collapse

Författare Ämne:  kalkben? skillingaryds hovsalva  (läst 11830 gånger)

Utloggad Markim

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 166
  • eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
SV: kalkben? skillingaryds hovsalva
« Svar #80 skrivet: 18 apr-12 kl 18:16 »
När Alfred fick början till benkvalster så tvättade jag först bena med ljummet vatten blandat med såpa.

Sen smörjde jag in dom med den där flatlösssalvan Tentuex? tror ja den heter..
Den var bra..

/Majsan
You want some..Come get some

Inloggad Xoot

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1562
    • Skåne
« Svar #81 skrivet: 18 apr-12 kl 18:36 »
Sen smörjde jag in dom med den där flatlösssalvan Tentuex? tror ja den heter..

/Majsan

Gjorde du det ett par gånger eller det räckte med bara en styck behandling?
Har provat samma medel men såg aldrig någon bättring, behandlade iofs bara två ggr med en veckas mellanrum.

Utloggad Markim

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 166
  • eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #82 skrivet: 19 apr-12 kl 20:14 »
Ja gjorde det enligt dagboken..få se

mån, ons och fred kvällar och sen vid behov..

Mer mina än Alfreds..=P

Ja massera in de så att de täppte till luckorna där fanskapen gömde sej..

/kvalsterstein
You want some..Come get some

Inloggad Svarthönan

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 812
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #83 skrivet: 22 apr-12 kl 09:49 »
Du skriver parafin men det har tolkats som parafinolja. Vilket menar du?
Paraffin är väl fast vid normala temperaturer så det måste ju vara paraffinolja.

Inloggad Svarthönan

• Forumveteran
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #84 skrivet: 22 apr-12 kl 09:52 »
Hippievagnen: Om du inte har några höns än kan det väl vara en bra idé att börja med ägg (eller höns från ett garanterat kalkbensfritt ställe) så slipper du problemen.

Utloggad knatt

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 111
    • Finland
« Svar #85 skrivet: 24 apr-12 kl 13:01 »
även jag ställer en fråga :
jag har ett sommarhönshus, till vintern flyttar de till svärmor, som har mera höns.. de har kanske kalkben. men kvalstren överlever knappast vintern? så på våren borde det lilla oisolerade hönshuset vara kvalsterfritt?

men nu har jag tänkt försöka skaffa ett åretom hönshus. kan jag låta de hönor som ser ut att ha friska ben flytta in? eller ska jag skaffa helt nya?

Utloggad Hippievagnen

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 320
    • Västergötland
    • Bloggen
« Svar #86 skrivet: 24 apr-12 kl 13:11 »
Hmm.. av allt att döma verkar det ju inte spela någon roll om man utrotar smittan. Hönsen kan väl bli återsmittade ändå av typ vildfåglar och annat som kan komma i kontakt med deras hönshus?

Det med rimliga är nog att ställa in sig på att få behandla hönsen när symptomen visar sig, vilket de alltid verkar göra. Även om man kan undvika det i det längsta så verkar ju risken vara överhängande. Om inte förr, så senare.. Jag tänker ju ha frigående höns, så det blir svårt att skydda dem mot allt.
“It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society"

Utloggad Paradisgården

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1357
    • Västergötland
    • Paradisgårdens
« Svar #87 skrivet: 25 apr-12 kl 18:17 »
Jag tittade på skillingarydssalvan i butiken och det var 99:- för en liten burk ( häst) alternativt 69:- för en ännu mindre burk (hund).

Nu kommer jag inte ihåg hela innehållsförteckningen exakt , men det stod bla: petrolatum vilket är vaselin .Sedan var det bivax ? och så tjära.

Så en blanding av vaselin, bivax och tjära tar de en mindre förmögenhet för.  Det torde inte kräva en doktorsexamen i kemi för att blanda ihop
en egen variant.

Vad gör tjäran som är så bra?

Jag har varken någon större mängd vaselin eller någon tjära. Men jag tycker det är lite väl kladdigt att hålla på med oljan som jag gjort hittills... :P. Vad tror ni om att göra en salva av olja, bivax och lite tea tree?
Har man, 3 katter, höns, kaninproduktion, guldhamster. Bor på liten "gård" på landet utanför Skara.

Utloggad Hippievagnen

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 320
    • Västergötland
    • Bloggen
« Svar #88 skrivet: 25 apr-12 kl 22:19 »
Vad gör tjäran som är så bra?

Jag har varken någon större mängd vaselin eller någon tjära. Men jag tycker det är lite väl kladdigt att hålla på med oljan som jag gjort hittills... :P. Vad tror ni om att göra en salva av olja, bivax och lite tea tree?

Tjära är bakteriedödande.

Tea Tree borde väl funka minst lika bra? Ihop med olja och bivax blir det nog en finfin och lyxig hönskräm!  ;D
“It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society"

Utloggad Azoo-Lina

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 6868
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #89 skrivet: 25 apr-12 kl 22:24 »
Vitsen med att smörja är att fett/olja täpper igen kvalstrenas andningsorgan så dom kvävs. Så hur du än blandar så funkar det nog bara du inte hoppar över fettet/oljan  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Utloggad Paradisgården

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 1357
    • Västergötland
    • Paradisgårdens
« Svar #90 skrivet: 26 apr-12 kl 20:47 »
Aha, okej.

Ja, ohyra, bakterier, svampar o.d. brukar ju sky tea tree så jag tänkte att det borde väl vara bra.

Jo fettet fattar jag att det måste vara med.

Men då kör jag på att tillverka en liten creme då :D - både lättare att hantera och sitter kvar bättre än olja :).
Har man, 3 katter, höns, kaninproduktion, guldhamster. Bor på liten "gård" på landet utanför Skara.

Utloggad TiB

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2561
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
« Svar #91 skrivet: 27 apr-12 kl 17:49 »
Aha, okej.

Ja, ohyra, bakterier, svampar o.d. brukar ju sky tea tree så jag tänkte att det borde väl vara bra.

Jo fettet fattar jag att det måste vara med.

Men då kör jag på att tillverka en liten creme då :D - både lättare att hantera och sitter kvar bättre än olja :).

Fast olja kryper in bättre mellan plåtarna där kvalstrena sitter. Vad är det för fel på vanlig billigaste matoljan utan att mixa å dona? Skulle tro att rumsvarm margarin också går bra om man vill ha en styvare konsistens.
« Senast ändrad: 27 apr-12 kl 18:01 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Utloggad Meija

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 87
  • Alf
    • Småland
« Svar #92 skrivet: 29 apr-12 kl 08:00 »
Jag har borstat mina tuppars ben med såpa och smörjt in med matolja.Det verkar hjälpa.Något bra sätt att göra rent hönshuset.Kanske skura med såpa bara!?
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Utloggad Melsäter

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 447
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #93 skrivet: 01 maj-12 kl 23:55 »
Jag har inte haft goda erfarenheter av tenutex - knappt någon förbättring och dessutom svider det säkert om det finns små sår som det ofta gör med kalkben.

Tjära och vaselin gillar jag- jag tar tjäran först och smörjer efter med vaselin (som inte heller är så billig på apoteket - kan man köpa billigare?

Men olja och jodopax verkar enklare - värt att testa! Efter såpatvätt förstås.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Utloggad Tilda-Hilda

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 192
  • Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #94 skrivet: 02 maj-12 kl 21:35 »
Jag tog i med flera medel förra veckan och smörjde med först tenutex, sen vaselin och sen en omgång Skillingarydsalva. De har lite kalkben och ena knappt något alls men jag tänkte att det är bättre att förebygga. Benen ser finare ut nu.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Utloggad Meija

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 87
  • Alf
    • Småland
« Svar #95 skrivet: 06 maj-12 kl 09:54 »
Hittade bilder på eniro ska försöka ladda in en på kalkben.
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Utloggad Fru solvända

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 778
    • Östergötland
« Svar #96 skrivet: 06 maj-12 kl 10:30 »
Använder inte tenutex längre..Numera har jag bara skillingaryds hästsalva,( efter tips här på alternativ) och använder den förebyggande, alla höns smörjs in, med jämna mellanrum, oavsett hur de ser ut på benen, de som ser fina ut med, får en omgång.. ;D
Inga djur i stora hönsgården, jag matade dom ochså ute i den hönsgården förrut, det var små fåglar jämnt därute..Vetrinären trodde att småfåglarna gav hönsen kalkben..Tror han hade rätt..När jag tog bort dom därifrån, blev allt bättre och är nu under kontroll..
Framförallt verkar vissa hönsindivider ha lätt att få kalkben, och andra får det knappt alls, även fast de bor i samma hönshus och går i samma hönsgård..Två höns kan ju sitta på samma pinne, år ut och år in, och bara EN drabbas..VARFÖR?.
Jag har hört att kalkben finns i alla hönshus, men att vissa höns drabbas lättare, av rent genetiska och fysiska orsaker..Och att det inte handlar så mycket om raser, men att vissa hönsraser är svårare att BEHANDLA, pga av fjädrar på benen..Tänka på vilken höna( och tupp) man låter få kycklingar..Om hönan har lätt att få kalkben, lär (kanske) hennes kycklingar bli lika mottagliga??.
Den stora äran är inte att lyckas, utan att resa sig, när man har fallit..

Inloggad Svarthönan

• Forumveteran
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #97 skrivet: 06 maj-12 kl 11:08 »
Framförallt verkar vissa hönsindivider ha lätt att få kalkben...
Som jag skrev tidigare så kan det tydligen ändra sig med tiden också. Favorithönan var illa drabbad när hon var ung, nu blir hon 8 och har inte haft några problem alls på flera år, jag doppar hennes ben bara för att jag doppar alla. Hedemororna drabbas värst nu.
Det här med fjädrar på benen oroade mig lite när jag skaffade en maran, trodde jag skulle behöva klippa av hennes benbefjädring. De suger ju förstås upp en massa olja. Men lustigt nog är fjädrarna som vanligt redan dagen efter!

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Rohe's himmelrike

Visningar: 23
Postad av: RoHe
i: Byggnader
Rohe's potatisland "

Visningar: 42
Postad av: RoHe