Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En till fråga om fönster och isolering  (läst 1085 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
En till fråga om fönster och isolering
« skrivet: 20 okt-16 kl 10:41 »
Kollade på fönstret vid kontorsrummet i vårt hus och jag tycker det är fasiken en springa där vid den yttersta glaspanelen, ska det vara så?

Det är nytt hus och kom med moderna 3-glas fönster. Sånhär design, Skaala Beta:


Har aldrig rört fönstret och hade inte tid att se på det närmare. Men har ju märkt att det ibland blir immigt vid det fönstret. Har dom glömt montera dit nån list eller något?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: En till fråga om fönster och isolering
« Svar #1 skrivet: 20 okt-16 kl 22:18 »
Var är springan? Jag hänger inte med riktigt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: En till fråga om fönster och isolering
« Svar #2 skrivet: 21 okt-16 kl 07:32 »
Jag brukar inte vara så bra att sätta saker i ord, men den nedre sektionen till höger i bilden, enkelglasskivan alltså, dess inpassning mot karmen är inte tät.

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: En till fråga om fönster och isolering
« Svar #3 skrivet: 21 okt-16 kl 11:09 »
Någon slags kopplad konstruktion med 2 st bågar ser det ut som och då ska ytterfönstret vara ventilerat, tätningen görs vanligtvis vid innerbågen.
Får du imma på utsidan av innerbågens glaskassett så kanske dina 2 glas på innerbågen är så välisolerande att den ytan vid viss väderväxling är kallare än uteluften som ventileras in.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: En till fråga om fönster och isolering
« Svar #4 skrivet: 21 okt-16 kl 11:57 »
Jo jag har funnit fönstrerna vara väldigt effektiva, inget kalldrag/ras känns från dom på vintern. Man tycker ju dom vore effektivare om man inte ventilerade det stora utrymmet mellan inner och ytterbågar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

657 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tli, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser