Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smidesbeslag som linoljebehandlats  (läst 5591 gånger)

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
Smidesbeslag som linoljebehandlats
« skrivet: 14 aug-12 kl 20:04 »
Smidesbeslag som linoljebehandlats i , vad jag har läst 80 graders olja, står de emot att rosta om de sitter på en Järnvitriolad lärkträdörr?   ???
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Smidesbeslag som linoljebehandlats
« Svar #1 skrivet: 14 aug-12 kl 20:08 »
Nej! Det kommer rosta om det sitter utomhus. Annars kan du blanda sot med linolja och göra en linoljefärg, då rostar det inte lika lätt när färgen väl torkat.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Smidesbeslag som linoljebehandlats
« Svar #2 skrivet: 14 aug-12 kl 20:48 »
Jag har andra linoljebehandlade järnbeslag som sitter mot tryckt virke, också ute. Det har inte rostat på två år, ifs aningen skyddat under tak.
Det är handtag, hasp och hörnjärn jag vill ha på dörren. Jag menade främst om det rostar för att det sitter på järvitriolbehandlat trä (lärk) .
Sotfärg på handtag låter som man skitar ned sig...   :-\
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Broberg

  • Gäst
SV: Smidesbeslag som linoljebehandlats
« Svar #3 skrivet: 14 aug-12 kl 20:51 »
Sotfärg på handtag låter som man skitar ned sig...   :-\

Nä, det svarta pigmentet även i köpt, svart linoljefärg är i regel sot.

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Smidesbeslag som linoljebehandlats
« Svar #4 skrivet: 14 aug-12 kl 21:19 »
Ok. Och isf klarar de även att träet är järnvitriolat?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Smidesbeslag som linoljebehandlats
« Svar #5 skrivet: 14 aug-12 kl 21:20 »
Sot , är det detsamma som kimrök-pigment?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Broberg

  • Gäst
SV: Smidesbeslag som linoljebehandlats
« Svar #6 skrivet: 14 aug-12 kl 21:26 »
Sot , är det detsamma som kimrök-pigment?

Jupp.

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Smidesbeslag som linoljebehandlats
« Svar #7 skrivet: 14 aug-12 kl 21:27 »
Ok. Och isf klarar de även att träet är järnvitriolat?

Ok. Och den då, vet du det? Eller nån...
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Smidesbeslag som linoljebehandlats
« Svar #8 skrivet: 16 okt-12 kl 14:04 »
Att linoljebränna järn för att skydda det mot rost är en urgammal metod som fungerar utmärkt än idag.
Men några saker vill jag påpeka ; Det är järnet som skall vara 80 grader varmt, inte linoljan. Du kan värma järnet i en vanlig ugn om du inte har en blåslampa eller möjlighet att elda. Det ryker en hel del när oljan fastnar på järnet, så håll till utomhus eller på ett ställe med god ventilation. Bara att värma järnet, doppa det i oljan och hänga upp och låt det torka.
   Jag har också med framgång gjort samma ytbehandling med bivax, och även det fungerar utmärkt och skyddar mot rost i många år.
Gnid litet bivax på det varma järnet (runt 80 grader är ok även här) och låt det torka. Det ryker också, så gör det utomhus.
Lycka till !
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser