Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingens ben står rakt åt sidan!  (läst 13331 gånger)

MarieA

  • Inlägg: 81
    • Västergötland
Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« skrivet: 16 aug-11 kl 16:59 »
Har precis i dagarna fått lite nya kycklingar.. men på den ene så står det ena benet liksom rakt ut från kroppen, kycklingen kan gå typ men benet kan han inte hålla in under sig, den föddes så men jag har även förut haft en kyckling som blev så efter ett par dagar.. vad kan detta bero på?
Den kan röra på benet och ställer man ner den med benet under sig så går det bra ett steg innan benet viker av utåt igen..Det ser helt enkelt ut som om den inte klarar av att ha benet under sig..
Kan jag göra något för den eller är det bara att slå ihjäl den?


allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #1 skrivet: 16 aug-11 kl 17:38 »
Hej! För kycklingens bästa så ta bort den, det blir inte bättre! De kommer inom snar framtid dö av svält ändå, iomed att de inte kommer gå till vatten eller mat automater själv.

Mvh
Brevduvor, höns

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 17:54 »
Ibland kan man hjälpa dessa kycklingar genom att knyta ihop benen på lagom avstånd. Problemet är att dåliga ben har en viss ärftlighet så det är inte lämpligt att använda kycklingen i avel oavsett vilket kön det blir. Blir det sedan en höna är det stor riska att benet pajjar ihop igen när tuppar börjar para henne. Är det sedan en stor och tung ras är det också mycket stor risk att benet inte håller för vuxenvikten.


Av ovan nämnda skäl brukar jag därför ta bort kycklingar med benproblem. Vill du försöka rädda den ska du vara medveten om att den kan bli bra nu men det är stor risk att problemet kommer tillbaka längre fram även om det inte är hugget i sten. Det finns lyckliga historier om kycklingar som har blivit bra och fått långa friska liv.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #3 skrivet: 16 aug-11 kl 18:23 »
Det finns en samlad tråd om detta ämne. En forummedlem sa tex att om de fick det direkt efter kläckning så kan det vara att muskeln inte tänjt ut sig rätt och hon lät dem vandra över en äggkartong några gånger och vips var det bra. Låter för bra men men. Mina har fått det efter några dagar. Har hört av någon utanför forumet att de alltid fick problem med benen när kycklingarna fick gå på tidningspapper då benen inte fick tillräckligt stöd utan gled isär.

Bara för att se vad som händer så testade jag faktiskt att binda benen på min senaste kyckling. Efter fyra, fem dagar tog jag bort tejpen som jag satt som handbojor runt varje ben - viktigt att kolla så tejpen inte går in för hårt i benet de dagarna (de växer fort)- och att det blir rätt gångbreddsavstång emellan, så de kan gå normalt. Vissa har garn eller gummiband (hajar inte då hur de knyter gummibandet runt varje ben...pilljobb..) . Sen får man ju kolla så de inte fastnar med tejpen i något i underlaget så de inte kommer fram - så bättre att de inte går ute - min fastnade i ngn tunn pinne men då var jag där.

 I vilket fall är benet perfekt nu - vilket jag aldrig kunnat tro - eftersom den ändå gick ganska många dagar innan jag satte dit tejpen. Den hängde på bra efter de andra även när benet var som det var, därav min beslutsångest först och hur jag eg. skulle knyta till det. Men som Azoo-Lina säger så kan då benet ge sig senare i livet. Men jag resonerade som så att om det funkar så funkar det - om det inte gör det så får jag ta bort hönan (som det blev) då och om det funkar så är det ju bra. Rätt eller fel - du bestämmer  :)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #4 skrivet: 16 aug-11 kl 18:31 »
Jag hade en sådan kyckling förra året. För den tog det 2 veckor att bli helt bra. Jag såg till att det fanns underlag som den fick bra fäste i samt att jag tog upp den minst 2 ggr/dag och höll benet i rätt riktning för strechning och rörde igenom lederna för att de inte skulle stelna till. Hönan (för det var en höna) blev helt bra och enda anledningen till att jag vet vilken det var berodde på färgen. Tyvärr är hon död nu men av helt andra orsaker än ett snett ben vid kläckning.
Genbank för Gotlandshöns

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #5 skrivet: 16 aug-11 kl 18:47 »
Här är några bilder på hur man kan göra. http://www.officialbarrieshuttbudgerigars.com/splayedlegs.htm

Underlaget bör som sagt vara halkfritt och man bör ha uppsikt över den lilla ofta, och jag skulle nog förvara den på ett säkert ställe där den inte kan fastna i grejjer, alt att man gör i ordning så att det känns säkert i hönsgården.

Jag har använt vet-flex som man kan köpa på apoteket, men det är onödigt dyrt om detta är det enda användningsområdet.

/Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #6 skrivet: 16 aug-11 kl 20:46 »
Mina har absolut inte sett ut sådär, mina har haft båda benen rakt ut, o legat på magen, jag har alltid gett dom ett par dagar, jag hade en handduk i botten så det var halkfritt. :) Men mina har inte klarat sig, jag tycker det är synd om dom, ifall de svälter ihjäl istället för att de inte kommer fram till varken mat eller vatten skål, så i sånna fall så är det bättre enligt mig att det får leva vidare bra någon annan stans.. Jag har ett tips jag måste nämna som jag kom på i min senaste kläckning. :) Nån av mina kycklingar hade svårt att "veckla ut" foten, så det gick på kanten, då tog jag sånhär, grej man använder under stolsben o bordsben så att det inte gör märke i golvet, det finns färdigskruna annars finns det också ark man klipper själv, ( jag använder arken) när man fick en sån kyckling så tog jag o klippte ut en liten fyrkant, o satte under varje fot, så tårna spretar ut normalt, så vipps efter några dagar så har de trillat av, av sig självt, o då brukar kycklingen kunna gå helt normalt med fötterna! OM inte så får man köra en "behandling" till.. hehe..  ;) Men jag har räddat många små fötter på det viset.. :)

mvh
Brevduvor, höns

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #7 skrivet: 16 aug-11 kl 21:13 »
Mina har absolut inte sett ut sådär, mina har haft båda benen rakt ut, o legat på magen

Som så här på bilden?
E-vitaminbrist orsakar det här.
« Senast ändrad: 18 aug-11 kl 13:10 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #8 skrivet: 17 aug-11 kl 16:21 »
Som så här?

japp lite mer sådär, ja.

Mvh
Brevduvor, höns

MarieA

  • Inlägg: 81
    • Västergötland
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #9 skrivet: 22 aug-11 kl 10:43 »
Tack för alla tips, fick två med ben som petade rakt ut och band ihop dom med vetflex och efter 2 dagar springer de som om det aldrig vart fel på dom.. :)
Sen fick jag en som inte rätade ut sina tår så provade med möbeltass under fötterna! en natt och sen gick den utan större problem (en tå är lite sned..)
Så nu ser jag knappt vilka som det vart fel på..
Ska inte avla på dom så då jag gjorde ett försök :)
Däremot fick jag en som bara hade ett öga och konstig form på huvudet som vi ska ta bort..
Kan detta vara tecken på inavel? har 3 hönor och en tupp som jag egentligen inte vet om dom är besläktade..

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #10 skrivet: 22 aug-11 kl 10:52 »
Tack för alla tips, fick två med ben som petade rakt ut och band ihop dom med vetflex och efter 2 dagar springer de som om det aldrig vart fel på dom.. :)
Sen fick jag en som inte rätade ut sina tår så provade med möbeltass under fötterna! en natt och sen gick den utan större problem (en tå är lite sned..)
Så nu ser jag knappt vilka som det vart fel på..
Ska inte avla på dom så då jag gjorde ett försök :)
Däremot fick jag en som bara hade ett öga och konstig form på huvudet som vi ska ta bort..
Kan detta vara tecken på inavel? har 3 hönor och en tupp som jag egentligen inte vet om dom är besläktade..
Fick du 4 kycklingar med olika fel (3 olika fel ) så är det sannolikt inte genetiskt även om det inte är omöjligt. Det låter förr som om ruvningsförhållandena inte varit riktigt optimala. Kraftiga temperatur variationer eller fel temperatur under längre tid kan ge sådan fel som du beskriver.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #11 skrivet: 22 aug-11 kl 12:02 »
Däremot fick jag en som bara hade ett öga och konstig form på huvudet som vi ska ta bort..
Kan detta vara tecken på inavel?

Det är INTE ett tecken på inavel utan ett tecken på att du haft fel temperatur (för varmt) i kläcken under första veckan.

Apropå kycklingar med ett ben som står ut så är det lika allvarligt som kycklingen på bilden
så är det manganbrist som är orsaken kul att veta kanske?
« Senast ändrad: 22 aug-11 kl 12:08 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #12 skrivet: 22 aug-11 kl 13:15 »
Så här knöt jag ihop en kyckling som hade ena benet ut till sidan. Den måste ha sträckt sig för som helt nykläckt var den ok. Två veckor senare gick det inte att skilja den från de andra.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

MarieA

  • Inlägg: 81
    • Västergötland
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #13 skrivet: 24 aug-11 kl 11:37 »
Det är INTE ett tecken på inavel utan ett tecken på att du haft fel temperatur (för varmt) i kläcken under första veckan.

Apropå kycklingar med ett ben som står ut så är det lika allvarligt som kycklingen på bilden
så är det manganbrist som är orsaken kul att veta kanske?

F*n jag som vart så noga med maskin.. har haft två mätare som visat mellan 37&38 grader hela tiden, men det kanske kan bero på att dom nog var lite för varma tiden innan jag la dom i kläckaren?? Det var ju så varmt så i källaren var det inte så kallt som det ska..??

Manganbrist?? på avelsdjuren alltså eller?
Finns det speciellt foder för det eller?

MarieA

  • Inlägg: 81
    • Västergötland
SV: Kycklingens ben står rakt åt sidan!
« Svar #14 skrivet: 24 aug-11 kl 11:40 »
Så här knöt jag ihop en kyckling som hade ena benet ut till sidan. Den måste ha sträckt sig för som helt nykläckt var den ok. Två veckor senare gick det inte att skilja den från de andra.

Precis så gjorde jag! och efter 2 dagar så kunde jag ta bort snöret och då såg man inte skillnad på dom och de andra!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser