Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baga minireningsverk  (läst 2559 gånger)

Erik Gunnar

  • Inlägg: 28
    • -
Baga minireningsverk
« skrivet: 21 sep-14 kl 22:00 »
Hej
Har ett Baga minireningsverk som driver mig till fullständigt vansinne. Den tillsätter mångdubbelt mer flockningsmedel än vad Baga menar att den ska göra samtidigt som de menar att den är rätt inställd. Samtidigt sedimenterar inte vattnet utan filtret proppas igen konstant.
Är det någon som har några tips?

/E

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Baga minireningsverk
« Svar #1 skrivet: 21 sep-14 kl 22:20 »
Kolla pH-värdet. Ligger det fel så får du inga fina flockar, inte ens om den doserar aldrig så mycket. Och doserar den för mycket i ett rent vatten så blir flockarna dåliga.

Vet inte hur det fungerar med Baga och deras avtal, men tycker det är skit om de inte kan justera in så kunden blir nöjd.

Erik Gunnar

  • Inlägg: 28
    • -
SV: Baga minireningsverk
« Svar #2 skrivet: 23 sep-14 kl 08:27 »
Flockningsmedlet sänker i sig pH vad jag vet. Dock är det högt och det är inte konstigt då vattnet är väldigt kalkrikt, men Baga supporten tycker att värdet är ok.
Det enda rådet jag får av dem varje gång jag ringer är att slamsuga, gjorde det senast i juli så det känns jävligt märkligt om man ska behöva göra det så tätt!
/E

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Baga minireningsverk
« Svar #3 skrivet: 26 sep-14 kl 10:38 »
Testa att sänka doseringen, först till hälften sedan eventuellt till en fjärdedel. Om du överdoserar flockmedel så får du ett fluffigt slam som har svårt att sjunka ihop så det blir mycket slamsugning.

Erik Gunnar

  • Inlägg: 28
    • -
SV: Baga minireningsverk
« Svar #4 skrivet: 18 okt-14 kl 20:27 »
Kör nu sen ett tag utan flockmedel alls på råd av Baga så att de sedan kan labba med prover för att komma fram till en rätt dosering. Men det är precis som du skriver ett fluffigt slam.
För att rädda markbädden har jag kört med hävert till den gamla 3kammarbrunnen :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser