Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två baggar i en flock?  (läst 2242 gånger)

Två baggar i en flock?
« skrivet: 09 dec-05 kl 08:06 »
Vi har fått hem en flock får, fem tackor och en ung bagge. Nu kommer troligen ytterligare en flock på fem tackor med en äldre bagge ;-))))

Kan vi släppa ihop dessa flockar utan att baggarna stångar sig alldeles fördärvade?

Det är stor åldersskillnad mellan baggarna.. kanske den yngre viker sig?

MVH
Maria

PS. Annars får vi helt enkelt ta bort ungbaggen till annan hage med sällskapsdam... men det vore ju roligare/naturligare om de kunde gå tillsammans allihopa! DS
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Två baggar i en flock?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-05 kl 14:44 »
Det är svårt att veta på förhand hur de kommer att bete sig. Är tackorna betäckta så blir troligen striderna inte lika häftiga som om de är brunstiga. De kommer nog ändå att vilja göra upp om rangen. Prova och se! Var med den första timmen så att ni kan ingripa om det går för hett till!

Jag släppte ihop mina båda betäckningsgrupper för en vecka sedan och trots att baggarna kände varandra sedan tidigare (far och son) rök de ihop ganska rejält och höll på och gruffade i flera timmar. När de tog för lång sats gick jag emellan så att de inte skulle smälla i hornen med för stor kraft. Ska kanske tillägga att jag inte hamnade mellan två baggars horn som drämde till mig från varsitt håll utan de kom av sig i anfallet... Efter ett tag var de båda ganska trötta och slagsmålet lugnade ner sig. Fortfarande en vecka efter ihopsläppandet går de och gruffar lite med varandra.

Den yngre baggen är ett år och den äldre blir fem år till våren. Gammelbaggen är lite kraftigare men den yngre är högre och har något större horn så de är relativt jämbördiga. Är det större skillnad mellan baggarna blir säkert bråket inte lika utdraget.

Om man vill kan man släppa ihop baggarna i ett begränsat utrymme där de inte kan ta sats utan mest bara cirkulera runt varandra. Då minskar kanske risken för skador (tips från nån fårbok har jag för mig).

Skriv gärna och berätta hur det gick om du bestämmer dig för att släppa ihop dem!

Kopia

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
    • Björnasäter
Re:Två baggar i en flock?
« Svar #2 skrivet: 13 feb-06 kl 22:10 »
Vi har haft två baggar som gått tillsammans utom under brunsten då. De har haft varandra som sällskap under under lamningsperioden och större delen av sommaren och sedan ihop med hela flocken under höst-vinter. Det har gått jättebra under tre år.  Denna vintern så har de då bråkat hela tiden, och när den ene baggen blev väldigt halt och den andra hade blodiga sår ovanför hornen insåg vi att de inte kan vara ihop längre. Vår fine Harald bor nu hos grannen med en salig blandning av tackor (men han verkar nöjd  ;)). Det skiljer ett år i ålder mellan baggarna.
//Kopia

Ann Linnea

  • Gäst
Re:Två baggar i en flock?
« Svar #3 skrivet: 04 mar-06 kl 12:07 »
Mina baggar har haft varsin grupp tackor under betäckningen, men sedan har alla djuren gått tillsammans, utom vid lamingstider. De kan vara väl intresserade av tackorna under den tiden när de behöver lugn och ro.

Åter till baggarna. När de ska återförenas släpps de i ett trångt utrymme, som nämndes tidigare, där få de vara ca 1 vecka, ibland längre. Då blir det inte alls så mycket stångskador. Om de kan ta sats kan de knäcka både ben och nackar på varann.
Samma sak när de är nyklippta, för då vill de gärna göra upp igen, blir andra dofter när den gamla ullen försvinner.

Resten av året är det baggarna som håller ihop fast de går med tackorna. Det ser nästan ut som en slags hat-kärlek till varann, bästisar men ändå rivaler som måste kontrolleras. Fast de slåss inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hardis, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser