Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västergötland Äventyrare Sökes - Segla på de stora haven 2019  (läst 602 gånger)

SimonAndermo

Västergötland Äventyrare Sökes - Segla på de stora haven 2019
« skrivet: 17 dec-17 kl 19:26 »
Hej på er alla nyfikna sapiens.
Känner du en längtan om att segla in i en främmande hamn och se stadens ljus som en parafras i det mäktiga havets dyningar - i ett land där doften av eukalyptus blandas med salt och där duvan sjunger på en helt annan melodi?
Kontakta då Sailinganita
Denna expedition kommer att starta i Augusti 2019. Skutan Anita skall ut på sjön igen och vi söker därför människor och maskiner som vill och kan göra det till verklighet.
Det är alltså dags att utöka antalet personer i förberedelsearbetet och bilda en komplett och kompetent besättning. Det finns mycket som behöver förbättras på båten innan vi kan ge oss av och för det behövs ett härligt gäng med en inre drivkraft om att verkligen vilja ta projektet ur hamn. Vi söker personer med bred kunskap eller med spetskompetens inom de områden som de olika momenten i renoveringen innefattar.
Sammanställer just nu en lista över planerade renoveringar som skall genomföras innan tiden för avfärd. Detta uppdateras på hemsidan för projektet. Besök www.sailinganita.se

Anita är byggd 1944
Väger 80 ton
Hon är 17.5 m lång och 6.10 bred i skrovet - totallängd 22m 
Djupgående 2.80m
Segelyta 200kvm
Maskin Scania DS11 340hk

Kontakta via www.sailinganita.se
eller mail andermo@live.se

ekont22

• Västmanland
SV: Äventyrare Sökes - Segla på de stora haven 2019
« Svar #1 skrivet: 02 jan-18 kl 14:47 »
Hej
Tror du behöver förklara lite tydligare, hur du menar och vad du erbjuder.

Enligt rubriken, samt "...... och bilda en komplett och kompetent besättning".
Menar du att de som hjälper till med arbete är de som sedan bildar besättning?

Du söker även pengar.....
Är det menat som delägarskap? Eller vad/hur?

Eller är det "tvärt om"? Du / ni, söker pengar och arbetskraft?
Men, det är inte de personerna som blir besättning / de som ska segla?
m vh

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 03 jan-18 kl 14:54 »
Jag har kikat in på sidan och har väldigt många frågor. Jag har själv bakgrund som deltagande i föreningen Ingos vänner, har seglat besättning på andra skutor och varit med och bygga upp träskeppsvarvet i Gamleby.

När sliptogs Anita senast? Hur ser hon ut under vattnet? Är bordläggningen bytt? Kopparförhydrad?
Varför inte byta ut det som är dåligt istället för att förstärka det?

Vilka större renoveringar har gjorts? Masterna har en tendens att kunna bli dåliga i däcksgenomföringen eller under beslagen. Har ni försäkrat er om att så inte har skett?

Så många frågor...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

SimonAndermo

« Svar #3 skrivet: 04 jan-18 kl 13:11 »

Hej Ekont22 och Ylven

Jag köpte Anita i Februari 2016 med ambitionen att renovera skutan och sedan segla söderut. Nu letar jag efter fler personer som känner samma lust som jag att genomföra denna resa. dvs. Planera resan, planera och utföra renoveringarna tillsammans, sedan segla.

Jag tänker mig en besättning på omkring 8 personer som kompletterar varandra i engagemang och kunskap. Alla kan vara med efter sin lust och förmåga. Vissa kanske vill vara med fullt ut och vill prata om delägandeskap medan en annan är skutseglarveteran och hoppar på och bara seglar några etapper.
    När jag postade annonsen här på alternativ.nu tänkte jag också att det kanske finns folk som vill hjälpa till på andra sätt. Kanske någon som har en lyftkran eller ett sågverk och som vill bidra med hjälp under de moment vi kommer att jobba med. Eller någon som är tekniskt eller maskinellt kunnig och intresserad som vill komma ombord och hjälpa till med sådant.
    På hemsidan skriver jag även om visioner kring utövande av konst -och kulturprojekt ombord. En ambition är att Anita skall fungera som en plattform för olika former av kreativt skapande, men i nuläget kommer det sekundärt till förmån för arbetet att färdigställa båten för segling.

Anita var på slip senast 2015 strax innan jag köpte henne. Vi kommer att gå på slip igen innan avfärd. Anita har seglat i söderhavet tidigare och inför den resan förstärktes skrovet med ferrocement. Alltså armerad betong. Vi jobbar alltså inte med bordläggningen.

De förstärkningar jag pratar om gäller båtens förtöjningspollare. En av de aktre pollarna sitter löst och den skall därför lagas med genomgående bultar. Det översta bordet på innerskrovet är sprucket här så där skall en innanpåliggande förstärkning sättas. Sedan skall de två aktre pollarna förstärkas genom att de sammanfogas med en balk som fördelar trycket mellan dem så att de stabilicerar varandra.

Masterna skall provborras innan beslut om ev. byte. Nya bommar och gafflar behövs.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 05 jan-18 kl 11:43 »
Skönt att höra att du verkar ha mer koll på läget än vad jag först tyckte det såg ut som!

Lycka till på färden! (Jag själv är på en annan resa i livet)
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser