Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm  (läst 9490 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Hej.
Är det någon där ute som har några bra länkar eller referenser till följande tankeexperiment.
  • Hus ute i naturen ingen el, inget nät.
  • Nybygge.
  • Inte nödvändigtvis i Sverige.
  • Värme & varmvatten löser ved & solfångare.

Siktar på en kunskap om hur mycket paneler, batterier och pengar utifrån var i naturen , soltimmar & instrålning och mer jag inte vet, och förbrukning.
Hur mycket 12/24V DC hur mycket 220V AC, 400V AC?
Lite av ett vitt papper, ingen konvertering av befintlig anläggning.

Rena svar, egna erfarenheter å bollplank är lika värdefulla som länkar till självstudie.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #1 skrivet: 20 aug-17 kl 11:07 »
Läs det jag testat och byt ut laddaren mot solceller med samma kapacitet, så borde du klara att driva det jag gjort.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=184883.0

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #2 skrivet: 20 aug-17 kl 11:35 »
Intressant.
Tackar för länken.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #3 skrivet: 21 aug-17 kl 09:36 »
Hur vill du ha tillgång till strömmen?
kan du acceptera att du vissa dagar får snåla eller vill du kunna köra "ett visst " grundutbud av saker.


Vill du vara helt offgrid eller vill du kunna vara offgrid?
Enkelt räknat så kan man säga att en 1x1,6m panel ger 250W och lite slarvigt kan man säga att den panelen om den sitter i söderläge kommer producera 250kwh under ett år
Sen är det bara att skala upp behöver du 1000kwh per år så behöver du 4 paneler.
Kan du nöja dig med att använda energin när den finns från solen så behöver du teoretiskt inget batteri.
Men vill du lagra energin till nästa dag när det är  molnigt hela dagen så behöver du ( med 4 paneler) kanske kunna lagra  5-10kwh
Använder du då litiumbatteri så behöver du 7-12kwh batteri
Använder du blybatteri behöver du 10-20kwh

vad ska du använda energin till?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #4 skrivet: 21 aug-17 kl 14:31 »
Tanken är att vara helt beroende av sol & batteri och ingen matning från nätet, helt Offgrid.
Vad som behöver drivas är kyl & frys, vattenpump, belysning, datorer & TV mm, allt som man är van med frånsett värme, däremot kan det behövas el till värmestyrning.
Citat från: Alex72
1x1,6m panel ger 250W
Är det något max (peak) värde vid optimal placering eller ett medel för Sverige?
Citat från: Alex72
med 4 paneler kanske kunna lagra  5-10kwh
Använder du då litiumbatteri så behöver du 7-12kwh batteri
Använder du blybatteri behöver du 10-20kwh
Så jag hänger med, menas att om jag kan producera 5-10kWh (Eller att jag får 5-10kWh över mot vad jag förbrukar?) så behövs batteribanken vara på 7-12kWh för litiumjonbatteri och 10-20kWh för bly.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #5 skrivet: 21 aug-17 kl 14:51 »
Man bör ju också komma ihåg att en offgridanläggning inte sköter sig själv lika bekvämt som en anslutning till det lokala elnätbolagets nät. Jag kan rekommendera att man lägger några timmar på att läsa igenom tidigare offgrid- och solcellstrådar på detta forum, istället för att ställa samma nybörjarfrågor som tiotals användare redan har gjort.
En sak som jag har skrivit i lite olika varianter i tidigare trådar och som mycket väl förtjänar att upprepas:

Citera
Det största problemet om man ska ha en solcellsanläggning igång året runt brukar vara om det blir en månad i sträck med kompakt mulet och regnväder, då får man så gott som ingen produktion alls. Och det är ju inte rimligt att dimensionera batteribanken för en månads drift heller.

Det kan vara ett bra alternativ att låta solcellerna samverka med ett litet vindkraftverk på några hundra W. Billiga små vindkraftverk är ofta ganska rappliga och inte särskilt driftsäkra, men har man solceller också så kompletterar de ju varandra, så att säga. Om vindkraftverket är isärplockat för reparation så är det bara att hoppas att det inte blir under den mörkaste tiden på året.
....
....

Sist men inte minst, ska man ha egen elproduktion och så att säga fungera som sin egen maskinist, driftingenjör, anläggningsbyggare och allting, så bör man se till att själv skaffa sig goda kunskaper om ellära, kraftelektronik, elmaskinlära och elanläggningsteknik. Det duger inte att ständigt behöva fråga någon som vet när man råkar på ett problem, utan man måste plugga ämnena metodiskt i förväg.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #6 skrivet: 21 aug-17 kl 15:31 »
Torbjörn, du kommer med bra input som alltid men jag har inte lyckats hitta eller kunnat extrahera den information jag söker därav min fråga.
De tre saker du punktat ner är för mig inget nytt, jag är medveten om det egna arbetet som krävs, därav min kunskapstörst.

Mitt tankeexperiment har den grund jag beskrev:
Hej.
Är det någon där ute som har några bra länkar eller referenser till följande tankeexperiment.
  • Hus ute i naturen ingen el, inget nät.
  • Nybygge.
  • Inte nödvändigtvis i Sverige.
  • Värme & varmvatten löser ved & solfångare.

Siktar på en kunskap om hur mycket paneler, batterier och pengar utifrån var i naturen , soltimmar & instrålning och mer jag inte vet, och förbrukning.
Hur mycket 12/24V DC hur mycket 220V AC, 400V AC?
Lite av ett vitt papper, ingen konvertering av befintlig anläggning.

Rena svar, egna erfarenheter å bollplank är lika värdefulla som länkar till självstudie.


Jag försöker få en kunskap om där jag väljer att bosätta mig inte har tillgång till el-nät, kan jag då lösa problemet med solceller?
Om mina beräkningar leder till att vind behövs så kommer det att läggas till.

Ber om ursäkt om jag var otydlig med det, och att det inte nödvändigtvis är i Sverige som jag väljer att bosätta mig.
Jag vet att det kan vara lätt att skumma igenom en fråga och komma med ett standardsvar.
Jag vet att man som frågeställare har svårt att vara tydlig med vad men vet och vad man frågar efter.

Så nu gör vi ett nytt försök.

Här är en sida jag hittat:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Försöker sätta mig in i hur mycket el kan jag samla ihop på ett dygn med lite sol och kan jag lagra det och räcker det till.
Som det ser ut just nu (med alla felaktiga antagande jag just nu gör) är:
Citera
Nominal power of the PV system: 5000 W
Inclination of modules: 35 deg.
Battery size : 12 V, 300 Ah
Discharge cutoff limit (%) 40 %
Consumption per day: 15000 Wh

Då går det nästa jämt upp
Men då jag "leker" med mer än en variabel åt gången och inte har full koll på realistiska värden är det än så länge endast forskning (=vet inte vad jag gör)

ex 20 paneler (enl Alexn72) , är det görbart, har inte kollat pris & m2
300Ah batteri, Alexn72 menar att 1 panel behöver ca 9,5kWh och med 20 kan det då bli 48 kWh?
Och från kWh till Ah behöver jag V, 12V utgår jag då ifrån blir det otroliga 4000 Ah, så fel någonstans är det, och det är där jag nu står, att försöka rätta till felet att förstå hur mycket batteri & hur många solpaneler & ...

Så jag surfar runt,, letar folk med egen erfarenhet och tittar efter motsvarade anläggningar med samma geografiska läge, och alla tips, även upprepningar, mottages tacksamt.


"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #7 skrivet: 21 aug-17 kl 15:36 »
Tanken är att vara helt beroende av sol & batteri och ingen matning från nätet, helt Offgrid.
Vad som behöver drivas är kyl & frys, vattenpump, belysning, datorer & TV mm, allt som man är van med frånsett värme, däremot kan det behövas el till värmestyrning.Är det något max (peak) värde vid optimal placering eller ett medel för Sverige?Så jag hänger med, menas att om jag kan producera 5-10kWh (Eller att jag får 5-10kWh över mot vad jag förbrukar?) så behövs batteribanken vara på 7-12kWh för litiumjonbatteri och 10-20kWh för bly.

250W är vad en panel max kan ge vid söderläge och rätt vinkel mot solen. Så den kan ge allt från 0w till 260W under dåliga eller riktigt bra förhållande.
Men rimligt är däremot värdet för vad den ger totalt under ett år

Problemet för din del är att under vår ,höst och sommar så är det lätt att få det att fungera men vintern blir svårare, och du vill ändå använda en del el.

Om du producerar 10kwh men använder 5kwh samma sekund som den produceras så får du 5kwh över som behöver lagras. Om du tex är på jobb och först kan börja använda energin när solen gått ner så måste du lagra 10kwh istället
Även om du har samma förbrukning så blir skillnaden i hur din anläggning kommer se ut.

Sen är frågan hur många dagar du kan acceptera att det är moln innan du måste dra ner på din komsumtion


Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #8 skrivet: 21 aug-17 kl 16:01 »
OK, så det som panelen är märkt med är vad den kan ge max, och om den får max sol under en timma blir det så många kWh.
Och 250W verkar vara normalt/panel.
Så max 250 x antal soltimmar som lägst - dagar med reducerad max-sol

Sedan beror det på hur många timmar med sol under olika delar av året som får styra hur många paneler, utifrån hur många kWh som förbrukas. och överskottet lagras.

Och mycket riktigt är det störst behov av ljus när solen inte skiner. :)

Då börjar min krånglande hjärna sakta klarna.

Tack!
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #9 skrivet: 21 aug-17 kl 16:18 »
Hörde av någon att nyare paneler av någon sort, ger ström även om det är mulet. Vet inte om det stämmer, men kan vara vårt att kolla upp.

Billigast sättet att få tag på batterier, även om en del är kassa är att leta upp någon bussfirma eller lastbilsåkeri och höra om du kan få deras batterier eller betala skrotpriset.
Sedan sorterar du ut de bästa och säljer resten till skrot.

Då har du ju en början, så du kan komma igång och testa lite.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #10 skrivet: 21 aug-17 kl 16:22 »
Ja där sa du nått, en testanläggning!
Bra tips. Kan vara nått litet som att få ljus i ett uthus utan anslutning,
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #11 skrivet: 21 aug-17 kl 16:44 »
Det har ju forskats på solenergi vid Uppsala universitet sedan över 80 år, och jag tror att det ska finnas en hel del fritt tillgängligt data över vad man i praktiken kan vänta sig för förhållande mellan medel- och toppeffekt, energiuttag per dygn mm för olika platser i Sverige, någonstans där.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #12 skrivet: 21 aug-17 kl 16:54 »
Det har ju forskats på solenergi vid Uppsala universitet sedan över 80 år, och jag tror att det ska finnas en hel del fritt tillgängligt data över vad man i praktiken kan vänta sig för förhållande mellan medel- och toppeffekt, energiuttag per dygn mm för olika platser i Sverige, någonstans där.

Ja att hitta information om förhållandena i Sverige går rätt lätt, många återförsäljare har mängder med siffror och enkla lösningar med färdiga paket.
Men det passar inte för mig då jag inte är säker på att det är i Sverige jag vill bygga denna anläggning.
Jag vill hämta information så var är inte så intressant mera hur.

Så vi ger det ett nytt försök.
Denna sida http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php kan hjälpa till med det jag söker, ska bara lära mig vad det är jag matar in för något, så tas det hand om utifrån var.

Nu mot hur.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #13 skrivet: 22 aug-17 kl 00:16 »
Du har det mesta lika mellan t ex Sverige och Rumänien, bara att du kan dra ner en del på antalet paneler i Rumänien. Antalet mulna dagar kanske skiljer lite, men det blir natt på båda ställena.


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #14 skrivet: 22 aug-17 kl 07:53 »
Min anläggning producerade igår 27kwh 
Den är på 5.8kw  och här ser du hur olika den kan producera över dagen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #15 skrivet: 22 aug-17 kl 08:37 »
Min anläggning producerade igår 27kwh 
Den är på 5.8kw  och här ser du hur olika den kan producera över dagen.

Varför är det noll mellan 18.00 och 06.00?
Är det mörkt den tiden, där nere?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #16 skrivet: 22 aug-17 kl 09:40 »
Varför är det noll mellan 18.00 och 06.00?
Är det mörkt den tiden, där nere?
Så pass mörkt att det inte ger något att tala om men fortfarande ljust för ögonen.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #17 skrivet: 22 aug-17 kl 09:55 »
...

ex 20 paneler (enl Alexn72) , är det görbart, har inte kollat pris & m2
300Ah batteri, Alexn72 menar att 1 panel behöver ca 9,5kWh och med 20 kan det då bli 48 kWh?
Och från kWh till Ah behöver jag V, 12V utgår jag då ifrån blir det otroliga 4000 Ah, så fel någonstans är det, och det är där jag nu står, att försöka rätta till felet att förstå hur mycket batteri & hur många solpaneler &

1 panel kostar runt 1800kr (sen kan man ansöka om 20% i bidrag om man kopplar till nätet eller 50kkr om man kör offgrid)
1 panel kan nog som max ge 3kwh per dag under riktigt bra förhållande.  Mer rimligt är 1-2kwh under en bra dag.

Men säg att den maxar ut 2kwh  ena dagen o andra dagen är det molnigt hela dagen så allt måste tas från lagret. Då behöver du minst 1st 12V 300Ah blybatteri eller runt 2.5kwh litium

 Så väldigt enkelt kan man säga..
1 panel ca 250w
Producerar 1kwh under en dag.
Vilket ger att du behöver 2kwh blybatteri (12V 85ah)eller 1.2kwh litium
 
Detta lagrar då energi för en molnig dag.
 Vill du klara 2 molniga dagar så dubblar du allt bara.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Letar information om Offgrid El, beräkning/dimensionering mm
« Svar #18 skrivet: 22 aug-17 kl 13:52 »
1 panel kostar runt 1800kr (sen kan man ansöka om 20% i bidrag om man kopplar till nätet eller 50kkr om man kör offgrid)

Var kan man söka för offgrid och vad är det för krav man måste uppfylla?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 7 användare
xaelanar, ärt, Tur-Johan, reimersro, von tratt, kretslopp, Alice Moland

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser