Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utegångsförbud för höns pga flyttfåglar?  (läst 924 gånger)

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
Utegångsförbud för höns pga flyttfåglar?
« skrivet: 10 apr-13 kl 12:03 »
Det här läste jag på en finsk blogg:

I dag är det 1 mars. Det innebär att alla hönor i Finland har kollektivt utegångsförbud i tre månader. Om de inte vistas i en bur som har tätt tak.

Utegångsförbudet har fastställts av Jord- och skogsbruksministeriet för att skydda djuren från smittor som kan komma med flyttfåglarna. Hittills har såna sjukdomar aldrig konstaterats hos hönor i Finland. Vill ni läsa mera om hur viktigt det är att skydda sina djur mot sjukdomar som inte finns i landet kan ni gå in på www.evira.fi/portal/fi/elaimet/ajankohtaista/.


Inte är det väl så här?
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Utegångsförbud för höns pga flyttfåglar?
« Svar #1 skrivet: 10 apr-13 kl 12:28 »
Kan det vara ett "aprilskämt" av modellen "Mars mars måne, jag kan lura dig till Skåne" ?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Utegångsförbud för höns pga flyttfåglar?
« Svar #2 skrivet: 10 apr-13 kl 12:39 »
Kan det vara ett "aprilskämt" av modellen "Mars mars måne, jag kan lura dig till Skåne" ?


det verkar vara ett äkta beslut http://www.evira.fi/portal/se/djur/aktuellt/?bid=3373 (även om det står "med till exempel ett tillräckligt finmaskigt nät" och inte tätt tak i orginaltexten)

det är inte så många år sedan (2008-09 om jag inte minns fel) som vi hade samma restriktioner i sverige pga fågelinfluensan... svenska jordbruksverket har dock inte höjt skyddsnivån sedan de sänkte den våren 2009... men det finns ju inget som säger att de inte kommer att göra det (om tex situationen med H7N9 eskalerar)

Cathrin73

  • Inlägg: 355
    • Södermanland
SV: Utegångsförbud för höns pga flyttfåglar?
« Svar #3 skrivet: 10 apr-13 kl 13:43 »
Aprilskämt är det nog inte, jag har flera släktingar i Finland som har frågat om det inte är så här. Men jag har ju inte hört något så mina får gå ut  :) Fast de går för det mesta under nättak ändå.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

 

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Utegångsförbud för höns pga flyttfåglar?
« Svar #4 skrivet: 16 apr-13 kl 00:57 »
I Sverige 2013 gäller:

Regler som gäller alla fåglar oavsett skyddsnivå:
•Fjäderfä och andra fåglar i fångenskap ska hållas åtskilda om de hålls på samma anläggning.
•Vilda fåglar som tillfälligt hålls på en anläggning ska hållas åtskilda från fjäderfä och andra fåglar.
•Djurhållaren ska upprätthålla goda skötselrutiner och förebyggande smittskyddsåtgärder för att minska risken för att fågelinfluensa kommer in i anläggningen.

Regler som gäller alla fjäderfä oavsett skyddsnivå:
•Fjäderfä får bara ges dricksvatten som kommer från borrad eller grävd brunn eller annat vatten som är godkänt som livsmedel.
•Andfåglar, som ankor, gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus.

Följande regler gäller för skyddsnivå 1:
•Fjäderfä får gå utomhus i inhägnad. Foder och dricksvatten ska ges inne eller under ett skydd utomhus.
•Hägnat fjädervilt får hållas utomhus i inhägnader, men under perioden oktober till maj måste inhägnaden, där andfåglar hålls vara övertäckt med nät. Vilda änder får inte tas in.
•Andra fåglar i fångenskap inklusive hobbyflockar får gå ute helt fritt. Foder och dricksvatten ska ges inomhus eller under ett skydd som förhindrar kontakt med vilda and- och vadarfåglar.
SJV http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarochsmittskydd/smittsammadjursjukdomar/fagelinfluensa/vadinnebarskyddsnivaerna.4.2399437f11fd570e67580001115.html
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser