Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Användningen av riktiga namn  (läst 41954 gånger)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
Användningen av riktiga namn
« skrivet: 27 dec-10 kl 23:32 »
Detta är något som jag redan vet kommer väcka diskussion. Så det är lika bra att starta en tråd om det direkt  ;)
Vi som diskuterat upplägget för wikin har enats om att testa med "riktiga" användarnamn. Argument för det som framkommit har varit, citat:
 ...det går ändå inte ordna tekniskt så att man blir automatiskt inloggad med sitt forumnick...
...det kanske är bra att det finns en liten tröskel för att kunna börja ändra texter...
...wikin verkar trovärdigare utåt med riktiga namn bakom texterna...
...mindre anonymt, personlig stämning...
...ju också en liten markering att det inte är en del av forumet på så sätt att det inte är diskussioner det handlar om i Wikin...
...riktning mot det mer personliga facebook-konceptet, där man är den man är...
...riktiga namn kan locka till sig många eldsjälar som är kunniga och verksamma inom sina områden och vill synas. Klickar man på deras namn kommer man till deras "User-pages" där de kanske berättar om sig själva och gör lite reklam för sina böcker, företag, föreningar, kurser osv. Ju fler och bättre texter de skriver i wikin desto mer kommer deras namn att synas...
...jag tror man anstränger sig mer att vara saklig om man skriver under med sitt riktiga namn än ett nick. Och jag tror läsarna tar till sig texten på ett annat sätt....

Argumentet mot har mest varit att det kan avskräcka folk från att registrera sig efter som man inte vill skylta med sitt namn offentligt på internet.

Lite länkar om ämnet finns på http://handbok.alternativ.nu/Övrigt/Om_handboken  De pekar på att allt fler wikis går åt detta håll eftersom man upplever att det blir en stor skillnad i texternas kvalitet när medlemmarna använder riktiga namn.
  Så vi börjar väl att testa på detta sätt. Visar det sig att folk inte ställer upp på det får i ompröva saken.


ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #1 skrivet: 29 dec-10 kl 10:39 »
Jag tycker det är bra. Ska man skriva faktatexter så måste man ju kunna stå för dem med sitt riktiga namn. Helt klart ett kvalitetskriterium.

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #2 skrivet: 29 dec-10 kl 11:16 »
Det är väl en förutsättning för att handboken ska bli trovärdig att man använder sitt riktiga namn? Jag kan inte förstå varför man inte använder det alltid i forum och liknande, utan måste gömma sig bakom ett nick..... Det blir ju detsamma som att man inte står för det man säger, vilket ju är sanning i många fall.....

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #3 skrivet: 29 dec-10 kl 11:19 »
Absolut!  Klart det ska vara de riktiga namnen :)
Går ju inte att det är så att man ska kunna skriva en massa ''fakta'' och sen inte behöva stå för det man skrivit.
Anonymiteten har inget hållbart berättigande i detta sammanhanget. Kanske inte på ett självhushållningsforum öht? Möjligen tramsandet vi håller på med på ljugarbänken undantaget..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

pålle

  • Gäst
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #4 skrivet: 29 dec-10 kl 11:23 »
det är väll så att aliaset är ju utbyt bart   så det vore väll inte gång bart för trovärdigheten.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #5 skrivet: 29 dec-10 kl 11:44 »
Absolut!  Klart det ska vara de riktiga namnen :)
Det var skönt att höra, jag var rädd att det skulle bli upploppsstämning.  ;)

Existens?

  • Gäst
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #6 skrivet: 29 dec-10 kl 13:20 »
Det är väl en förutsättning för att handboken ska bli trovärdig att man använder sitt riktiga namn? Jag kan inte förstå varför man inte använder det alltid i forum och liknande, utan måste gömma sig bakom ett nick..... Det blir ju detsamma som att man inte står för det man säger, vilket ju är sanning i många fall.....

Jaha..så var vi igång med den diskussionen igen...

Handboken är en sak, där håller jag med.
Men varför man ska vara tvungen att skriva under sitt riktiga namn när man svarar på frågor förstår jag inte. Fakta är ju fakta, oavsett om det kommer från ett namn eller ett påhittat nick.

Hur många Monica finns det föresten i Sverige? 20 000 ca..  Så du är ju hyfsat anonym själv.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #7 skrivet: 29 dec-10 kl 18:26 »
Riktiga Namn!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #8 skrivet: 29 dec-10 kl 18:34 »
Nu kör vi. ;D

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #9 skrivet: 29 dec-10 kl 19:25 »
Jaha..så var vi igång med den diskussionen igen...Handboken är en sak, där håller jag med.

Om vi håller oss till handboken, så tycker jag att det är självklart att man ska gå ut med sitt namn, kanske inte i första hand för att göra "reklam" för sig själv, utan för trovärdighetens skull.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

anders50

  • Gäst
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #10 skrivet: 29 dec-10 kl 19:42 »
Inte för att jag vet vad "handboken" är för något, men mitt namn är Anders och det är jag som är på fotot!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #11 skrivet: 30 dec-10 kl 08:31 »
Handboken kommer du till om du klickar på "Handbok" precis under alternativ.nu-loggan överst till vänster på sidan.

Det är ett projekt där vi ska sammanställa en del av all kunskap som finns bland forummedlemmar om att leva alternativt, där man enkelt kan söka upp den information man behöver.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

The Game

  • Gäst
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #12 skrivet: 30 dec-10 kl 08:49 »
Jag står under namnet markim men annars heter jag Maria..Men ingen som kallar mig för det.Därför skriver jag Markim eller majsan..
Klart man ska stå för det man skriver oavsett om det är ens rätta namn eller inte..
/Majsan

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #13 skrivet: 30 dec-10 kl 09:11 »
Skillnaden mellan namn och nick är ju att ett nick kan ändras lite hursomhelst. Vet man att personen NN är en jäkel på att odla morötter så litar man ju också på texter om morotsodling som har skrivits av NN. Men om nu denna pålitliga morotsodlare skriver under nick som h*n kanske byter då och då, av diverse skäl, så vet man ju inte riktigt vem som har skrivit och vad man kan lita på. Det riktiga namnet borgar för nånsorts trovärdighet.

Samma sak gäller ju om NN skriver en massa dumheter om t.ex. örtmedicin - med ett riktigt namn så vet man att man bör se upp med NN:s texter om örtmedicin och kanske gå in och rätta/komplettera. Om då NN istället skriver under ett nick som kanske byts ibland så blir på samma sätt svårt att veta vad som är trovärdigt eller inte.

Nu talar jag alltså om handboken, inte om forumet. Det är ju onekligen skillnad på att diskutera och att skriva en handbok.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #14 skrivet: 30 dec-10 kl 09:12 »
Det kan vara bra att klargöra att detta handlar om att använda "riktiga" namn när vi skriver i Handboken, inte på forumet. På forumet är det inte aktuellt med några ändringar.  Handboken!

Det är när vi skriver egna texter och redigerar andras, i Handboken, som det är meningen att vi skall använda vår "riktiga" namn. Förnamn och efternamn.


nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #15 skrivet: 30 dec-10 kl 09:39 »
Egentligen blir det ju lite tandlöst vilket som.
Ingen vet ju vad vi egentligen heter och man kan ju kalla sig vad 17 som helst bara det låter som ett riktigt namn...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #16 skrivet: 30 dec-10 kl 09:50 »
Egentligen blir det ju lite tandlöst vilket som.
Ingen vet ju vad vi egentligen heter och man kan ju kalla sig vad 17 som helst bara det låter som ett riktigt namn...

(Inte säga så högt, så att andra hör!)

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #17 skrivet: 30 dec-10 kl 10:20 »
Förlåt! Tänkte inte på det!!!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

anders50

  • Gäst
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #18 skrivet: 30 dec-10 kl 10:47 »
Handboken kommer du till om du klickar på "Handbok" precis under alternativ.nu-loggan överst till vänster på sidan.

Det är ett projekt där vi ska sammanställa en del av all kunskap som finns bland forummedlemmar om att leva alternativt, där man enkelt kan söka upp den information man behöver.
Tack för upplysningen!  :)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Användningen av riktiga namn
« Svar #19 skrivet: 03 jan-11 kl 18:52 »
Jag fick just frågan om man kunde ha sitt forumnick i citat, typ Lars "Korven" Larsson. Tycker ni det är OK eller ska det räcka med att man kan skriva sitt forumnick på sin "Min sida"?
Man kan ju också skriva sitt riktiga namn här i forumprofilen eller lägga in adressen till "Min sida" som sin hemsideadress.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare
javill, peterm, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser