersta lådorna efter att äggläggningen nått sin peak, bina flyttar en hel del honung inom kupan under sensommaren och jag är övertygad om att de flyttar den tidiga honungen närmast klotet.
vilken ras har du?

Utloggad Falin

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1740
    • Gårdskött
« Svar #24 skrivet: 12 maj-12 kl 23:44 »
Troligtvis så har de bin i väggen dött flera gånger om , det som händer är att det finns gamla vax kakor kvar i väggen som lockar tillsig nya svärmar , det kommer att pågå så länge ni inte åtgärdar det och plomberar eller städar bort gammal vaxen från väggen .

mvh edward :P

Så om man lämnar en bikupa åt sitt öde, utan att gå in i den alls, så kommer den ganska snart att dö? Jag förstår ju att det kommer att svärmas, men de som blir kvar klarar inte sig någon längre tid utan skötsel?

Utloggad olof

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #25 skrivet: 13 maj-12 kl 09:09 »
Ja för förr eller senare så misslyckas en ny drottning i parningen eller vinterfodret räcker inte, det är för lite bin kvar över vintern eller någon sjukdom. När de dött så äter vaxmalen upp resterna följande sommar, sedan brukar en ny svärm flytta in igen efter något år.

Utloggad Edward.

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2575
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #26 skrivet: 13 maj-12 kl 16:36 »
Så om man lämnar en bikupa åt sitt öde, utan att gå in i den alls, så kommer den ganska snart att dö? Jag förstår ju att det kommer att svärmas, men de som blir kvar klarar inte sig någon längre tid utan skötsel?

Ca 3 år i ett varoa smittat område + under tiden smittar de ner omgivningen och förpestar tillvaron för dom omkringliggande  >:(

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad MickeMård

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1430
  • Att få leva är fantastiskt.
    • Östergötland
« Svar #27 skrivet: 18 jan-13 kl 12:33 »
Livar upp den här tråden som verkar vara den som folk skrivit mest om invintring på bara honung.

Skaffade själv bin i våras och är inne på första vintern. Jag insåg direkt att jag inte ville invintra på socker då jag tycker det är helt oförsvarbart (enligt mina principer). Men jag hade inte tillräcklig kunskap och fick köpa ca 40 kilo besprutad billigt socker till mina två kupor. Men nästa vinter så vill jag övervintra med honung och bara ta överskottet till mig själv.

Jag har förstått att man ska spara tio ramar med sommarhonung, men var ska man spara dem? Ska de få stå kvar när det blivit fulla? Jobbigt att behöva flytta dem hela tiden när man ska gå igenom samhället. Men kanske ändå smidigast. Finns det ett annat sätt att förvara den tills det är dax att invintra?
Bor i ett torp i skogen och odlar så mycket jag kan, med 3 katter, 5 höns och en tupp (kindahöns), två bisamhällen.

"Ha en dröm, följ den, så börjar revolutionen"

Utloggad JoPeJu

• Nykomling
  • Antal inlägg: 5
    • Västergötland
« Svar #28 skrivet: 18 jan-13 kl 12:37 »
Bara den är täckt så är det inget problem att spara den i ramarna

Utloggad Edward.

• Forumveteran
    • Gästrikland
« Svar #29 skrivet: 18 jan-13 kl 14:32 »
jag hade inte tillräcklig kunskap och fick köpa ca 40 kilo besprutad billigt socker till mina två kupor.

Var det slut på ekologiskt krav sockret  ???

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Utloggad olof

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #30 skrivet: 18 jan-13 kl 16:02 »
Ja täckt  honung kan du spara var som helst, men inte för kallt. Under rumstemperatur ökar risken att det blir kristaller i cellerna och det lär bina ha lite svårare att utnyttja som foder på vintern. För att inte få problem med röveri och getingar tror jag ändå man måste förvara dem inomhus. Att ha ramarna kvar i bikupan är såklart allra bäst, men både opraktiskt och tungt.

Ett förslag är att sätta ett häftstift i var och en av de ramar du ska ha som vinterfoder och sprida ut dem i bikupan över sommaren och först vid invintring samla dem till låda 2 med bina undertill i låda 1.

Utloggad MickeMård

• Forumveteran
    • Östergötland
« Svar #31 skrivet: 20 jan-13 kl 21:36 »
Var det slut på ekologiskt krav sockret  ???

Man ska ha råd också. Om man pluggar och inte tar lån är inte ekonomin den bästa. Men det används väll traktor till att odla det sockret :) Jag vill inte tjäna pengar på mina bin bara ha lite honung.
Bor i ett torp i skogen och odlar så mycket jag kan, med 3 katter, 5 höns och en tupp (kindahöns), två bisamhällen.

