Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minivagn  (läst 11050 gånger)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Minivagn
« Svar #20 skrivet: 12 dec-11 kl 21:11 »
Är du säker på detta?  ;)

Ja i alla fall så man överlever. Brukade inte såga när det var under -10, men det var ju dagtid. Värmefläkten...............  *kollar* är på 1000/2000 watt. Inte ofta jag kunde köra på mer än 1000 om lyset och TV:n var på. 25 meter förlängningssladd kopplad till ett mjölkrum el. maskinhall ute på bystan håller ju propparna varma. Mjölkanläggning som drar på/av m.m. m.m.
Ja jag är säker på det.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Sjaunja

  • Inlägg: 5546
    • -
SV: Minivagn
« Svar #21 skrivet: 12 dec-11 kl 21:13 »
Det märkligaste jag sett var en "husbil" byggd på en Saab 900!!! !!

Som en husbil alltså..
 
Toppola camper kallas dom. Tillverkas i Finland. Spanat på såna och skulle gärna äga en!

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Minivagn
« Svar #22 skrivet: 12 dec-11 kl 21:15 »
Det ser jätteopraktiskt ut. Ett riktigt vindfång!

Sjaunja

  • Inlägg: 5546
    • -
SV: Minivagn
« Svar #23 skrivet: 12 dec-11 kl 21:16 »
Jo ett vindfång är det nog. Men samtidigt lite galet och kul :D

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Minivagn
« Svar #24 skrivet: 12 dec-11 kl 21:17 »
Det ser jätteopraktiskt ut. Ett riktigt vindfång!

Å så ska man ha tag på en frisk SAAB 99 eller 900 åxå då.............
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Minivagn
« Svar #25 skrivet: 12 dec-11 kl 21:17 »
 ;D  ;D  ;D

Huggorm

  • Gäst
SV: Minivagn
« Svar #26 skrivet: 12 dec-11 kl 21:20 »
Ja i alla fall så man överlever. Brukade inte såga när det var under -10, men det var ju dagtid. Värmefläkten...............  *kollar* är på 1000/2000 watt. Inte ofta jag kunde köra på mer än 1000 om lyset och TV:n var på. 25 meter förlängningssladd kopplad till ett mjölkrum el. maskinhall ute på bystan håller ju propparna varma. Mjölkanläggning som drar på/av m.m. m.m.
Ja jag är säker på det.
Att det går på 1000 watt tvivlar jag inte på, men 100watt blir värre  ;)

Huggorm

  • Gäst
SV: Minivagn
« Svar #27 skrivet: 12 dec-11 kl 21:22 »
 
Toppola camper kallas dom. Tillverkas i Finland. Spanat på såna och skulle gärna äga en!
Just en sån där ja, duger som sagt på riktig långfärd

http://www.dreamtrip.se/dreamtrip/

Brasa

  • Inlägg: 140
    • Västmanland
SV: Minivagn
« Svar #28 skrivet: 12 dec-11 kl 21:29 »
När jag turnerade med Amerika-Sågen hade jag en liten Adria husvagn från -66. Svetsade fast fjädringen, på med LGF-skylt och ett intyg till Vägverket hur jag permanent satt fjädringen ur funktion. Det är nämligen kravet för att få dra den efter personbil i 30 km. ej på motorväg eller motortrafikled, eftersom det är ett "Långsamt Gående Fordon". Behöver ej besiktigas och en så liten vagn (2x3meter) går att hålla varm med c:a 1kWh (1000 watt/tim) i vilket väder som helst.
Jag kopplade in mig på uppdragsgivarens el. Hade gasolkök, kaffebryggare, lyse, TV, ja t.o.m. en Portapotti.
Toan står här förresten än och är till salu! Nån som behöver?

Är det inte så att husvagn & manskapsbod är undantagna från reglerna lite så att man får köra dom lgf skylt oavsett fjädring eller ej?
Ja vad ska vi börja?

Neiklot

  • Gäst
SV: Minivagn
« Svar #29 skrivet: 12 dec-11 kl 21:52 »
 
Toppola camper kallas dom. Tillverkas i Finland. Spanat på såna och skulle gärna äga en!

Den jag mötte skulle precis svänga av riksvägen och girade nästan 90 grader.

Jag var bergsäker på att jag skulle behöva plocka fram vinschen!!
(Men han klarade sig, gubben.)

jensen

  • Inlägg: 0
    • Danmark
« Senast ändrad: 13 dec-11 kl 08:40 av jensen »
Christian

 

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Minivagn
« Svar #31 skrivet: 13 dec-11 kl 09:25 »
Manskaps bodar fungerar bra att bo i.
Här är när den kom



6 mån senare



Kamin



Överdel kamin och svamp på tork  :D

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Minivagn
« Svar #32 skrivet: 13 dec-11 kl 11:51 »
Är det inte så att husvagn & manskapsbod är undantagna från reglerna lite så att man får köra dom lgf skylt oavsett fjädring eller ej?

Nej! En husvagn måste man döda fjädringen på och skicka in intyg.
Och alla som kör omkring med LGF-skyltad släpkärra riskerar att bli antastad av fiskalen.
Det finns vissa undantag när det gäller "efterfordon avsedda att bära viss last". Tex. kabelvagn och av någon anledning tankvagn.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Brasa

  • Inlägg: 140
    • Västmanland
SV: Minivagn
« Svar #33 skrivet: 13 dec-11 kl 12:06 »
Nej! En husvagn måste man döda fjädringen på och skicka in intyg.
Och alla som kör omkring med LGF-skyltad släpkärra riskerar att bli antastad av fiskalen.
Det finns vissa undantag när det gäller "efterfordon avsedda att bära viss last". Tex. kabelvagn och av någon anledning tankvagn.


Det där med vanligt släp visste jag men husvagn & båtvagn var en liten chock.
Det ställer till en hel del faktiskt för marinan jag jobbar på säljer små lgf båt trailers med fjädring på & dessvärre ser det ut som de flesta marinor gör det samma än värre är det att bålstasläpet säljer dessa åt oss som lgf efterfordon. måste vi reda ut vi säljer ju ändå ca 40talet om året på fel vis i så fall

hittade detta som bekräftar vad du säger :)
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/PVJ1103_web.pdf
Ja vad ska vi börja?

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Minivagn
« Svar #34 skrivet: 14 dec-11 kl 21:39 »
Det finns en del vagnar till salu på Blocket för en rimlig peng. Norrlandsvagn 10.000-25.000.
Är nog inte lätt att bygga billigare själv om man räknar med inköp av chassie, kanske hjul, byggmatrl med fönster, dörrar, tak, även om man kör begagnat så lär det springa upp till en hel del tusenlappar.
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=norrlandsvagn+eller+manskapsvagn&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=23_11&l=0&md=th
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Minivagn
« Svar #35 skrivet: 14 dec-11 kl 23:01 »
@Maria C S: Vad kostade transporten? Ska flytta min vagn nämligen.

De här tre vagnarna är byggda på husvagnsunderreden:
Tinyhouse on wheels


Tinyhouse on wheels - Anli


Tinyhouse on wheels - Luris wagon


Alla är större än fem kvadratmeter så jag skulle säga att det är lugnt att bygga en så liten vagn på ett husvagnsunderrede. Dessutom går det ju att bygga väldigt mycket lättare vagnar rent konstruktionsmässigt. Uppdatera gärna med bilder eller film när du sätter igång med projektet, det är alltid inspirerande för oss andra :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Minivagn
« Svar #36 skrivet: 15 dec-11 kl 08:41 »
Det kostade ca 3000 kr att flytta den 2,5 mil  ::) så man flyttar ju inte omkring på den för skojs skull !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Minivagn
« Svar #37 skrivet: 15 dec-11 kl 08:45 »
Alla är större än fem kvadratmeter så jag skulle säga att det är lugnt att bygga en så liten vagn på ett husvagnsunderrede. Dessutom går det ju att bygga väldigt mycket lättare vagnar rent konstruktionsmässigt. Uppdatera gärna med bilder eller film när du sätter igång med projektet, det är alltid inspirerande för oss andra :)

Tack för inspirationen! :)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Minivagn
« Svar #38 skrivet: 15 dec-11 kl 13:40 »
Det kostade ca 3000 kr att flytta den 2,5 mil  ::) så man flyttar ju inte omkring på den för skojs skull !


Fiiiiii fan!  :-X

Tack för inspirationen! :)


Varsågod, visste inte om du hade sett dom men det hade du alltså inte :)
Med risk för att bli självgod länkar jag till min blogg, vagnsbyggardelen, femton inlägg om att bygga vagn. http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/category/byggnation/vagnsbygge-byggnation/

Ser fram emot att följa din resa :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

kurt

  • Inlägg: 3488
Efterfordon
« Svar #39 skrivet: 16 dec-11 kl 05:26 »
Efterfordon behöver inte besiktigas

http://www.korkortsteori.se/info/Efterfordon/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare (1 dolda)
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser