Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frodig kålrot utan kålrot?!  (läst 3377 gånger)

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
Frodig kålrot utan kålrot?!
« skrivet: 26 sep-16 kl 15:02 »
Har i år för första gången provat odla kålrötter. Ungefär hälften av dom har fått en rot jag kan använda, andra hälften som ändå ser lika frodig och frisk ut har inte svullnat alls.
Någon som känner igen sig?

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #1 skrivet: 28 sep-16 kl 10:51 »
Har du gödslat med något? Vad hade du i landet förra året?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #2 skrivet: 28 sep-16 kl 11:25 »
Det är alla vanlig kålrot?

Ur formen av kålrot saknar faktiskt den karaktäristiska ansvällningen (eller, mer korrekt, den finns men är väldigt liten mot hur vi är vana att den skall se ut idag), ser väldigt frodig, grön och fin ut ovan jord, men blir liksom en flopp när man drar upp den och förväntar sig en fin rund jordknöl, det är bara en kraftig rot under blasten på den.

Den är dock ätlig även om den kan innehålla mer fibermassa man får skära bort i köket.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #3 skrivet: 28 sep-16 kl 13:35 »
Antagligen en dum fråga men, har du gallrat? Kålrot behöver rätt bra avstånd för att roten skall bli stor.  :-[

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #4 skrivet: 29 sep-16 kl 11:36 »
Jag provar odla i djupbädd, så dom står visserligen inte lika glest som man skulle haft dom i ett vanligt land, men gallret dom har jag gjort.
Dom växer där jag hade potatis i fjol, och där emellan har jag gödslat med ganska brunnen kogödsel jag fått av vänner

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #5 skrivet: 29 sep-16 kl 11:49 »
Ja, det är ju inte lätt, har också fått sådana som du men vi har provat att sätta olika sorter och kommit fram till en som passar den jorden mm där vi sår.
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

andtol

  • Gäst
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #6 skrivet: 29 sep-16 kl 21:06 »
Det har varit torrt i år, hur är det med vattningen?

Vissa av våra har växt som ballonger och andra är tunna som maskros... Så sorten spelar också roll.

smallfarmers

  • Inlägg: 67
    • Småland
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #7 skrivet: 30 sep-16 kl 19:48 »
Vissa av våra har växt som ballonger och andra är tunna som maskros... Så sorten spelar också roll.

typiskt för öppen pollinerade sorter.
och det har varit jättetorrt i år.
så blir det då.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #8 skrivet: 02 okt-16 kl 15:08 »
Vissa sorter kan en del individer vara vildkålrot om man tagit egna frön tex, dessa går inte att få annorlunda hur mycket energi man än lägger ned. på det.
Den lagrar bara vätska och energi till kommande år inför blomningen, ungefär som en morot eller palsternacka, foderkål, etc.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #9 skrivet: 20 okt-16 kl 12:38 »
Kålrötter,likt de flesta andra kålväxter, trivs bäst en sval sommar. Tidigare täckte vi kålodlingarna med fiberduk för att slippa angrepp av kålfluga och diverse fjärilar. Det var inte bra, kålhuvuden knöt sig inte ordentligt och kålrötterna fick ett enormt bladverk men ingen rotknöl. Det blev för varmt under duken. Vi slutade med fiberväven, kålflugan slipper man om man strör lite aska på jorden runt plantan, fjärilslarver klarar man med Turex. Vårt problem har varit att kålrötterna blir för stora, 5-6 kg. Det fixar vi numera med att så  först kring midsommar och plantera ut i början av augusti. Vi har odlat en mängd olika sorter av kålrot och alla har vuxit bra. De senaste åren har vi odlat 4 sorter: Wilhelmsburger, Helenor och två gamla sorter med vitt kött, Villala och Finnmarkens vita kålrot. De 2 sistnämnda har vi fått från Nordiska genbanken.

smallfarmers

  • Inlägg: 67
    • Småland
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #10 skrivet: 20 okt-16 kl 19:01 »
Kålrötter,likt de flesta andra kålväxter, trivs bäst en sval sommar. Tidigare täckte vi kålodlingarna med fiberduk (...) Det fixar vi numera med att så  först kring midsommar och plantera ut i början av augusti.

en sval sommer, och tillräcklig med regn/vatten.

fast ... förkultiverar ni kålrot? det gör vi aldrig. vi har fiberväv på småplantorna under tre veckor, sen rantai-nät mot fjäril och (kål)mal. turex i fall det skulle bli fjärilslarvar ändå (hade vi dock aldrig på kålrot).

andtol

  • Gäst
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #11 skrivet: 21 okt-16 kl 09:09 »
Turex? Använder ni gift i maten?

Här blir det larver men vi har fått bra med kål och kålrötter tack vare manuell bekämpning samt täckning. Nu när vi tagit bort täckningen så har det kommit massor med larver. :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #12 skrivet: 21 okt-16 kl 10:08 »
Turex? Använder ni gift i maten?

Här blir det larver men vi har fått bra med kål och kålrötter tack vare manuell bekämpning samt täckning. Nu när vi tagit bort täckningen så har det kommit massor med larver. :)

Är du en Lepidoptera, så bör du naturligtvis akta dig för Bacillus thuringiensis, men annars är det naturligtvis helt ofarligt

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #13 skrivet: 21 okt-16 kl 11:43 »
en sval sommer, och tillräcklig med regn/vatten.

fast ... förkultiverar ni kålrot? det gör vi aldrig. vi har fiberväv på småplantorna under tre veckor, sen rantai-nät mot fjäril och (kål)mal. turex i fall det skulle bli fjärilslarvar ändå (hade vi dock aldrig på kålrot).

Vi förkultiverar så mycket som det bara är möjligt. Direktsådda kålrötter skulle ha väldigt liten chans mot sniglarna.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #14 skrivet: 21 okt-16 kl 13:39 »
Har i år för första gången provat odla kålrötter. Ungefär hälften av dom har fått en rot jag kan använda, andra hälften som ändå ser lika frodig och frisk ut har inte svullnat alls.

Det kan kanske vara fröet, om det skett en korsning vid fröodlingen av t.ex. raps. Vilka sorter och fröleverantörer handlar det om?

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #15 skrivet: 21 okt-16 kl 14:48 »
Har själv sett detta, att tex en ensam planta har varit sådan, medan övriga har varit tunga och fina men haft fulare bladmassa.
De hade alla haft exakt samma växtförhållanden och växte i samma land...

Men, kan ju som sagt ha olika orsaker om det inte, som i mitt fall, var genetiskt betingat.

(Jag blev nyfiken på den och fick ett exemplar av en granne som jag analyserade, kom då fram till att den var en sådan vildkålrot.).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #16 skrivet: 22 okt-16 kl 12:19 »
Har själv sett detta, att tex en ensam planta har varit sådan, medan övriga har varit tunga och fina men haft fulare bladmassa.
De hade alla haft exakt samma växtförhållanden och växte i samma land...

Men, kan ju som sagt ha olika orsaker om det inte, som i mitt fall, var genetiskt betingat.

Det verkar i så fall troligt att det är genetiskt betingat och det beror troligen på en korsning. Det kan vara en korsning med raps, men det kan även vara en sorts grönkål som inte är vanlig kål utan en bladform av kålrot, t.ex. Red Russian. De heter Siberian kale på engelska.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #17 skrivet: 22 okt-16 kl 12:59 »
Kan de korsa med tex åkersenap?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #18 skrivet: 22 okt-16 kl 17:11 »
Kan de korsa med tex åkersenap?

Nej, jag tror inte det, men de kan korsa sig med åkerkål.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Frodig kålrot utan kålrot?!
« Svar #19 skrivet: 22 okt-16 kl 17:12 »
Om ni svarar på detta så blir det klarare:

Vilka sorter och fröleverantörer handlar det om?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser