Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 29943 gånger)

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #220 skrivet: 12 apr-14 kl 16:21 »
Den röda vitlöken växer bra, det som acklimatiserats här och gror bra blir utsäde nästa säsong (till hösten). Det har varit en bra start på exotisk vitlök pga den milda vintern och varma våren.

Skiktningen av jordlagren och gödningen har också gjort sitt. Varmkompost längst ned och ett lager hönsgödsel plus 3-4 olika sorters jordar blandat och i skikt har fungerat.
De verkar ha det väldigt bra må jag säga. Den röda, är det pyong vang?

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #221 skrivet: 12 apr-14 kl 16:30 »
Den sista bilden är en Lautrec från staden Lautrec, äkta vara. Det finns rosa och ibland lite rödare Lautrec, de som satts är den rosa. Jag skall prova att sätta de rödare varianterna och se om skörden blir av samma lök.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #222 skrivet: 12 apr-14 kl 16:46 »
Detta är min samling Lautrec som jag skall gå igenom och plocka utsäde ifrån och välja stora klyftor med bra färg.

Bilden är tagen idag! De här skall förvaras väl och hålla tills i höst, det går om man är envis.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #223 skrivet: 13 apr-14 kl 09:42 »
Detta är min samling Lautrec som jag skall gå igenom och plocka utsäde ifrån och välja stora klyftor med bra färg.

Bilden är tagen idag! De här skall förvaras väl och hålla tills i höst, det går om man är envis.
Tjusigt. Jag har själv vid två tillfälle höstplanterat rose de lautrec men båda gånger har det misslyckats, 0% uppkomst. Utsädet köpte jag i olika grönsaksdiskar och det var i bra kondition. Kul att du lyckats.

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Vitlök
« Svar #224 skrivet: 13 apr-14 kl 20:57 »
Spännande med röd vitlök. Måste nästan testa. Vi kör med franska Thermidrome. 40 kg satte vi i höstas och nu har det mesta kommit upp. Vilken lättnad! Jag har gjort en film där jag berättar om vår vitlöksodling, titta på den här: https://www.youtube.com/watch?v=UYkT0Ek1BgU
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #225 skrivet: 15 apr-14 kl 16:15 »
Spännande med röd vitlök. Måste nästan testa. Vi kör med franska Thermidrome. 40 kg satte vi i höstas och nu har det mesta kommit upp. Vilken lättnad! Jag har gjort en film där jag berättar om vår vitlöksodling, titta på den här: https://www.youtube.com/watch?v=UYkT0Ek1BgU
Alltid härligt att se dem komma upp? Har även du haft blött, kallt och barmark?
Klart du ska testa olika sorter men det svåra blir att hitta 40kg av dem :)
Skördar du allt någorlunda samtidigt? Säljer du som färsk vitlök?
Kul initiativ med odlings-tv.

 

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #226 skrivet: 24 apr-14 kl 20:12 »
Vitlöken har växt ca 7 cm sedan sist.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #227 skrivet: 27 apr-14 kl 22:50 »
Skönt väder och ljusa kvällar. Lämpar sig fint för ogräsrensning. Vitlökslandet började att få en oroande stor population av honungsfacelia, vallmo och våtarv. Med en lucko blev jobbet enkelt. Vattnade faktiskt vitlökslandet, min gamla sjöbotten till jord torkar ut på nolltid i denna blåst vi har.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #228 skrivet: 01 maj-14 kl 16:50 »
Exotisk vitlök som utvecklas olika, en del stortrivs medan andra ser friska och väldigt fina ut men växer långsamt.

Picardy som har blivit grov.

Medan Tuscany och Chesnok är tunnare.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #229 skrivet: 04 maj-14 kl 13:05 »
Exotisk vitlök som utvecklas olika, en del stortrivs medan andra ser friska och väldigt fina ut men växer långsamt.

Picardy som har blivit grov.

Medan Tuscany och Chesnok är tunnare.
Märkte du av någon skillnad i klyftstorlek när du planterade dem?

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #230 skrivet: 04 maj-14 kl 13:53 »
 Jag fotograferade lökar och klyftor innan plantering och ser ingen större skillnad, inget som sticker ut sådär. Vi väntar tills i höst, då sebran vad som hänt.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #231 skrivet: 05 maj-14 kl 20:34 »
Elefantvitlöken ser ut som en purjo i butiken, den är över 55 cm hög.

Sista frostnätter i natt, sedan kan man börja plocka ut växter!!

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #232 skrivet: 10 maj-14 kl 12:30 »
Vitlöken som sattes sent i höstas växer och trivs nu när kalla frostnätter upphört.



kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #233 skrivet: 10 maj-14 kl 19:44 »
Ser fint ut. Har ni oxå haft det torrt på sistone? I år har jag vattnat vid två tillfällen men nu har det regnat rejält.

albrekta

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Vitlök
« Svar #234 skrivet: 14 maj-14 kl 13:52 »
Att storleken på utsädet påverkar storleken på lökarna finns massor att läsa om. Men hur ser genetiken ut hos vitlöken?

En stor lök består av både stora och små klyftor.

Har de mindre klyftorna i denna samling hos en stor lök med stora klyftor samma genetiska förutsättningar?

genetiken? Menar du om alla klyftorna i en lök har identiska genuppsättningar? Helt klart är att löken är vegetativt (klonalt) förökad. Alla klyftorna kommer från en ursprungsklyfta som har delat sig vegetativt. Ifall inte någon spontan mutation har skett i en enskild klyfta bör de med andra ord ha identiska genuppsättningar?

Makes sense?

albrekta

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Vitlök
« Svar #235 skrivet: 14 maj-14 kl 13:55 »
genetiken? Menar du om alla klyftorna i en lök har identiska genuppsättningar? Helt klart är att löken är vegetativt (klonalt) förökad. Alla klyftorna kommer från en ursprungsklyfta som har delat sig vegetativt. Ifall inte någon spontan mutation har skett i en enskild klyfta bör de med andra ord ha identiska genuppsättningar?

Makes sense?

Förresten så sade någon annan att stora klyftor ger stora lökar. Så kan det ju vara även om genetiken är den samma. En stor klyfta har större mängd näring i sig och kan då lättare få igång ett gäng nya klyftor.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #236 skrivet: 19 maj-14 kl 23:08 »
Först ut att sätta ormlök i år är "Sprint".

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #237 skrivet: 21 maj-14 kl 21:07 »
Vitlöken trivs ...

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #238 skrivet: 29 maj-14 kl 19:23 »
Vitlöken är hysterisk och vi har redan provat färsk vitlök efter gallring.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Vitlök
« Svar #239 skrivet: 01 jun-14 kl 18:38 »
Vitlökspremiär, Prov på årets första vitlök.

Solent, satt första veckan i november 2013. Det var en ganska mild höst 2013.

Man ser tydligt på löken att den snart skall till att börja klyfta sig.
« Senast ändrad: 01 jun-14 kl 19:19 av Mitt i Planeten »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

759 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser