Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En slags grädde  (läst 2292 gånger)

chriskar

  • Inlägg: 2
En slags grädde
« skrivet: 27 aug-16 kl 20:23 »
Firade min mors 90-årsdag idag och hon fick frågan av ett barnbarn vad som var det godaste hon ätit. Det var efterrätt med käsflöte (tjäsflöte). Detta käsflöte var ett alternativ till vispgrädde som min mormor brukade göra vintertid. Mor kunde inte redogöra exakt för hur den gjordes men tror att ostlöpe tillsattes till mjölk. Detta sattes sedan ut i snön och därfter vispades det till gräddkonsistens. Mor kommer från Järvsö så käsflöte är säkert en lokal benämning. Någon som hört talas om/vet hur man gör?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: En slags grädde
« Svar #1 skrivet: 29 aug-16 kl 21:16 »
Man tar nymjölkad spenvarm mjölk och tillsätter ostlöpe, till 2 liter mjölk så ta 2 tsk ostlöpe, låt stå och stelna i värmen först sedan sätts den kallt gärna så den fryser till lite. Vispa sedan upp detta kraftigt till skum och blanda gärna i lite riktig vispgrädde också.

Äts på tunnbröd, saftkräm, kornmjölsgröt.

Andra namn är kesfil, tjesfil, glänten, eller halka lätt, när man kommer till härjedalen

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: En slags grädde
« Svar #2 skrivet: 30 aug-16 kl 04:37 »
Spännande, aldrig hört om det förr!

chriskar

  • Inlägg: 2
SV: En slags grädde
« Svar #3 skrivet: 30 aug-16 kl 20:28 »
Tack Karlsdotter! Får jag bara tag på spenvarm mjölk ska jag göra ett försök! Tror du det går att värma opastöriserad mjölk till ca 37-38 grader annars?

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: En slags grädde
« Svar #4 skrivet: 30 aug-16 kl 21:17 »
Det borde gå bra här.
Men när man gör ost på mjölk som har kylts så delar grädden ut sig och hamnar i vasslen istället för i osten. Men här häller du aldrig av ev. vassle utan vispar ihop allt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

850 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser