Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta drottning mot puppa  (läst 5616 gånger)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
Byta drottning mot puppa
« skrivet: 15 jun-17 kl 13:15 »
Hej! Idag fick jag veta att jag skulle kunna få en drottningpuppa imorgon som ska kläckas på lördag. Nu hinner jag inte öppna kupan idag, så jag ska få en puppa om 2 veckor istället. Nu hoppas jag ni kan komma med lite tips :).
- när är det bäst att döda drottningen? Dagen innan tycker jag verkar lite kort. Kanske en vecka innan puppan kommer så jag hinner ta bort drottningceller? Eller skulle det även funka 2 veckor innan? Eller kan de då börja puckla? Eller kanske ändå dagen innan?
- jag har ingen extra kupa, så kan inte hålla på med delning tyvärr. (har Töreboda, men tycker nu de är för dyra och inte av bästa kvalité: vissa ramar får jag ner i ena lådan, men inte i den andra, väldigt stressande när man vill växla om lite ramar. Har inte blivit nya inköp än iaf)
- Hur gammal ska puppan vara? Kläckas nästa dag? Eller bättre med yngre puppa?
- drottningarna jag har nu har bina dragit upp själva efter att de båda dog i fjol. Bina är inte renrasiga, mycket svart i (Buckfast ska det vara). Är det därför kanske ändå bättre att tillsätta parad drottning? Eftersom dem jag har är så ilskna (pga blandras?).

Tack för svaren på förhand!

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #1 skrivet: 15 jun-17 kl 15:01 »
Puckla (att arbetsbin börjar lägga ägg) sker väl bara om det inte finns några ägg att dra upp nya drottningar ur när drottningen dör.

Själv skulle jag nog välja att ta bort drottningen samtidigt som jag sätter ner puppan som ska kläckas dagen efter. Förhoppningsvis hinner de inte börja dra upp nya drottningar då. Men du måste gå in och kolla det!

En ny drottning kan göra underverk med arga bin, det har jag erfarenhet av själv!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #2 skrivet: 15 jun-17 kl 15:24 »
1. Man brukar ta bort drottningen 3-4 timmar innan man sätter till ny drottning eller visecell. Längre ska man inte vänta, isåfall får man vänta 8 dagar och först ta bort alla viseceller. Om man gör efter ett dygn är risken att de börjat bygga egna viseceller och då inte vill ha något utifrån.
2. Viseceller är mycket känsliga under puppstadium förutom de sista två dagarna. Så det går inte att flytta yngre puppor utan risk.
3. Om du vill vara säker på att få snällare bin skall du byta till parad drottning.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #3 skrivet: 15 jun-17 kl 16:42 »
Om du vill vara säker på att få snällare bin skall du byta till parad drottning.
Det kan också vara precis tvärtom. Den enskilt viktigaste faktorn bakom drottningens kvalitet är inte genetiken utan hur många drönare hon lyckats para sig med, och det beror i sin tur på många saker, vädret bl a. Många drottningodlare är skickliga, men de styr inte över alla faktorer.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #4 skrivet: 15 jun-17 kl 18:14 »
Det kan också vara precis tvärtom. Den enskilt viktigaste faktorn bakom drottningens kvalitet är inte genetiken utan hur många drönare hon lyckats para sig med, och det beror i sin tur på många saker, vädret bl a. Många drottningodlare är skickliga, men de styr inte över alla faktorer.


Det är sant, men jag tänkte nog mest på att det är troligt att en oparad drottning återigen parar sig med drönare från de samhälle TS har och då åter igen får oönskade egenskaper.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #5 skrivet: 16 jun-17 kl 08:24 »
tack för era kloka svar!det här är det jag tänker nu;stämmer det att ilskna bin gärna drar upp en drottning själva?som jag förstått det finns det risk att de dödar tillsatt drottning och drar upp ny själva.eventuellt väntar de tills hon stiftat celler (om det inte finns ägg kvar) och dödar henne sedan.då vore det kanske bäst om de får bygga viseceller som jag tar bort efter 8 dygn och tillsätter puppan samma dag.då kanske de tror att de dragit upp henne själva.eller?
det är därför jag vill börja med puppa.om de inte blir snällare då köper jag färdig drottning nästa år.

Postat med Alternativ.nu´s app


addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #6 skrivet: 16 jun-17 kl 09:32 »
Det är ett ok förfarande, men du får ett långt yngeluppehåll om du gör så. Men det är kanske acceptabelt om det är ett tryggt sätt att byta på.

Sen vet jag inte om ilskna bin dödar tillsatta drottningar i högre utsträckning än andra, däremot är det ju så jobbigt när de gör det. Och man jobbar säkert klumpigare med ilskna bin som kanske ökar risken att man hanterar drottningen fel.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #7 skrivet: 16 jun-17 kl 09:45 »
längre yngeluppehåll är ok pga varroa tycker jag.hade annars gärna delat samhället.
har ju lärt mig att jobba med dem.andas in andas ut, titta tvärs igenom alla bin på slöjan.har bra handskar, aldrig haft några stick igenom.men visst jobbar man sämre då.brukar vara rätt slut efter genomgång.
men som jag tänkte kan vara rätt?att först låta de dra upp egna viseceller?hoppas bara jag hittar alla sen...

Postat med Alternativ.nu´s app


Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #8 skrivet: 17 jun-17 kl 14:51 »
Håller fortf på o funderar. Om jag tar bort drottningen och tillsätter puppan inom några timmar, finns det då risk att de ändå börjar bygga drottningceller? Om de gör det ska de då ersätta den nya eller svärma (att de kanske blir förvirrade och börjar tro att de skulle svärma)? Jag tycker nämligen att det ändå låter lättare att ta bort drottningen i sista minuten.  Är rädd att missa några drottningceller. Är inte helt lätt att fokusera sig medan en massa bin attackerar en. Å andra sidan har jag fått undanstökat det redan på torsdag (att ta bort drottningen). Finns det ingen tidspress och kan jag i 'lugn o ro' gå igenom samhället o ta bort drottningceller veckan därpå...

Postat med Alternativ.nu´s app


addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #9 skrivet: 17 jun-17 kl 18:03 »
Om samhället inte redan innan är i svärmningsstämning så skulle jag säga nej, det blir inga andra viseceller än den du tillsätter om du gör det tre timmar efter att du tagit bort drottningen. Så det är ett rätt smidigt sätt att göra det på.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #10 skrivet: 17 jun-17 kl 18:07 »
tack!brukar du kolla efter en vecka ändå?

Postat med Alternativ.nu´s app


addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #11 skrivet: 17 jun-17 kl 19:58 »
Nej, men brukar vara nyfiken på om den nya drottningen blivit parad o börjat lägga ägg. Så efter 10 dagar tittar jag iallafall. Lite olika beroende på väder.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #12 skrivet: 17 jun-17 kl 21:58 »
då litar jag på dina erfarenheter!

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #13 skrivet: 17 jun-17 kl 22:34 »
Jag säger det igen - spara den gamla drottningen som en försäkring utifall att. Hon klarar sig ett par veckor i nästan vad som helst om hon har följebin och lite honung och lite vatten.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #14 skrivet: 17 jun-17 kl 23:56 »
henne vill jag verkligen inte ha kvar. om allt går åt skogen tänkte jag ge dem späd yngel från det andra samhället. är inte det en bra back-up?

Postat med Alternativ.nu´s app


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #15 skrivet: 18 jun-17 kl 09:51 »
Jo, det är en bra plan, men enligt min egen erfarenhet så går det aldrig någonsin med bina som jag planerat, inte en enda gång.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #16 skrivet: 18 jun-17 kl 10:14 »
i fjol var den andra kupan utan parad drottning i 6v. det samhället är väldigt starkt nu.

Postat med Alternativ.nu´s app


carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #17 skrivet: 18 jun-17 kl 21:59 »
Läste nånstans om en storbiodlare som bytte drottning på enklast tänkbara sätt. Han satte in en kläckfärdig puppa, och när denna drottning kläcktes letade den upp den gamla drottningen och tog livet av den, så var det klart.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #18 skrivet: 19 jun-17 kl 10:49 »
Jag har inte provat metoden, men den är nog inte så enkel som man kan tro. Först ska puppan sättas in i ett avlägset hörn av kupan, hon kan inte vara i yngelrummet för där hittar drottningen puppan och biter hål på sidan. Så hon måste sitta en bit bort men ändå varmt så att hon inte kyls på natten. Så spärrgallret kan vara ett problem. Sedan om inte bina eller drottningen river puppan så ska hon klara sig några timmar efter att hon kläckts så att hon blir fit for fight, sedan ska hon döda den gamla. Hon har förstås fördel för hon är yngre och mer aggressiv, men kampen är nog inte helt avgjord på förhand. Sedan ska hon ut och para sig, det kan också misslyckas.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Byta drottning mot puppa
« Svar #19 skrivet: 19 jun-17 kl 11:01 »
Läste nånstans om en storbiodlare som bytte drottning på enklast tänkbara sätt. Han satte in en kläckfärdig puppa, och när denna drottning kläcktes letade den upp den gamla drottningen och tog livet av den, så var det klart.
Det låter inte som om det kan vara sant? Skulle bina låta en vilt främmande puppa kläckas och döda deras vise bara så där? Länka gärna till var du sett detta för det vore klart intressant om det fungerar så.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser