collapse

Författare Ämne:  Nomadiskt tältkollektiv, intresserad?  (läst 49113 gånger)

Utloggad evamarta

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 695
    • Skåne
    • Vill du gifta dej med mej?
SV: Nomadiskt tältkollektiv, intresserad?
« Svar #320 skrivet: 06 mar-12 kl 07:41 »
Då vill jag bidra med några minnen från ön häromsistens:

Utloggad Kulkuri

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 177
    • Finland
« Svar #321 skrivet: 07 mar-12 kl 18:16 »
Sorgligt, det som kunde ha blivit så bra, men våren är här och ger oss ny kraft och energi. Byns invånare har spritts för vinden alla åt sitt eget väderstreck.

Själv är jag som sagt på väg norrut mot de höga fjällen, djupa skogarna och vilda älvarna. Jag söker färdkamrater som vill följa med mig för en längre eller kortare period.

Jag har startat en egen tråd  www.alternativ.nu/index.php?topic=128886.0
Förstörelsen av planeten är det pris vi får betala för en välmående ekonomi

Utloggad Patrik i Skåneland

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 167
  • - Viddernas son
    • Skåne
« Svar #322 skrivet: 07 mar-12 kl 21:49 »
Ja visst känns det lite sorgligt men vad gör man när kompassnålarna pekar åt olika håll...men Kulkuri är fortfarande en av mina bästa vänner! och vårt samarbete lär inte sluta här :)

Jag tror fortfarande på det här men känner inte att det är rätt läge just nu för 2 pers att bygga upp ett basläger och vänta på att folk ska komma, det har jag gjort alldeles för mycket tidigare, nu vill jag ta dagen som den kommer och träffa folk längs min vandring, kanske är det tillfälliga färdkamrater, en del iallafall, men jag tror det är bättre att först bygga upp en stark kärna och sen landa i ett gemensamt basläger.
Mitt basläger är just nu i Skåne och jag kommer att flytta omkring en hel del under våren, kanske mest i Skåne, vem vet, har inga konkreta planer som sagt, vill träffa folk, odla lite, vara i rörelse.

Våren är här, förändring, nya tag!
Lever livet som tältande "halv-nomad", bofast på vintern och ibland flyttar jag runt under vår och sommar.

Utloggad ensamvarg

• Nykomling
  • Antal inlägg: 9
    • -
« Svar #323 skrivet: 27 mar-12 kl 23:26 »
Hej Nu har jag läst eran tråd och det srtämmer in på mig presis...  :D Jag går i skola just nu men drömmen har alltid leva fritt så som ni beskriver det vart vänder jag mig om jag vill ansluta vad ska jag ha med mig mm hör av er vill BÖRJA LEVA NUUUU.

otto

Utloggad cebaztian

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 387
    • Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #324 skrivet: 28 mar-12 kl 13:48 »
Hej

För att likasinnade ska få en chans att mötas planeras ett litet ting för nomader, vandrare på Hästekasen Gård i Juni innan midsommar.

http://hastekasen.se/event/nomad12.html

Sebastian

• Forumstammis
  • - Viddernas son
    • Skåne
« Svar #325 skrivet: 28 mar-12 kl 15:40 »
Schysst intitiativ Sebaztian! Det ska jag inte missa!
« Senast ändrad: 17 apr-12 kl 21:59 av Patrik i Skåneland »
Lever livet som tältande "halv-nomad", bofast på vintern och ibland flyttar jag runt under vår och sommar.

Utloggad Nauti

• Nykomling
  • Antal inlägg: 8
« Svar #326 skrivet: 15 apr-12 kl 18:26 »
Hej

För att likasinnade ska få en chans att mötas planeras ett litet ting för nomader, vandrare på Hästekasen Gård i Juni innan midsommar.

http://hastekasen.se/event/nomad12.html

Sebastian
Hur har intresset sett ut hittills?

Utloggad cebaztian

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 387
    • Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #327 skrivet: 15 apr-12 kl 22:12 »
Hur har intresset sett ut hittills?
En gubbe från hemslöjdsföreningen kommer och snidar och en annan yngre gube kommer och gör kolbulle sedan rinner det nog till vad det lider :-)

Sebastian

Utloggad nomad85

• Nykomling
  • Antal inlägg: 0
    • Södermanland
« Svar #328 skrivet: 30 apr-12 kl 01:25 »
Hej patrik och andra tältnomader!

Jag är helt ny på forumet och skapade en användare p.g.a. denna tråd, jag har nämligen gått i tankarna en tid om att släppa allt så att säga och ge mig ut i skogs och börja leva nomadiskt mer eller mindre! Vad kul att se här att andra är ute och kör redan :))

Var befinner ni nomader er nu, om man är i trakten kunde vi kanske råkas och se vart det tar en? Jag såg tinget vid midsommar som postades - dit ska jag försöka gå :)

Kramar och hälsningar till alla från en nybörjarskogsman :)

PS. Har ni möjligen några bra tips på absolut nödvändiga grejer/småverktyg eller sådant som en stadsbo som ska packa väskorna kanske glömmer så tveka inte att dela med er till mig :)
DS.

Utloggad Nauti

• Nykomling
« Svar #329 skrivet: 03 maj-12 kl 16:18 »
Jag håller till mellan Stockholm och Uppsala ett tag nu. Tipin är färdigbygd och dumpstringsmöjligheter finns inom cykelavstånd. Det finns plats för fyra (går givetvis att bygga ut/mer) och vi är två, eventuellt tre som kommer bo i den nu. Så dit är du och andra intresserade välkomna :)

Kommer dra mig inåt landet i mitten av juni. Det är inte omöjligt att jag tar cykeln och far mot nomadträffen. Men det är en bit och jag är trött på att stressa. Får se hur det blir i alla fall :) Vid det laget kan jag cykla ganska långt per dag och behöver inte investera lika mycket tid och energi i ett ordentligt skydd.

Mitt mål är väl att stegvis ersätta beroendet av grejor med kunskaper så att jag klarar mig enbart på kniv, yxa, kokkärl och kläder i slutändan. De grejorna är väl också de enda "nödvändiga" för ens överlevnad också.

Utloggad Kulkuri

• Forumstammis
    • Finland
« Svar #330 skrivet: 06 jun-12 kl 19:22 »
Den sista överlevande invånaren i tältbyn flyttar nu längre upp i skogen till en fallfärdig säter. Sätter upp en enkel tipi.

Återvände till tältbyn för två månader sedan och det känn som om man bor i en spökby. En wigwam, tipi och timmerkåta står där tomma och öde utan filtar det är bara skelett kvar.

Tänk att det var så mycket liv här på platsen i vintras svårt att tänka sig att by hade hela fyr invånare.

Den nya platsen ligger högre upp med bättre vatten och finare skog. Skogsfolk är välkommna att ansluta sig så kanske tältbyn återuppstår ännu en gång.

Utloggad beenie

• Nykomling
  • Antal inlägg: 3
    • Södermanland
« Svar #331 skrivet: 19 jul-12 kl 20:51 »
Hejhej! Var finner man dig nu, Patrik? Jag skulle gärna göra ett besök :)
Kulkuri, nu när jag äntligen flyttat ut i mitt tält kan ni vänta mig igen, så fort det går en bil i min närhet mot Värmland.
Amanda!
Fri, med vinden i ryggen, och i håret :)

Utloggad donderboss

• Forumstammis
  • Antal inlägg: 131
    • -
« Svar #332 skrivet: 19 jul-12 kl 22:05 »
titter kanske up om en måned
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Utloggad Kulkuri

• Forumstammis
    • Finland
« Svar #333 skrivet: 30 jul-12 kl 10:48 »
Värmlandkollektivet håller på att omstruktureras. Återkommer när jag vet mer vad som kommer att ske i skogarna.

Utloggad Nauti

• Nykomling
« Svar #334 skrivet: 23 feb-13 kl 14:10 »
Inte någon överdriven aktivitet i den här tråden. Men petar upp den i stället för att starta en ny.

Har skrivit tidigare i tråden men återintroducerar mig litet. Har sedan 2011 flängt runt och varit hemfri. Hittills har jag liftat och förra sommaren bodde jag ganska mycket utomhus. Årets plan är att volontärarbeta fram till slutet av maj/ början av juni, då är tanken att lifta ner mot Skåne och bara vandra runt i södra Sverige. Inte platta syd-Skåne utan mer åsarna :)

Min och min barndomsväns idé är att starta upp en självförsörjande gård i södra Sverige nämligen och det vore trevligt att rekognosera terrängen litet x) Kanske t.o.m. hitta potentiell mark. Mest är det dock att det vore trevligt att få litet koll på södra Sverige, vilket vi inte har.

Tanken är att göra det själv men om någon är intresserad av att bo utomhus så kan man ju höra av sig. Är själv inte mycket för jakt och fiske utan håller mig till dumpstrat och ätliga vilda växter, så föredrar ju helt klart någon där inga sådana intressekonflikter uppstår men det fungerar också om den andre är accepterande och enkel med det. Planen är att inte ha någon, mållöst vandrande och självutveckling genom att lära sig att bara vara och uppskattning av det enkla.

Om någon är intresserad av det ena eller det andra så hör av er!

Inloggad Existens!

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2342
  • Gift, med projekt som aldrig verkar ta slut.
    • Västergötland
« Svar #335 skrivet: 23 feb-13 kl 14:32 »
Hur ser planen ut för att komma från ett planlöst vandrande, till att plötsligt ha en gård att vara självförsörjande på?
Det är aldrig försent att börja om.

Utloggad ßullerßytjejen

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 42
    • Södermanland
« Svar #336 skrivet: 23 feb-13 kl 16:20 »
ingen som funderat på att prova bygga en ger/jurta istället för tipi?

• Forumstammis
  • - Viddernas son
    • Skåne
« Svar #337 skrivet: 24 feb-13 kl 00:17 »
Nauti! Då får du ju komma förbi här på ett besök! :D har mitt basläger på den största av Skånes åsar och hjälper gärna till med guidning i landskapet, känner även till bra dumpstringställen :) Finns även möjlighet att sätta upp ett tält där jag bor! Så känn dej välkommen hit!

ingen som funderat på att prova bygga en ger/jurta istället för tipi?

Jo, jag :) Håller på att samla in hasselstörar för att bygga ramen, sen blir det filt och kanvas på det, kommer bli mitt bästa tält hittills!
Har du själv nån erfarenhet av Jurta?

Utloggad ßullerßytjejen

• Forummedlem
  • Antal inlägg: 42
    • Södermanland
« Svar #338 skrivet: 24 feb-13 kl 07:37 »
jag har ingen erfarenhet alls, men är väldigt sugen. Jag är ju lite torsk överlag på mongoliet, historian och hästarna bla. Genghis Khan är en av mina stora förebilder xD
och tälten verkar ju onekligen helt optimala i material och uppbyggnad =)

• Forumstammis
  • - Viddernas son
    • Skåne
« Svar #339 skrivet: 24 feb-13 kl 12:23 »
Mongoliska hästar! dom får även mitt hjärta att klappa lite extra :D Får nog ta och resa till Mongoliet en dag, skulle vara härligt att rida ute på stäppen!
Just nu bor jag med en liten flock Islandshästar, och även dom är ju också väldigt imponerande :)

Ja Jurtan är verkligen ett schysst tält, materialen är kanske inte helt optimalt för vårt klimat, men funkar bra så länge man ser till att hålla allt torrt :) Har dock inte bott i en Jurta men i många andra sorters tält, och har ännu inte haft problem med mögel, men ska testa att impregnera tältduken till den blivande Jurtan med Linolja, bivax och lite tjära, för att få den lite mer vattenavvisande. Funderar även på ett trägolv under dom kalla månaderna. Men nu är det ramen först, har många hasselstörar kvar att samla in...

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

* Nya bilder

Här tar man för sig

Visningar: 25
Postad av: Tösen
i: Höns
Lilla Ellen är en av favorithönorna

Visningar: 19
Postad av: Tösen