Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta jordbruk?  (läst 26510 gånger)

dandylinn

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
Starta jordbruk?
« skrivet: 13 jul-12 kl 00:22 »
Ända sen jag var liten så har jag varit smått "avis" på några av mina kompisar som bott på gård med lantbruksdjur eller att familjen drivit jordbruk.
Och nu är jag fast och ganska peppad faktiskt eftersom att jag inte skulle tacka nej till att jobba med djur bla och tanken på ett eget jordbruk skulle passa mig bra tror jag och spec som egen företagare..Har i hjärtat aldrig varit intresserad av att gå till en "normal arbetsplats" eller vad jag ska kalla det..gillar att bestämma lite över mig själv och planera min egen dag.

Min dröm är att ha ett jordbruk med köttdjur som får leva på bästa möjliga sätt, frigående med lösdriftshallar med tillgång till utevistelse året om. Jag själv har ibland svårt att köpa kött när jag inte vet levnadsstandarden för djuren och skulle gärna köpa kött från ett ställe där jag vet att djuren lever som de borde så att säga..
Tänker mig stoora halmade hallar som är uppvärmda vintertid, fri tillgång på grovfoder och som kan gå in och ut i hagen bäst de vill, även vintertid.
Tänker mig ev djuren i en skärgårdsmiljö på en ö där det finns gott om åkermark/beten och tänker ekologiskt.
Det och kombinera med någon form av odling kanske?
Jordbruket tänkte jag som ett yrke kanske och sedan ha lite höns, grisar mm kanske till hushållet, även odla potatis, ha grönsaksland osv..Tänker mig att gården ska vara väldigt självförsörjande på så vis.

Jag är 23 år gammal och kommer inte från någon jordbruksfamilj, så frågan är: HUR DÅ??

Jag äger ingen gård, än mindre kunskap om hur man skulle ta hand om ett jordbruk och få det hela att rulla. Helst ska det ju vara ett helttidsjobb i så fall om det ska vara möjligt eftersom att det ligger på en ö. Det går inte att sköta jordbruk därute med att pendla till jobbet på fastlandet helt enkelt.
- Vad ska man ha för djur? Får eller kor? Hur många?
- Hur lär man sig? Lantbruksskola antar jag..men kan man lära sig av någon bonde också?
- Hur kan man ens starta upp ett jordbruk? Det borde väl kosta multum, många miljoner?? Tänker främst på alla maskiner som behövs, foder, strö osv..Får man bidrag, hur mkt?
- Är det möjligt att starta eget från grunden eller måste man ta över befintliga byggnader?

Fördelar som jag tror att jag kan ha:
Markytor finns det gott om och markägare som skulle bli jätteglada att slippa skötseln av dem är jag helt säker på. Så troligtvis behöver man inte äga marken man skulle behöva bruka
Möjligtvis maskiner att låna
Stängslade marker som säkert även de går att låna

Finns det någon "nybonde" här som fått det att funka? Altså där ni inte haft jordbruk inom familj/släkt tex som ni tagit över och där ni varit med och fått lära er på plats? Dela hemskt gärna med er..för det känns en aning omöjligt, men spännande!

Speciellt när man inte kommer från någon familj som har jordbruk..så känns det som att man behöver vara multimiljonär helst för att ens tänka tanken..
« Senast ändrad: 13 jul-12 kl 00:25 av dandylinn »

Xoot

  • Gäst
SV: Starta jordbruk?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-12 kl 01:04 »
Det är inget måste att ta över befintliga hallar, ladugårdar, stallar och maskiner.
Går precis lika bra att köpa rakt av också så därför måste vi inleda med ekonomi tyvärr.

Du skriver att det helst ska vara ett heltidsjobb - Räkna med att det blir mer än så.

Om jag förstår dig rätt så ska din huvudprodukt vara köttdjur?
Intressant att planera inför är hur du ska göra med ensilage, halm, hö, strö och kraftfoder.

Funkar inte att åka till Lantmännen varje gång något behövs.
Om du ska reda dig själv behöver du maskiner för det också, om du nu inte köper in förstås.

Vad får det kosta? :)

dandylinn

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
SV: Starta jordbruk?
« Svar #2 skrivet: 13 jul-12 kl 01:23 »
Jag är i så fall ganska beredd på mer än ett heltidsjobb, men bor man på gården tycker jag inte att det borde vara ett problem att gå från dörr till dörr  :) Allt kan ju inträffa med djur på dygnets alla timmar, när som helst..Helst när man är stressad eller en lördagskväll  ;D

Huvudprodukten får gärna vara köttdjur ja, men behövs mer så får man väl utveckla i så fall...det som säljer och gör det möjligt, men drömmen är ju köttdjur som får leva ett riktigt liv innan slakt. Eftersom att det varit mitt problem, eller är..att jag har problem med hur en del av våra produktionsdjur lever innan..det är fruktansvärt!

Till lantmännen kan jag inte åka givetvis för allt inköp av foder utan förhoppningen är att kunna odla eget ensilage och halm (strö) åtminstone. Kraftfoder till det blir nog dessvärre att försöka köpa om det behövs..med ett bra grovfoder ska man ju helst kunna slippa kraftfoder, som är det ledande just nu inom häst och det torde väl vara samma hos ex kor? Man får tillskottsfodra det som saknas men förhoppningen är ju inget alls - kanske gäller annat hos kor till köttproduktion?..men det låter vettigt att inte ge om det inte behövs, både ekonomiskt men även för att slippa överbelastning i kroppens system eller sjukdomar pga övergödning..
Sågspån kan man få tag på till vettigt pris om man köper större mängder åt gången.
Det är mina tankar kring foder och ströbiten. För visst klarar man sig på antingen silage eller hö, man behöver väl inte både och? Häromkring vad jag sett så gäller samma hos korna oftast, silage från betesintag till betesdax, möjligtvis stödfodring av hö om betet inte räcker till.

Jag har och håller på med häst och i alla fall här blir det mer och mer vanligt att man helt går över på ensilage eftersom att det finns fler fördelar med det än hö och oftast är det mer uppskattat hos hästarna även.

Eh, kostnadspris vågar jag inte ens tänka på just nu.. ;)

Och det jag skriver är bara generella tankar/funderingar som ploppar upp i skallen..jag är ju helt okunnig egentligen även om jag har viss vana av jordbruksdjur sedan min uppväxt när jag varit på kompisars gårdar.

« Senast ändrad: 13 jul-12 kl 01:36 av dandylinn »

Xoot

  • Gäst
SV: Starta jordbruk?
« Svar #3 skrivet: 13 jul-12 kl 01:38 »
Alltså, jag vet att mina svar är skittråkiga.. ;D
Men det enda problemet, för många, är just hur investeringen ska göras och vad som redan finns.

En hel del idag, faktiskt, hyr in sig i maskinhallar och stall. Då brukar där ingå en del utrustning också.
Priserna där är väldigt varierande men enstaka uthyrare nöjer sig med att få deras egna utgifter täckta.

(Det är förstås pensionerade lantisar som vill att det ska fortgå)

Börja räkna på hur många köttdjur du behöver för att kunna leva på det.
Räkna på fler eventuella produkter.. Kanske ska du erbjuda tjänster också?

Förr kunde man ha ett stall med lite kossor.
Idag måste man vara mångsysslare.

dandylinn

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
SV: Starta jordbruk?
« Svar #4 skrivet: 13 jul-12 kl 01:56 »
Haha ja, du svarar på samma sätt som jag ställt frågor på..Så det hjälpte ju inte så värst mycket  :)

Men det är ju just det där att veta vad man har, vad man behöver och hur man tar det vidare därifrån..men somsagt om jag inte är naiv och tror mig kunna använda maskiner, marker mm som finns så ja då har jag ju absolut ingenting.
Det är just pensionerade lantisar/lantisar som lagt av som jag tänker lite på i min idé och jag är ganska så säker på att det skulle gå att samarbeta så att det får leva vidare för så vitt jag vet är barnen inte intresserade av att ta över eller starta upp igen.

Vet inte hur många djur som kan krävas faktiskt men det känns ju onödigt att börja för stort också.

Hm, övriga tjänster..kanske skulle vara övrig markvård och mer?

Egentligen synd att det ska vara så förbannat svårt m jordbruk, eller att komma in som ny...det känns ju som något väldigt livsnödvändigt som vi inte klarar oss utan och stället jag tänker på skulle verkligen behöva ett eftersom att stället håller på att växa igen med mark som stått mer eller mindre obrukad i flertalet år..

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Starta jordbruk?
« Svar #5 skrivet: 13 jul-12 kl 06:56 »
Det verkar som att din kunskap om djur, djurhållning o dess skötsel o utfodring är obefintlig i dagsläget, därför skulle jag rekomendera dig att försöka få sommarjobba eller extrajobba helger på nåt närliggande lantbruk. Där kan du få lära dig om hur djur o mark ska skötas o vad som krävs och sen kan du utgå från lite egna erfarenheter vad du skulle vilja jobba med för djurslag. Nöt är ju tungjobbade o kräver "tyngre" utrustning i form av både stallar/inredning och mat. Får är lättare. Men vilka djur som ger bäst lön för mödan beror ju på vad man har för marker, för byggnader o maskiner att börja med osv. Så tyvärr finns det nog inget lätt svar på din fråga:)
Mark tror jag inte är nåt större bekymmer att få tag i, men att låna maskiner kan du nog glömma. Vad gäller stängsling av markerna beror det ju också på om du ska ha nöt då kanske en eller två trådar räcker, medans får kräver mer o bättre stängsel för att hålla sig på rätt sida.

De flesta, alla tror jag med närmare eftertanke.... bönder jag känner har även andra jobb. De kör i skogen, kör foder till grannar mm med sina stora maskiner osv för att få in mer inkomster. Så att vara heltidsbonde är inga problem, men att få in en heltidslön på det är större problem om du förstår hur jag menar.
Men lycka till för det är väldigt givande att jobba med djur!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: Starta jordbruk?
« Svar #6 skrivet: 13 jul-12 kl 09:47 »
Jag skulle absolut rekommendera att antingen gå på lantbruksskola eller arbeta i flera år hos traktens bönder. Lantbruk kräver en enorm mängd kundskap och även om självlärt är bra, så är detta den säkra väg till ruin, både ekonomiskt och personlig, när frågan gäller lantbruk.

Börja med att läsa allt du kommer åt om djur, djurskötsel, maskiner och lantbruk i allmänhet. Både nya och gamla böcker. Dom nyare är dom viktigaste, självklart, men dom äldre hjälper med att sätta saker och ting i perspektiv och ge förståelse för lantbrukets utveckling och varför det ser ut som det gör i nuläget. Dom få svenska bibliotek jag har frekventerad hadde ett bra utval av lantbruksböcker. Börja där.

I ditt första inlägg låter du lite som en drömmare - se inte detta som något negativt, jag var själv likadan för en sisådär 15 år sen - det gör ingenting, bara du är beredd att revidera din uppfattning om drömmen och hur verkligheten ser ut. Var beredd att jobba stenhårt för din dröm. Heltid kan du glömma, det blir snarare 2x heltid. Varje dag. Under min utbildning till lantbrukare jobbade jag både på en gård i trakten och sen när jag kom hem med mina föräldrars "fritids" lantbruk. Det blev ofta 15 timmar i dygnet. Var ochså beredd att lära dig saker, som du kanske inte har något stort intresse i, såsom maskinreparation, ekonomi, etc. Man måste kunna fixa grejer själv. Att ringa hjälp varje gång gammaltraktorn pajar blir alldeles för dyrt - och någon ny traktor har man kanske inte råd att köpa. 

Jag har reviderat min ägen dröm ganska mycket. Att äga egen, större gård, är inget jag söker numera. Då vill jag hellre arbeta halvtid utanför gården och resten hemma - altså subvensionera ett hobbylantbruk med lönejobb... ;D Mitt krav till mitt hobbylantbruk är dock att det ska gå runt ekonomisk i sig själv, altså bära egna kostnader. Detta kan vara en bra väg till att "leka" med lantbruk, utan att riskera allt. Om det plötsligt blir kris, ja då har man något att stödja sig till och kan jobba heltid ett tag, eller om man skulle råka bli arbetslös, då kan man öka sina lantbruksaktiviteter med arrenderad mark, hyra ut tjänster eller liknande. Det är bra att ha mera en ett ben att stå på.

Men du har en dröm, och den ska du följa och söka att verkliggöra. Om du inte gör det, blir du inte lycklig resten av ditt liv.


Thomas , Bornholm

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Starta jordbruk?
« Svar #7 skrivet: 13 jul-12 kl 11:28 »
Börja med att gå en 1-2 årig utbildning på lantbruksskola så du får en grund att stå på. Jobba sedan på några olika gårdar.

Du skriver att du vill ta grovfoder och halm själv och sedan köpa in kraftfoder. Men ska du då slänga havren/kornet som sitter i änden av halmstrået? Dvs kraftfodret.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Sisu

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Starta jordbruk?
« Svar #8 skrivet: 13 jul-12 kl 12:12 »
För det första - det är fantastiskt att se att det fortfarande finns människor som har en dröm om att bli lantbrukare. Det faktum att vi i dagens Sverige inte klarar av att vara självförsörjande och måste importera grödor som trots allt odlas i landet är en stor skam. Som i ovanstående svar du fått gör jag tolkningen att det här är först och främst en dröm du har, och som vi alla vet är många drömmar inte alltid speciellt verklighetsförankrade, men drömma måste man ju få göra likväl. Jag kan inte ge dig bättre råd än i övriga utförliga svar du fått, men jag vill gärna tillägga att lantbruk idag, 2012, med allt vad EU-regler, skatteregler och tonvis av pappersarbete heter inte är något man gör i liten skala. Att skaffa ett dussin kor och lite mark och tro att man kan leva på det är tämligen orealistisk, dagens melodi är stordrift, stordrift och åter stordrift.

De bönder som lagt ner här hemma i trakten, på grund av olönsamhet, har oftast haft relativt stora gårdar med ett 70-tal köttdjur eller mjölkkor, men ändå dukat under på grund av sviktande marknadspriser och ökade utgifter, och de bönder som överlever är de som antingen slår ihop sina lantbruk eller har råd att investera många miljoner på att utöka sina bestånd eller grödor. Om svenska folket ändå visste vad som komma skulle när de gick iväg och röstade 1994...

Hursomhelst, att skaffa erfarenhet innan du drar igång något är det absolut viktigaste. Känner du någon som har lantbruk? Fråga dem om du kan få jobba gratis där, kunskapen du får i utbyte är ovärderlig. Känner du ingen som har lantbruk kan du ringa runt till gårdar i din omgivning, de brukar oftast inte ha något emot att få lite gratis hjälp i utbyte mot att de visar hur det går till på ett lantbruk. Som tidigare svarat - läs allt du kan komma över som behandlar ämnet, inte bara om djuren och växtlivet, utan allt som hör till lantbruket; maskiner, ekonomibyggnader, skatteregler, bokföring osv. En utbildning är inte alltid rätt väg att gå, men eftersom du är helt grön så tror jag det är en nödvändighet. En lantbruksskola lär dig det mesta du behöver veta, utan den grundläggande vetenskapen är risken främst att djuren du skaffar far illa, eller att du glömmer ta med vissa faktorer i dina beräkningar som gör att det hela stjälper efter ett tag.

Och om du efter allt detta ändå är fast besluten att livnära dig som lantbrukare så är det stora investeringar du har framför dig, men ett av världens mest givande yrken. Lycka till!  :)

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Starta jordbruk?
« Svar #9 skrivet: 13 jul-12 kl 13:02 »
Ta dig en funderare på hur världen ser ut om 25 år.
Hur många är vi?
Vilka folkomflyttningar har skett?
Hur har vädret förändrats i norden?
Vad äter folk?
Hur vill du leva i förhållande till svaren ovan?

Sebastian

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Starta jordbruk?
« Svar #10 skrivet: 13 jul-12 kl 13:54 »
Med risk för att låta väldigt negativ, så är nöt inget man borde satsa på, det betalas väldigt dåligt för nötkött, det flesta går minus eller +-0 vid nötköttsproduktion. Dessutom så blir det ännu dyrare om man själv inte kan producera maten till djuren, sedan så kan man väldigt sällan komma undan lån, och det är inga små lån man måste ta för att invenstera i en gård räkna med minst 10-20 miljoner, så det är mycket pengar som måste betalas varje månad.
De gårdar som går + är oftast de som kombinerar växtodling med djurproduktion, eller de som proppar in djur under dåliga omständigheter för det är tyvärr så ju mindre tid man spenderar hos varje djur, desto mer tjänar man. För då kan man vara mer effektiv i djurhållningen och därmed ha mer djur.
Men det finns säkert de som har andra ideer där man kan ha djur som lever bra liv och som fungerar, men allt handlar i slutändan om utbud och efterfrågan.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

dandylinn

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
SV: Starta jordbruk?
« Svar #11 skrivet: 13 jul-12 kl 19:48 »
Tack för fler svar!

Ska försöka svara på allt lite snabbt.

Frågan ang att slänga havre/kornet har jag inte sagt något om och nej det skulle jag inte göra...min tanke ang halm var som strömedel.
Man får liksom ta det jag skriver med en nypa salt för det är just det som kommer upp i huvudet som jag skrivit ner här och ja, jag är ju helt outbildad inom detta..Men anser mig inte helt okunnig ang lantbruksdjur.

Drömmer gör jag just nu, men försöker tänka positivt, för ingen kan ju bli något utan att vilja det eller hur?

Ang framtiden om 25 år är det ju väldigt svårt att veta hur det kommer att se ut. Jag tror dock inte på att man kommer att äta direkt mindre kött faktiskt..Det förvånar mig inte ifall vi är bra många mer människor i världen än vad vi är idag. Hur jag vill leva tror jag fortfarande att jag står fast vid, i ett hus på en gård med mycket mark omkring och en massa djur. Jag vill ha en lantlig miljö.

Ang heltidsjobb är att det ska minst vara det..säger det igen, att jag är fullt medveten om att ffa djuren behöver en 24 timmar om dygnet, har inte räknat med något annat. Jag tror verkligen inte att jag kommer att jobba mina 8 timmar för att sedan kunna gå in och lägga mig i soffan..På den biten vet jag exakt hur det ser ut, även att man måste upp tidigt etc..ja typ mitt i natten ibland..är det mycket kanske man inte ens sover..

Jag vet att det är mer än livsstil än bara ett yrke.

Låter som att alla är så negativa  ;)..och den uppfattningen jag har är att man inte ens kan/ska försöka om man inte har gården redan som man tar över av mamma/pappa, eller är "infödd bonde"..men nog fasen ska man väl kunna lära sig allt detta som olärd också? För hur kommer det se ut senare generationer annars (det är ju inte alla som vill ta över)?


----

Men finns det någon som kan dela med sig lite av hur man gjort från början? Dvs de som inte har jordbruk inom familj/släkten men som jag helt plötsligt kom på att det här är något man vill göra
Driftskostnader mm?

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: Starta jordbruk?
« Svar #12 skrivet: 13 jul-12 kl 22:25 »
Jag forsökte inte vara direkt negativ, men om mitt inlägg kunde tolkas så, så var det inte min mening. Dock kände jag, liksom andra, att jag måste varna lite, då dröm och verklighet inom lantbruket har en förmåga att plötsligt gå helt olika vägar...  :P  ;D

Att se 25 år in i framtiden är omöjligt. Man kan gissa och möjligen ana vissa tendenser, men säker i detaljerna kan man inte vara. Man får helt enkelt justera efterhand. En stark tendens i Danmark just nu är bra och ökande efterfråga på ekologiska produkter. Detta tror jag är framtiden. Ibland måste man bara tro och våga satsa.

Jag har själv ingen lantbruksbakgrund. Mina föräldrar köpte et nerlagd lantbruk på fyra tunnland, hälften skog/impediment, hälften åker, i 1994. Jag har alltid varit interesserad av lantbruk, så jag tyckte jo detta var väldigt interessant, men ändå tänkte jag inte att jag skulle arbeta med det som yrke, än mindre att jag skulle utbilda mig till just lantbrukare. Jag började gymnasiet (I Danmark tämligen olikt det svenska system, här finns inga yrkesgymnasier, antingen går man gymnasiet, eller så går man en yrkesutbildning), men efter ett år höll jag på att gå in i väggen. Provade en yrkesutbildning som maskinarbetare, men dom tyckte, jag borde gå på teknisk gymnasium* i stället och bli ingeniör, då dom tyckte jag var väldigt intelligent. Kanske, men efter nästan två år höll jag på att gå i väggen igen. Då fick jag lunginflammation och var sjukskriven i tre veckor. Att komma tillbaks til skolan var inte att tänka på. Det var just tiden innan exam och arbetspresset var enormt. Nu var jag dessutom tre veckor efter dom andra. På trots av lärares och skolledningens vädjande slutate jag. Några veckor senare skadade jag ena foten i en motorsågsolycka. Nu var jag sjukskriven hela sommaren. Och det gav tid att tänka över sakerna i lugn och ro. Jag funderade på att börja lantbruksutbildningen och så blev det. Jag hittade en finfin praktikplats hos en ovanligt snäll bonde och August '98 började jag på lantbruksutbildningen. Sommaren 2003 var jag färdig och examinerad lantbrukare. Ja, på pappret alltså. En lantbrukare blir i princip aldrig färdigutbildat.

Fortfarande har jag ingen gård, men drömmen om det egna stället, även om det inte är så stort, lever fortfarande. Nu drömmer jag om att flytta till Sverige och så småningom köpa en liten gård, kanske en bit uppe, där marken är relativt billig.


Thomas, Bornholm

*)Teknisk Gymnasium (HTX) är en vanlig gymnasial utbildning efter dansk mönster, men med ekstra fokus på naturvetenskap och sambandet mellan denna och industriel produktion. 

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Starta jordbruk?
« Svar #13 skrivet: 13 jul-12 kl 22:40 »
Vet inte var jag ska börja . Mina föräldrar har inget jordbruk. Börja när jag var 15 att mjölka på en gård gick jordbruksskola olika specialkurser.jobba inom jordbruk ett antal år . När jag var 21 köpte jag en gård själv yngre och mer entusiast än du. gården var fallfärdig morsan trodde nog inte jag var klok. Det var ett dödsbo förre ägaren hade aldrig ägt en traktor brukat med häst. Jag kommer aldrig glömma dom första värsta åren.Jag kom hem från gården jag jobba på mellan 7 och 8 skulle elda och utfodra mina egna djur hade både suggor och tjurar. Det sista jag gjorde på kvällen var att sommna i badkaret bruka vakna av det blev kallt. Nu 20 år senare jobbar jag fortfarande vid sidan om fast nu på en industri. Jag har 40 dikor föder upp tjurarna själv på hösten är det ca 100 nöt 25 tackor brukar 97 ha åker och bete (9 olika arrenden+mitt egna). Huset är fortfarande under renovering nya ladugårdshus nya skulder..Det går med vinst det gör det .Men det räcker inte att leva på..Köttproduktion handlar om att minimera utgifterna och maximera Eustöden. Det är ett fullkommligt sinnessjukt livsval .MEN jag ångrar mig inte..men fan vad bitter man kan bli ibland.

dandylinn

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
SV: Starta jordbruk?
« Svar #14 skrivet: 14 jul-12 kl 00:23 »
Jag är i alla fall införstådd i att det inte kommer att vara så lätt men tycker ändå att det låter så negativt, inte bara här om man säger att man skulle vilja bli bonde i framtiden..Det låter så omöjligt, men tycker inte att det borde behöva vara det  :)

Men det var kul att få läsa lite berättelser om andras början, mer sånt!

Om inte annat får man väl starta småskaligt men några djur på gården för att sedan utveckla. Det jag vet är att jag inte kommer att ha problem med att få iväg kött lokalt i alla fall, eller direkt svårt att kunna använda marker så det är ju ett litet plus till en början i alla fall.
 

Nuffield

  • Inlägg: 90
    • Västerbotten
SV: Starta jordbruk?
« Svar #15 skrivet: 14 jul-12 kl 14:46 »
Min dröm är att i mindre skala föda upp djur, både för husbehov och försäljning. Ett eget slakteri och gårdsbutik där man kunde sälja kött och förädlade produkter från den egna gården. Ved från den egna skogen säljer jag idag, och kanske är det en verksamhet som kunde utökas genom att även köpa in av andra och upparbeta? Inget som kommer att förverkligas under de närmsta veckorna men målet finns där och det är ju huvudsaken :) I dagsläget håller jag på att återuppodla åkermark som legat orörd drygt 20 år. Mycket jobb men sakta men säkert går det framåt. Djur idag är höns och kaniner, nästa sommar kanske får eller svin. Höglandskor har jag också funderat på. Fortfarande är det dock det vanliga jobbet som ger största delen av inkomsten.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Starta jordbruk?
« Svar #16 skrivet: 15 jul-12 kl 07:19 »
Vi köpte vår gård utan ha någon som helst erfarenhet av lantbruk. Plötsligt står man där med en massa får, höns, odlingar och maskiner och man kliar sig i huvudet - jahapp, vad gör vi nu då?  Men jösses, vad roligt det har varit att lära sig allt! Att gå från ett kontorsjobb i Stockholm till att lära sig så mycket om ekologiskt lantbruk har varit helt fantastiskt!

Självklart är det bäst om man har en utbildning, men det går ändå! Med vilja, intresse och folk att fråga och lära sig av kommer man väldigt långt! Vi har haft väldigt roligt på vår resa, men det tråkiga är att vi idag 3 år senare fortfarande inte har tjänat en endaste krona på gården, den kostar fortfarande pengar, trots KRAV-certifiering. Vårt största misstag vi gjorde var att köpa en gård som inte hade varit i bruk på 12 år. Visst, den var billig att köpa, men tiden och kostnaden för att få allt i bra skick igen har varit helt vansinnig! Det har varit vår största läxa - ska man köpa en gård är det värt att lägga pengar på en gård som är i bruk. Köpa en nedlagd gård för att fixa - aldrig mer!

Visst är det näst intill omöjligt idag att vara småbrukare, men man ska inte vara rädd för att försöka! Vi behöver mer småbruk i landet, och många bär sig faktiskt, bara man hittar sin nisch och sin grej som funkar! Gårdsbutik och eget slakteri tror jag på, men det är en rejäl investering. För oss är det inte heller möjligt då vi bor så fruktansvärt långt ut i skogen. Läget är ju viktigt.

Så kör på, tycker jag! Fortsätt drömma, läs böcker, fråga folk och besök gårdar - det man lär sig på resan är helt underbart!

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Starta jordbruk?
« Svar #17 skrivet: 15 jul-12 kl 09:02 »
Att starta ett företag/gård i en större omfattning som du planerar utan någon som helst kunskap ska du akta dig för för. Min rekomendation är att gå en utbildning i bonneri eller att du rent praktikskt skaffar kunskapen hos någon som kan.

Alternativt kan du starta smått som månskensbonne och öka upp efterhand som du får kunskap och ekonomi som tillåter expansion. Se bara till att du har tillgång till bete/ensilage i en omfattning så du slipper köpa, och innom rimligt avstånd från gården.

Att driva en gård är att vara företagare med vad allt det innebär....
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Starta jordbruk?
« Svar #18 skrivet: 15 jul-12 kl 22:09 »
Här på gården är vi månskensbönner, precis som 75% av bönderna är, sorgligt nog.
Ingen av oss har lantbruksutbildning, men jag har jobbat åt en bonde en gång i världen och vi har haft och har en hel del bönder i vår närhet. Jag kommer från en svenssonfamilj, och någonting som känns varje dag är bristen på tradition. Visst löser vi problemen ändå med nya och förvärvade kunskaper och klurighet, men det finns inget "så gjorde morsan och farsan", att varken fortsätta för att det fungerade bra eller förkasta för att det var ineffektivt. Vi har inga ärvda namn på våra åkrar, beten och skogsområden.
Just nu är det uppbyggnadsfas med allt vad det innebär av utgifter, ombyggnader, förlustavdrag med mera. Vi siktar på att gården ska börja gå med vinst inom några år, än så länge är det bara röda siffror i boka´. Hönsakräken går iaf plus :) , småpengar men alltid nåt!

Du har fått många bra råd och en dos hälsosam pessimism i tidigare inlägg, men jag vill ge ett råd till: Spara pengar! Ska du vara i position att köpa en gård i framtiden ska du ha en kontantinsats på minst 15% av köpesumman att slanta upp när det är dags att göra affär, och det blir ett antal hundra tusen för en anständig gård. Sätt igång redan nu att spara! Har du inte 15% att lägga in till köpesumman får du ta ett lån utan säkerhet, s k blancolån, på den summan till mycket hög ränta, och det blir riktigt dyrt!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Starta jordbruk?
« Svar #19 skrivet: 15 jul-12 kl 23:19 »
Visst kan man starta gård utan vare sig erfarenhet eller utbildning.
Men det blir förmodligen inte så bra.
Så steg ett är erfarenhet, djurhantering är inget som man lär sig i böcker utan via praktisk erfarenhet.

Om man ska se till ekonomi är det nog mest realistiskt att arrendera en gård.
Naturligtvis ser det olika ut i landet med förutsättningar för detta men du kanske är beredd att flytta.

Jag bor i jordbruksbyggd och kommer från en annan jordbruksbyggd, däremot har jag inga föräldrar som varit jordbrukare så någon nedärvd kunskap har jag inte.
Trots, eller tack vare, detta så har jag fått för mig att starta gård från noll och inget.
Min avsikt är dock ett självhushållningsjordbruk och inte en kommersiell gård av konventionellt snitt.

Erfarenheten som jag fått och kan dela med mig är att man måste hålla i varenda krona som man får.
Man måste göra allt skälv, om man är intresserad så är det bara bra men om man exempelvis inte gillar att snickra och drar sig för det blir det dyrt.
Att binda upp sig med många djur är vanskligt när man är i uppstarten, det är anledningen till att jag inte har grisar i år, många (olika) djur kräver mycket arbete och tar mycket tid.
När gården är ordentligt igång är det djurskötseln som är det huvudsakliga arbetet.
Varenda pinal som köps in bör övervägas flera gånger, varesig det är byggmaterial som binder pengar om man inte använder det, en maskin som inte använder tillräckligt eller delar till den smarta  ideen (vindkraftverket, brunnen på betet, grejen till traktorn osv.) som man inte hinner genomföra. Att åka och panik-köpa något i stan blir oftast hemskt dyrt.
Man måste också kunna improvisera, två plåtar och en trave lastpallar kan bli en utmärkt liten hage till smågrisar, balsnöre är förövrig bra till allt från medicinska göromål till lagande av släpvagnsdrag.
Sen måste man också tillåta sig att göra sådant som hjärtat väljer som att köpa det där söta lammet eller eller de lustiga ankorna.
För sitt eget välbefinnande kan man inte bara göra rationella val, bara det inte kostar både skjortan och kavajen.
Det är roligt givande och spännande med jordbruk, och man kan absolut leva på det, frågan är bara vad man har för ekonomiska krav, det kanske inte kan bli någon fin bil, utlandssemestrar eller hemmabiosystem men å andra sidan kanske man kan ägna sig åt biodling och köksträdgård på fritiden i stället.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 1 användare
bjurn

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser