Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blek kam o slör  (läst 7364 gånger)

MiaH

  • Gäst
blek kam o slör
« skrivet: 30 jun-06 kl 22:24 »
Behöver råd. Höna som jag skrivit om tidigare i inlägg och som jag misstänkt varit sjuk (blek kam o slör, utanför flocken etc) blev - trodde jag iallafall - tillfälligt bättre. Men nu har hon blivit av med fjädrar på huvudet och även på kroppen finner jag fjäderpennor som är "av" ett par centimeter ut i från kroppen. Hon ser alldeles vitspräcklig ut på huvudet och även i kammen som är "vitfnasig". Har letat efter ohyra men hittar inget, men har nu behandlat hela flocken med frontline iallafall. Hon är för övrigt ganska fin i fjäderdräkten. Vet någon vad detta kan bero på?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: blek kam o slör
« Svar #1 skrivet: 02 jul-06 kl 08:40 »
Det låter som om din höna kan ha fått Fågelloppor: Ceratophyllos gallinae.

De är inte så vanliga på tamfåglar utan finns främst på vilda fåglar.
Men kan spridas till tamfåglar, och sätter sig då runt ögonen och kammen på dem.

Dessa
Fågelloppor ska inte blandas ihop med hönsens Hönskvalster: Dermanyssus gallinae.som Mossie och Fred skriver om här nedanför.
Symptom på hönskvalster är bl.a blodbrist, och stark gulfärgning av obefjädrad hud. Och kvalster i krävan.


Mvh Rosa

Frontline borde ta död på dem  :)
« Senast ändrad: 04 jul-06 kl 17:08 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
SV: blek kam o slör
« Svar #2 skrivet: 02 jul-06 kl 16:57 »
Behöver råd. Höna som jag skrivit om tidigare i inlägg och som jag misstänkt varit sjuk (blek kam o slör, utanför flocken etc) blev - trodde jag iallafall - tillfälligt bättre. Men nu har hon blivit av med fjädrar på huvudet och även på kroppen finner jag fjäderpennor som är "av" ett par centimeter ut i från kroppen. Hon ser alldeles vitspräcklig ut på huvudet och även i kammen som är "vitfnasig". Har letat efter ohyra men hittar inget, men har nu behandlat hela flocken med frontline iallafall. Hon är för övrigt ganska fin i fjäderdräkten. Vet någon vad detta kan bero på?
Ja det låter som "fågelloppor" (eller " hönskvalster") som det också kallas.
Dessa finns i två variationer...en typ som lever på kycklingen och en typ som lever i hönshuset och som kryper upp på kycklingarna när de sover nattetis ungefär som sänglöss. Båda är relativt lätta att bli av med genom att antingen sprinkla pulver direkt på hönsen och/eller i hönshuset och i hönsens tvättgropar. Det finns olika medel på marknaden för detta.
Jag kommer inte ihåg namnet på bekämpningsmedlen nu men jag skall återkomma med det.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
SV: blek kam o slör
« Svar #3 skrivet: 02 jul-06 kl 17:37 »
Prova att göra "kvalsterfällor" av wellpapp, linda pappen runt sittpinnarna och låt dom sitta över natten. På morgonen vittjar du fällorna för att se om det finns kvalster i dom. Dom kommer fram på nätterna ur skrymslen och vrår och suger blod och går oftast via sittpinnarna.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

MiaH

  • Gäst
SV: blek kam o slör
« Svar #4 skrivet: 04 jul-06 kl 15:15 »
Tack för Era råd!! Jag hoppas innerligt att det inte är hönskvalster - det verkar vara ett riktigt elände. Men jag ska göra wellpappersprovet. Sen får jag väl avvakta ett tag nu och se om hon blir bättre efter Frontline behandlingen. En annan fråga; Jag har fått två Brahma höns som jag har separat än så länge från den andra flocken. Tyckte att deras ben så ut som om de har kalkben men börjar nu bli osäker. Är det nån som kan säga mig om Brahma kanske har lite "grövre" struktur på benen. Kan det bli så att fjällen "står ut" utan att det är kvalster. Har behandlat med Tenutex och Helosansalva två gånger och sen smörjt ett par gånger med bara Helosan och jag tycker inte jag ser nån förbättring......

MiaH

  • Gäst
SV: blek kam o slör
« Svar #5 skrivet: 09 jul-06 kl 10:45 »
Hönan verkar må bra men hon har tappat mer fjädrar runt halsen. BIfogar en bild så kanske någon känner igen symptomet?

MiaH

  • Gäst
SV: blek kam o slör
« Svar #6 skrivet: 09 jul-06 kl 10:50 »
Bild

Mossie

  • Inlägg: 362
  • Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
SV: blek kam o slör
« Svar #7 skrivet: 09 jul-06 kl 18:18 »
Det där "vitfnasiga" på kammen har mina haft av och till, vet inte vad det beror på. Det kan inte vara så att hon helt enkelt ruggar? Att hon var dålig i magen kanske inte hörde ihop med det där?
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

bea

  • Inlägg: 790
SV: blek kam o slör
« Svar #8 skrivet: 10 jul-06 kl 09:44 »
tror nog också på ruggning ett par av min hönor har också blivit sådana konstigt nog ruggar ju inte alla likadant en del tycker jag inte man märkt det als på men jag vet ifs inte hur ofta de ruggar !
vet någon annan?
tänkte inan jag såg bilden i första hand på fjäderätande löss vet dock inte om det är de ni menar då jag inte vet vad de heter  "på riktigt " ???


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser