Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gardiner fria från kemikalier?  (läst 6609 gånger)

Art Vandelay

  • Inlägg: 9
    • Halland
Gardiner fria från kemikalier?
« skrivet: 02 okt-11 kl 13:50 »
Efter att jag köpt ny madrass på Jysk som luktade som en kemikaliefabrik när jag packade upp den, så fick jag en tankeställare. Madrassen åkte tillbaka, och jag funderar nu allvarligt på en Hästens säng för många tusenlappar, för att slippa syntetmaterial med eventuellt hälsovådliga kemikalier och flamskyddsmedel. Men när man väl har börjat tänka i dessa banor så rullar det liksom på, så nu är jag inne på att byta ut alla mina syntetmattor och de läskiga syntetgardinerna från GeKås (som jag är övertygad om är fullproppade med flamskyddsmedel och annat) och ersätta dem med något naturligare. Men var köper man gardiner/tyger som man kan vara säker på inte innehåller kemikalier? Har kollat runt lite på nätet men inte hittat något jag gillade. Hur är det med vanliga bomullsgardiner som man köper på t.ex. Åhlens? Jag tycker mig ha förstått att gardiner per definition är behandlade med flamskyddsmedel? Även "Öko-tex"-märkningen tillåter ju vissa flamskyddsmedel?

Vore kanon om nån har en länk till någon nätbutik som säljer garanterat giftfria tyger (sy ett par gardiner ska väl tillochmed jag klara av).

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-11 kl 13:57 »
Gå på loppis & andrahandsaffärer. Om det nånsin funnits piffiga kemikalier i deras gardiner lär det va borttvättat och utvädrat vid detta laget. Hästens är orimligt dyra slafar. Hängmatta rekomenderas, gärna sydamerikansk bomullsvariant och utan knutar, för de känns igenam.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #2 skrivet: 02 okt-11 kl 14:35 »
Gå på loppis & andrahandsaffärer. Om det nånsin funnits piffiga kemikalier i deras gardiner lär det va borttvättat och utvädrat vid detta laget.

Instämmer. Dessutom är det snorbilligt. Påslakan för en tjuga som du kan sy om till gardiner, typ. Eller färdiga gardinlängder för nåt liknande.  :)

Art Vandelay

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #3 skrivet: 02 okt-11 kl 15:46 »
Visst har jag funderat på secondhand, alternativt se vad morsan har liggande längst in i linneskåpet. Men samtidigt känns det som man kanske lurar sig själv - kan det inte istället vara så att de använde VÄRRE grejer förr i tiden? Eller är det så enkelt att det räcker med att tvätta tyget så försvinner alla flamskyddsmedel och andra kemikalier?

Då kan jag ju behålla mina GeKås-gardiner (för det är absolut inget fel på utseendet) och tvätta dem ett par gånger istället?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #4 skrivet: 02 okt-11 kl 16:19 »
Visst har jag funderat på secondhand, alternativt se vad morsan har liggande längst in i linneskåpet. Men samtidigt känns det som man kanske lurar sig själv - kan det inte istället vara så att de använde VÄRRE grejer förr i tiden? Eller är det så enkelt att det räcker med att tvätta tyget så försvinner alla flamskyddsmedel och andra kemikalier?

Då kan jag ju behålla mina GeKås-gardiner (för det är absolut inget fel på utseendet) och tvätta dem ett par gånger istället?

Om du köper nytt och tvättar för att bli av med kemikalier så flyttar du ju bara problemet ut i avloppet  >:( Oavsett vad man hade "förr" så torde det vara tämligen urtvättat vid det här laget. Plus - om du köper gammalt så bidrar du inte till nyproduktion av bomull. Det är inte den miljövänligaste hanteringe, direkt. :P

Art Vandelay

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #5 skrivet: 02 okt-11 kl 16:32 »
Det kanske bara är jag, men jag har aldrig ens funderat på att tvätta mina gardiner - de blir ju inte smutsiga... så varför skulle gardiner som man köper på secondhand vara "urtvättade vid det här laget"? Oavsett vilket så vill jag såklart inte köpa något nytt bara för att tvätta bort kemikalier! Det är just därför jag är ute efter tyger som är garanterat obehandlade (till skillnad från t.ex. secondhand, där man inte vet varifrån tyget kommer och vad det behandlats med, om det tvättats flitigt, etc.).

Det är nog ett känsligt ämne det här, tror de flesta skulle fnysa bara åt tankegången - "Är det godkänt av kemikalieinspektionen så är det väl inget att bekymra sig om!"...

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #6 skrivet: 02 okt-11 kl 17:10 »
Det kanske bara är jag, men jag har aldrig ens funderat på att tvätta mina gardiner - de blir ju inte smutsiga... så varför skulle gardiner som man köper på secondhand vara "urtvättade vid det här laget"?

Jag tvättar då mina  :) Och en äldre generation bytte och tvättade gardiner ett par gånger om året. De drar åt sig damm och stekos och annat ofräscht - så visst blir de smutsiga!

Art Vandelay

  • Inlägg: 9
    • Halland
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #7 skrivet: 02 okt-11 kl 19:01 »
Jag tvättar då mina  :) Och en äldre generation bytte och tvättade gardiner ett par gånger om året. De drar åt sig damm och stekos och annat ofräscht - så visst blir de smutsiga!

Jag får kanske börja med det då  :)

Nu bor jag ju i en etta där köket liksom ligger mitt i lägenheten, så problem med stekos i köksgardinerna har jag ej, då köket ej har några fönster... det var främst vardagsrums/sovrumsgardinerna jag tänkte på, de är mörkt vinröda så eventuellt damm syns inte. Men jag får väl ta o tvätta dem ett par gånger så kan jag kanske sova lugnt sen!

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #8 skrivet: 03 okt-11 kl 09:24 »
Här tvättas också alla gardiner regelbundet, vilket rum de än hänger i. Och jag tror inte att någon fnyser åt frågan, men om man syr sina egna gardiner av annat tyg än just gardintyg så är det väl inte flamskyddsbehandlat och därför tänker man i allmänhet inte på det.

johan/sandra

  • Gäst
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #9 skrivet: 04 okt-11 kl 21:28 »
Mina gardiner tvättas också sisådär en fyra gånger om året, jag googlade på ekologiskt tyg och fick upp massor av länkar. Du kan ju också gå till din vanliga syaffär och be dem ta hem.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #10 skrivet: 04 okt-11 kl 23:31 »
Vore jag orolig skulle jag nog oroa mig mer över lakan och kläder, sådant man har mot kroppen långa stunder.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Kajsa Varg

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
    • Villa Mälarvik
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #11 skrivet: 06 okt-11 kl 10:02 »
Jag köper mattor, gardiner och andra inredningstextilier på secondhand. Senast köpe jag mattor på kemtvätten som ingen hämtat ut på x antal år. Eventuella kemikalier är och lukter är urtvättade och ur vädrade. Det bli mycket billigt med tanke på ekonomi, milö och egen arbetskraft. Ull och lin är hyfsat miljövänligt medan bomull är helt förkastligt.
Man tager vad man haver....
...sa Kajsa Warg

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #12 skrivet: 08 mar-13 kl 07:32 »
Jag kör en hel del på lin.
Det finns till en bra peng på SH och en dyrare peng för att köpa nytt.

Jag tvättar också mina gardiner. Jag gillar kappor och det känns skönt att tvätta dom en gång/år.
I köket har jag inga gardiner i fönstret, men en massa jäkla blommor som tar upp större delen av fönstret. :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Sara-olinen

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Gardiner fria från kemikalier?
« Svar #13 skrivet: 08 mar-13 kl 08:14 »
Öko-tex är en märkning som visar på låga nivåer av kemikalier i textilier. Värt att kolla efter!
https://www.oeko-tex.com/en/manufacturers/manufacturers.xhtml


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser