collapse

Författare Ämne:  klara bin sig på sin egen honung utan socker?  (läst 4160 gånger)

capitan

• Gäst
klara bin sig på sin egen honung utan socker?
« skrivet: 02 mar-12 kl 14:52 »
fick några bi för länge sen, gubben sa att dom måste ha socker på vintern, att dom på grund av avel skulle  skita ihjäl sig om dom bara hade tillgång till sin egen honung-  hade dom bara i ter år, men funderar på att börja om.
är det verkligen så- finns det isåfall raser som klara sig på enbart honung- någon mera ursprynglig sort.

Utloggad Jonas från Backfors

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 879
  • Självhushållning på djur, odlingar och skogens mat
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: klara bin sig på sin egen honung utan socker?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-12 kl 15:19 »
Ja inte är det nån som är ute och ger vildbina socker inför vinter iaf...
Bor med fru och barn på nästan helt självhushållande gård. Fjällnära kor, Klövsjöfår, Dala-Pälsfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns, Gotlandskaniner, Blekingeankor och hästar. 200 kvm grönsaksland plus ett stort fint pärland!
www.backforsgard.se

Utloggad ieenilorac

• Moderator
  • Antal inlägg: 8255
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 mar-12 kl 15:22 »
Ja inte är det nån som är ute och ger vildbina socker inför vinter iaf...
Det finns i princip inga vilda honungsbin i Sverige, bara solitärbin. Varroan har gjort att ev förvildade bin dör på någon säsong.

Bina kan klara sig på vintern på honung, det finns de som gör så. Dock är honung från sommaren bättre än hösthonung, så man bör spara ramar från sommaren och byta ut de honungsramar som fyllts under hösten mot de sparade ramarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Utloggad Jano

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 424
« Svar #3 skrivet: 02 mar-12 kl 15:27 »
 Honung är det som bina fixar på sommaren för att ha som vinterförråd. Får de vara ifred och inte biodlaren kommer in och sabbar alltihop så klarar de sig alldeles utmärkt med sin egen honung.
Vill biodlaren byta ut denna honung mot sockerlösning så går det bra om det görs så tidigt att bina har en rimlig chans att omvandla sockerlösningen till vinterfoder. Allra viktigast är  att de får det på samma ställe i kupan där de lagrat sitt ursprungliga förråd, alltså över yngelnästet.

capitan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 mar-12 kl 15:54 »
ok- tack för svaren- så bin klara sig själv med sin egen honung- undra vad gubben menade med att dom får diaree av sin egen honung, har för mig han sa något om avel-
men det är ju bra då-
om jag förstår rätt nu- man tar ut hösthonungen och ger sommerhonung- smidig

det är 15 år sen jag höll på, men det var roligt som fan- bästa djuren jag haft

ska läsa in mig i ämnet och kanske sätta igång igen

bor ut i skogen värmland på samma plads som då- finns det nån lämplig skogssort??- dengång hände något med bina, förmodligen förgiftning. dom höll på med plantering en bit ifrån- när bina kom hem blev dom inte inslåppt, dom gömde sig i stallet och dog på några timmar .
jag vet att gran dom sätter är behandlad, men vad gör bin på dom, det finns väll inget att hämta för dom på gran

Utloggad ieenilorac

• Moderator
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 mar-12 kl 16:09 »
Bor man i skog så blir den mesta skogen lushonung, som de mjölkar från löss som lever på gran. Om du registrerar din bihållning, så får inte bönderna i närheten använda bifarliga gifter hur som helst, åtminstone har jag förstått det så.

Varför vill du invintra på honung? Socker är mycket billigare.

Det bigubben for efter är utsot, att bina bajsar en massa, det blir mögel och sjukdomar, och bina blir bajsnödiga snabbare om de äter honung än om de äter socker, och då måste de bajsa innan de är varmt nog för att flyga ut och bajsa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Utloggad sɹǝpuɐ

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 3976
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-12 kl 16:19 »
Ibland på hösten, eller i samband med skador/avverkning är det granbarrlus på granarna. De avsöndrar ett sött sekret som bina kan samla in. Var det nyplanterat med permeitrin-behandlade plantor så är det som gjort för bidöd.

Numera är det inte tillåtet att behandla granplantor med permetrin mot snytbagge. Men det kan fortfarande finnas en del som behandlar plantor på egen hand. De köpte en dunk eller två innan det blev förbjudet ...  >:(

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/25/1/?item=art_art-s1/116
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/fakta_husdjur/FHD91-04/FHD91-04.HTM

Edit: ieenilorac hann före ...  ;)

capitan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 mar-12 kl 16:27 »
Bor man i skog så blir den mesta skogen lushonung, som de mjölkar från löss som lever på gran. Om du registrerar din bihållning, så får inte bönderna i närheten använda bifarliga gifter hur som helst, åtminstone har jag förstått det så.

Varför vill du invintra på honung? Socker är mycket billigare.

Det bigubben for efter är utsot, att bina bajsar en massa, det blir mögel och sjukdomar, och bina blir bajsnödiga snabbare om de äter honung än om de äter socker, och då måste de bajsa innan de är varmt nog för att flyga ut och bajsa.
ja det här var ju interessant - hade ingen aning- lushonung (är det gott det?)
utsot ok jag förstår.
det är bara en fundering jag har som survivalist, att kunna klara bin utan socker- när babylon faller, du vet- inte något jag nödvendigvis gör i nuläge.
men om det nu är så att dom skiter en massa extra, eller tidigare- hur göra då- ska man ge dom mera plats- då blir det väll kallare- hur löser man problemet med utsot (utan socker)

Utloggad ieenilorac

• Moderator
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 mar-12 kl 17:21 »
Det är därför man ska ge honung som är skördad tidigare på säsongen - för att den innebär mindre risk för utsot.

Tills vi är i det läget att det inte finns socker, så kan man ju vara realist och göra det lätt för sig, dvs använda socker.

Eller testa med något samhälle med honung, men de flesta med socker.

Utloggad olof

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1436
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #9 skrivet: 02 mar-12 kl 18:49 »
På sätt och vis är aveln ändå inblandad eftersom man har avlat på bin som är friska, övervintrar bra, drar in mycket honung och är snälla. Men så gott som all avel sker av biodlare som ger dem socker som vinterfoder, därför sker inget urval på att bara avla på bin som klarar av att leva på honung hela vintern. Och eftersom de flesta biodlare ger dem socker så finns det inte så stort intresse att syssla med avel på bin som kan övervintra på honung. Kan de göra det så är det delvis slumpen som gjort att den förmågan finns kvar. Jag ser inte själv detta som något större problem, mest för att jag tänker att om babylon faller så provar jag med honung då först.

Utloggad olof

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 02 mar-12 kl 18:52 »
Att tänka på är också att om man vill göra avläggare från sina bisamhällen så måste de dels dra in honung till sig själv och dels till avläggarna eftersom avläggarna inte fixar det själv. Om man gör en avläggare från varje samhälle går det åt 40 kg sommarhonung från varje samhälle till övervintring, det är ofta hela skörden.

capitan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 mar-12 kl 18:59 »
kanske ett alternativ till socker skulle vara sirap av björksav???

Utloggad ieenilorac

• Moderator
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 mar-12 kl 19:33 »
kanske ett alternativ till socker skulle vara sirap av björksav???
Nej, har för mig att xylitol, som väl är björksocker, inte är bra för bina, t o m giftigt. Och det är ingen sockerart i björksaven som kan omvandlas till glukos och fruktos, som är det som bina behöver. Sackaros, som finns i vanligt betsocker ( t ex strösocker) kan bina lätt omvandla.

Utloggad duett73

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 39
« Svar #13 skrivet: 02 mar-12 kl 20:04 »
Har för mig att jag läste att inom biodynamisk bihållning så måste man ge honong till viss del som vinterfoder.
För övrigt är det inte alla vildbin som dukar under för varroa det förekommer sådana som är tåligare, hos min mormor har det funnits vilda bin i en vägg i uthuset de senaste har väl bott där i tio år minst.
Detta trotts hennes försök förr att ha ihjäl dom med ddt som hon höll gömd för oss så vi inte skulle kunna ta den. Nu är hon så gammal så hon orkar inte ut längre och vi har lyckats ta påsen från henne.

Utloggad olof

• Forumveteran
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 02 mar-12 kl 20:48 »
Finns din mormors bin i ett område där det funnit varroa under alla dessa år vore det väldigt intressant att ta vara på avelsmaterialet istället för att spruta ddt på dem. Var bor din mormor?

Utloggad Edward.

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2574
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 02 mar-12 kl 20:50 »
För övrigt är det inte alla vildbin som dukar under för varroa det förekommer sådana som är tåligare, hos min mormor har det funnits vilda bin i en vägg i uthuset de senaste har väl bott där i tio år minst.Detta trotts hennes försök förr att ha ihjäl dom med ddt som hon höll gömd för oss så vi inte skulle kunna ta den. Nu är hon så gammal så hon orkar inte ut längre och vi har lyckats ta påsen från henne.

Troligtvis så har de bin i väggen dött flera gånger om , det som händer är att det finns gamla vax kakor kvar i väggen som lockar tillsig nya svärmar , det kommer att pågå så länge ni inte åtgärdar det och plomberar eller städar bort gammal vaxen från väggen .

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

capitan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 mar-12 kl 20:56 »
Nej, har för mig att xylitol, som väl är björksocker, inte är bra för bina, t o m giftigt. Och det är ingen sockerart i björksaven som kan omvandlas till glukos och fruktos, som är det som bina behöver. Sackaros, som finns i vanligt betsocker ( t ex strösocker) kan bina lätt omvandla.
ok- jag är med- så sockerbetes sirap (det kalaas väll melass ochså?) våre teoretisk en möjlighet

Utloggad ieenilorac

• Moderator
    • Skåne
« Svar #17 skrivet: 02 mar-12 kl 21:46 »
ok- jag är med- så sockerbetes sirap (det kalaas väll melass ochså?) våre teoretisk en möjlighet
Nej, det finns visst diverse ämnen i melass som också kan vara skadligt. Rent vitt socker ska det vara. Finns dessutom ingen anledning att försöka med melass, vitt socker är i normalfallet billigare.

Utloggad Gideon i Roslagen

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 692
« Svar #18 skrivet: 02 mar-12 kl 22:26 »
En bekant testade med melass. Det gick inte bra!!
Vi talar om rent vitt socker. Men om man löser 50 kilo i taget så ser man att så "vitt" är det inte! Det är mycket grått som flyter upp.

Utloggad Calatan

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 27
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 04 mar-12 kl 13:57 »
Honung är det som bina fixar på sommaren för att ha som vinterförråd. Får de vara ifred och inte biodlaren kommer in och sabbar alltihop så klarar de sig alldeles utmärkt med sin egen honung.
Vill biodlaren byta ut denna honung mot sockerlösning så går det bra om det görs så tidigt att bina har en rimlig chans att omvandla sockerlösningen till vinterfoder. Allra viktigast är  att de får det på samma ställe i kupan där de lagrat sitt ursprungliga förråd, alltså över yngelnästet.

Jag tror att lugn och ro att förbereda sig inför vintern är nyckeln. Jag är inne på min tredje vinter som biodlare och har bara invintrat på honung; jag har visserligen bara tre samhällen men jag har inte förlorat något ännu. Jag rör egentligen inga ramar i de två nedersta lådorna efter att äggläggningen nått sin peak, bina flyttar en hel del honung inom kupan under sensommaren och jag är övertygad om att de flyttar den tidiga honungen närmast klotet.

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Hedemorahöns (genbank)

Visningar: 50
Postad av: Amanda
i: Höns
Hedemorakycklingar

Visningar: 40
Postad av: Amanda