Utloggad Edward.

• Forumveteran
    • Gästrikland
« Svar #32 skrivet: 20 jan-13 kl 23:59 »
Man ska ha råd också. Om man pluggar och inte tar lån är inte ekonomin den bästa. Men det används väll traktor till att odla det sockret :) Jag vill inte tjäna pengar på mina bin bara ha lite honung.

Jaaah, Tar du och säljer ditt honung har du då råd att köpa socker+ betala dina lån och bättre din allmänna ekonomi eller köpa andra närodlade produkter för överskottet. o:)

« Senast ändrad: 21 jan-13 kl 00:02 av Edward. »

Utloggad olof

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #33 skrivet: 21 jan-13 kl 09:42 »
Men jag kan faktiskt se både nyttan och tjusningen med att låta bina ha kvar egen mat. Dels minskar man mängden arbete med honungshanteringen och dels slipper man momentet med att köpa foder, ev blanda foder och fodra dem. Och prisskillnaden blir vad man gör den till, säljer man honung i bulk får man någonstans 30-40 kr/kg och socker kostar 10 kr/kg. Eftersom sockret ska torkas och spjälkas i kupan så går det åt fler kg socker än kvarlämnad honung för samma mängd vinterfoder. Säljer man däremot honungen direkt i burk för 100 kr/kg blir kalkylen en annan, men det innebär också mera tid som man måste lägga på honungen.

Det finns inget rätt och fel och det finns inga självklara svar i denna frågan. Jag fodrar med socker för det är det jag lärt mig och jag har utmärkta övervintringar på det, men jag kommer säkert att prova övervintring på honung av några samhällen snart.

Utloggad bestefar

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 30
    • Småland
« Svar #34 skrivet: 21 jan-13 kl 14:10 »

Olof.Du har väl många samhällen så det skulle vara intressant att höra vad du kommer fram till.
Är det realistiskt att räkna med 100:- per kilo "hemslungad" honung.Det bör ju ge bättre förtjänst än mycket annat.Hur många kilo tror du man kan skatta om skörden kan bli uppskattningsvis 25 kilo per samhälle.bara för att förstå!

Utloggad olof

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #35 skrivet: 21 jan-13 kl 15:20 »
Jo någon gång kommer jag att testa. Men egentligen är det inte priset på honung/socker som är den stora skillnaden. Det räcker med några procent sämre övervintring, både i form av döda samhällen och svagare samhällen, så blir det mycket större skillnader mellan metoderna än priset på fodret. Det är därför jag dragit mig för att testa, ett förlorat samhälle under vintern är trots allt ett antal tusen kr i förlust så det kan bli dyrt att experimentera.

Säljer man själv på marknader, gårdsbutik etc. är 100 kr/kg rimligt, det går att få mer om man är bra säljare.

Jag ger mina samhällen 18-22 kg socker, jag skulle inte chansa på att lämna så värst mycket mindre honung än det. Så om bina bara drar in 25 kg överskott på en sommar så blir det nästan inget att skörda.

Utloggad MickeMård

• Forumveteran
    • Östergötland
« Svar #36 skrivet: 21 jan-13 kl 15:52 »
Tack för svar om förvaring och hur man ska gå till väga. Får väll skriva nått efter nästa vinter :)

Utloggad bestefar

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 30
    • Småland
« Svar #37 skrivet: 25 jan-13 kl 13:01 »

Tack Olof för bra svar! :)

Utloggad olof

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #38 skrivet: 04 feb-13 kl 17:20 »
Kollar du hur mycket foder de har kvar bland yngelramarna genom att t.ex. väga kupan? (Kanske dumt att citera ett så gammalt inlägg, men det är nu jag undrar ;D)

Utloggad Calatan

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 27
    • Västergötland
« Svar #39 skrivet: 17 apr-13 kl 19:06 »
Kollar du hur mycket foder de har kvar bland yngelramarna genom att t.ex. väga kupan? (Kanske dumt att citera ett så gammalt inlägg, men det är nu jag undrar ;D)
Jag gör en kvalificerad uppskattning genom att lyfta upp ett par ramar. När det gäller mängden kvarlämnad honung så är jag kanske onödigt generös; brukar försöka lämna totalt sett en full låda LN med honung till ett normalstarkt samhälle som invintras på två lådor LN.
« Senast ändrad: 17 apr-13 kl 19:12 av Calatan »

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Här tar man för sig

Visningar: 27
Postad av: Tösen
i: Höns
Lilla Ellen är en av favorithönorna

Visningar: 19