collapse

Författare Ämne:  Nödrop....  (läst 5090 gånger)

Utloggad Galopp

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 472
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Nödrop....
« Svar #40 skrivet: 12 okt-11 kl 09:10 »
Nyfiken i en strut här  ;D Xoot bor tydligen i närheten så jag passar på att fråga. Han/de har ju en massa hästar inte bara hingstarna. Hur ser de andra ut? Att unghingstar i grupp kan tappa hull fort är inget uppseendeväckande de förbrukar mycke energi och missar man med utfodringen, ja då står man med skägget i brevlådan, men som sagt då ska man snabbt åtgärda missen.
Men de andra hästarna då? Allt jag har sett är ett fåtal individer (fotona) men över lag. Det handlar om många hästar här och det är allt för många som inte ens klarar att ta hand om en........
Sen en sak om vikt (inte att försvara denna person, men för att skapa perspektiv) Här handlar det om magra hästar, en som uppenbarligen borde gå på slakt vilket den gjort, men hur magra är de andra? Är de magra eller är det bara vår besatthet av tjocka hästar som får oss att anse det? Att man skymtar revben betyder inte att hästen är mager, den är tunn i hullet liksom det faktum att du kan känna revben utan att se dem (om man tar lätt) innebär att hästen har lite hull. Men alla feta hästar då?!?! Varför bryr sig ingen om att anmäla dem?!?!

Själv har jag fullblod som lätt tappar i vikt pga t. ex för mycke mygg eller broms på sommaren så det är ett evigt passande om man vill ha dem på bete. Grannen har då beklagat sig till en annan granne att de är så magra, men egentligen så är de normalviktiga. Och så säger denna beklagande granne till den andra grannen att din häst är sååååå fin. Hon har en gammal överviktig nordsvensk som hon kämpar konstant med för att få ner i vikt. Den har för övrigt problem med diffusa hältor. Men så hade jag en kraftigt överviktig islandshäst som jag gjorde mig av med i sommar eftersom den var skadligt överviktig och jag har bara hagar med kanonbete  :-\ Men där fanns det inga klagomål fast den hästen for illa???
Så att lyssna på vad folk anser om vikt är farligt. Det finns en allmän tro att en överviktig häst är en sund häst och att en häst som är tunn i hullet svälter. Man måste se om tillståndet är bestående och vad hästen gör. En tunn häst som tävlas hårt är naturligtvis fel t. ex men det är ju en fet också...........

Bara lite perspektiv i frågan, inte försvar vad  gäller hästägaren i fråga, har ingen aning om vem det är ::)

Neiklot

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 12 okt-11 kl 09:20 »
Jag tror inte det är möjligt att hålla 200 hästar utan att något går fel.

Dessutom är det inget som länsstyrelsen i Skåne känner till så undrar jag..  8) (:)

/Neiklot

pyromanen

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 12 okt-11 kl 10:11 »
På den Länsstyrelse jag arbetar och gjort i 15 år har man avtal med några stora seriösa brukare med stora byggnader som man tar hjälp av vid såna tillfällen när många djur behöver omhändertas. Även om det inte är i Skåne jag är så har jag svårt att tro att man inte har liknande lösningar i Skåne och knappast hör av sig till något katthem eller facebook för att hitta platser för djuren!

Utloggad bo_i_dala

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 618
« Svar #43 skrivet: 12 okt-11 kl 13:21 »
Hej!
Enligt Sveriges Radio idag har Lst förnekat kännedom om denna gård/ detta nödanrop.

Bilden som fanns på FB var iaf fördjävlig- såg ut att vara nödslakt snarast.

mvh

Utloggad Daaniel

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2945
    • Småland
    • Daniels Fjäderfä
« Svar #44 skrivet: 13 okt-11 kl 20:19 »
“Haters will say what they want, but their hate will never stop you from chasing your dream”

Inloggad Xoot

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1562
    • Skåne
« Svar #45 skrivet: 13 okt-11 kl 20:25 »
Synd att man for med osanning från början och inte utgick med sanningen, då kanske det hade uppmärksammats på riktigt.
Men intresset för ett fåtal hästar är ju inte lika stort som för 200stycken.

Ett tillägg bör vara, personen på bjärehalvön med undernärda hästar som inte har råd med mat och har för lågt i taket.
Han finns. Titta på länkarna som tidigare blivit publicerade från Hd.se

Utloggad Travelerhorses

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 5126
  • Häxa och djurvän.
    • Västmanland
    • Travelerhorses
« Svar #46 skrivet: 13 okt-11 kl 22:03 »
Det är så hemskt att folk får plåga djur på det sättet o komma undan med det gång på gång.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rohe's himmelrike

Visningar: 11
Postad av: RoHe
i: Byggnader
Rohe's potatisland "

Visningar: 41
Postad av: RoHe