Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda sig av privat väg?  (läst 3161 gånger)

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
Använda sig av privat väg?
« skrivet: 21 apr-14 kl 10:35 »
Det är så att jag är halvt i färd med att köpa mark.
Jag har hittat ett perfekt ställe men problemet är att det inte finns någon allmän väg till eller i närheten av den (2-3 km). Det finns dock en privat väg som går förbi tomten upp till en gård.

Hur ska man lösa detta? Hur normalt är det att en markägare sådär bara skulle tillåta en att åka på vägen, dessutom med redskap och kanske lite maskiner för att bygga hus med? Tanken är väl dock att först och främst använda området som sommarstuga och samtidigt bygga lite smått. Någon tung eller kontinuerlig belastning är det alltså inte frågan om i första hand. 
Om markägaren skulle godkänna det,bör man skriva ett kontrakt?
Hyra tillgång till vägen kanske?

Har även läst lite ang servitut och att jag med det skulle ha rätt att använda mig av vägen? Hur är det med det?
Hur bör jag göra?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-14 kl 10:37 »
För att få lov att stycka av marken måste vägfrågan lösas först, så vitt jag förstår. Sedan beror det på vem som äger marken, det kanske är den där bonden?

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-14 kl 12:01 »
Det är redan en helt egen bit mark. Vad jag har uppfattat det som så finns det någon form av gammal gammal skogsbruksväg (vad den nu hette) som tydligen inte går att använda.
För närvarande finns det nån liten stuga på tomten, dit ägarna tydligen tar helikopter till på sommaren.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-14 kl 12:16 »
Kolla vad som står i fastighetsregistret. Där bör stå från vilken angränsande fastighet tillfartsvägen skall gå och med lite tur en karta också. Är det en gammal sönderskotad, eller fallfärdig kostig som är tillfartsvägen så är det tyvärr den som gäller. Men man kan ju alltid fråga grannen...

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-14 kl 15:35 »
Behöver man färdas över annans mark så behöver man normalt ett servitut, som kan skapas på olika sätt:

https://lagen.nu/begrepp/Servitut

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #5 skrivet: 21 apr-14 kl 20:54 »
Behöver man färdas över annans mark så behöver man normalt ett servitut, som kan skapas på olika sätt:

https://lagen.nu/begrepp/Servitut

Har uppfattat det som att det endast behövs en väg till tomten och då det finns en väldigt gammal väg, som mäklaren hävdar inte kommer gå att använda så kanske ett vervitut blir svårare att få, på ytterligare en väg?
Hur som helst, hur ska man praktiskt gå till väga med att föreslå något sådant för vägägaren? "Jo jag tänkte att vi kanske skulle fixa ett sånt där servitut"..?
« Senast ändrad: 21 apr-14 kl 21:40 av wannabehippie »

Skogsola

  • Gäst
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #6 skrivet: 21 apr-14 kl 21:01 »
 Se till att bli kompis med honom.  :) Att börja tjata om servitut direkt är som att gå och hota med stryk.

besk

  • Inlägg: 475
  • Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #7 skrivet: 22 apr-14 kl 15:59 »
Se till att bli kompis med honom.  :) Att börja tjata om servitut direkt är som att gå och hota med stryk.

 ;D

Precis, bjud på lite sprit till och börja med så får du se vart det leder.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #8 skrivet: 22 apr-14 kl 16:22 »
;D

Precis, bjud på lite sprit till och börja med så får du se vart det leder.
Kanske inte är så bra med  det första man ska göra han kan ju vara religiös och surna till.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #9 skrivet: 22 apr-14 kl 16:24 »
Bygglov för bostadshus kan bli lite kinkigt utan vägmöjlighet...

(Har jag nu uttryckt mig vagt nog för alla som är här inne och ändå bara vill runt alla bygglov)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #10 skrivet: 26 apr-14 kl 08:09 »
Har nu varit och tittat på tomten. Det finns två alternativ.
Det finns en helt okej väg in till marken, en väg som används av skogsarbetarna. Problemet med den är att jag inte skulle få använda mig av motorfordon på den. Tomten har tidigare använts som hjorthägn och vägen har använts till att fösa upp djuren på. Marken har alltså aldrig använts som bostad och då har man tydligen inte rätt till ett servitut på den (säger mäklaren i alla fall)?.

Det andra alternativet är en bra väg som går på motsatt sida tomten. Där skulle man då behöva hugga ner en 5-10 träd och anlägga en liten väg på 20 meter.
Det är en GA, gemensam anläggning, där någon av ägarna tydligen är ganska emot och mäklaren tycker och tror att om man väl införskaffat sig objektet och är där lite grann och pratar med vägägaren så lär det inte vara några problem. Jag skulle ju dock vilja veta om det är möjligt, innan man köper den.

Hur som helst, dessa är alternativen. Hur hade du gjort? Vad ska jag göra?
Går det inte på något sätt att "omregistrera" fastigheten och på så sätt få rätt till ett servitut?
Kan man på något sätt ha rätt att köpa in sig på GA-vägen, även om någon av ägarna är tveksam, då det inte finns så mycket andra alternativ?
Ska ringa lantmäteriet i veckan, vad ska man fråga dem? Hur skulle dom kunna hjälpa till?

väldigt tacksam för svar.

malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #11 skrivet: 26 apr-14 kl 11:23 »
snacka med lantmäteriet,de kan regelverket. ulf

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #12 skrivet: 26 apr-14 kl 11:26 »
Jag skulle börja med att ringa samhällsbyggnads/bygglov på kommunen. Om det står ett fritidshus på tomten så bör de ha koll på sophämtning och tillfartsväg t ex för räddningstjänst. Om det skulle vara så att de inte vet om att det finns en byggnad där eller att byggnaden som de tror är en ekonomibyggnad för skogsbruk/viltförvaltning i själva verket används som fritidshus så är det någonting du verkligen vill veta innan du köper marken. Samtidigt kan du förstås passa på att fråga kring hur du ska gå till väga för att få till en väg och vilka möjligheter det finns för att i framtiden bygga en permanentbostad.

Den helt ok vägen som du säger används av skogsarbetarna, går den igenom någon annans skog? Om den bara går över din potentiella mark har jag mycket svårt att se att terrängkörningslagen e dyl skulle kunna ställa till det så länge du tar den rakaste och bästa vägen upp till ditt hus.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #13 skrivet: 26 apr-14 kl 11:45 »
Den bra vägen går igenom någon annans skog ja.
Och huset på tomten är byggt utan bygglov, men har stått där sen 07. Ägaren har ju främst använt den som riktigt off-the-grid boende på somrarna så någon sophämtning osv. finns inte.
Och ägaren använder inte helikopter, som mäklaren först skojde om, utan har främst cyklat och gått de sista kilometrarna (men har såklart åkt med bil till tomtkanten några gånger också).

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #14 skrivet: 26 apr-14 kl 11:48 »
Jag hade gärna bott någonstans dit det inte finns bilväg, det hade varit lugnt och skönt

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #15 skrivet: 26 apr-14 kl 12:32 »
Jo absolut. Men vi skulle ju gärna vilja bygga ut lite, åtminstone i framtiden. Och då skulle det ju sitta fint med i alla fall en liten väg där man kan få in material osv.

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #16 skrivet: 26 apr-14 kl 12:43 »
Om du tänker köpa mark med ett ännu ej preskriberat svartbygge så bör du verkligen hålla dig väl med grannarna (och alla andra i närheten som skulle kunna få för sig att skvallra). Bygger du en ny väg så är risken också större att kommunen får upp ögonen för att det finns något som inte borde vara där uppe i skogen. Det, i den aktuella situationen, som vore allra bäst är nog om du kommer överens med markägaren som har den fungerande vägen, kanske genom att betala en lämplig peng lika svart som ditt blivande hus.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #17 skrivet: 26 apr-14 kl 15:56 »
Mäklaren har redan haft en hel del kontakt med Lantmäteriet ang vägen så på något sätt känner väl kommunen till situationen.
Men får nog kanske försöka kontakta den markägare med fungerande väg, tack.

Skogsola

  • Gäst
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #18 skrivet: 26 apr-14 kl 16:00 »
 Servititut är den hårda vägen där du som sökande får betala alla kostnader inklusive ersättning för intrång till de andra markägarna. Går det att lösa på fredlig väg är det bättre.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Använda sig av privat väg?
« Svar #19 skrivet: 26 apr-14 kl 17:45 »
Servititut är den hårda vägen där du som sökande får betala alla kostnader inklusive ersättning för intrång till de andra markägarna. Går det att lösa på fredlig väg är det bättre.
Men enligt mäklaren går inte ens ett servitut att begära eftersom den tidigare bara använts till djurinhägnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser