Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Boer /nubiska getter  (läst 21690 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #20 skrivet: 17 aug-11 kl 10:19 »
...  så hoppas jag du har en bild på din dator du kan söka efter  ;D
... som klämmer sig igenom mitt modem.  Också.   :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Norrgård

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #21 skrivet: 23 aug-11 kl 22:19 »

Damerna i hagen


Bocken Magnus, 1 år gammal. Boxväggen är 120 cm hög, by the way...  8)

Norrgård

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #22 skrivet: 23 aug-11 kl 22:32 »

Bocken Stig, 2 år.


Damerna i nya stallet, ankomstdagen.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #23 skrivet: 23 aug-11 kl 22:46 »
Jättefina!!!! Vill oxå ha :P
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #24 skrivet: 23 aug-11 kl 23:11 »
Ååååå  så himla  FINA sätt mig först på listan när ni tänker sälja någon  Kan tänka mig även en bock killing :D

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #25 skrivet: 23 aug-11 kl 23:38 »
Jag vet inget om de dær getterna. Varfør ville ni ha dom istællet før nordiska getter? Ær dom lættare att stænga inne? Dom ser ut att ge mer køtt, før de som gillar getkøtt.

Læste att Norge inporterat Kashmirgetter pga dom skulle vara extra duktiga slyrøjare pga dom betar ned små buskar ænda ned till marken. Vet inte hur det gått sedan. (Men Kashmirgetter ær ju en helt annan ras.)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #26 skrivet: 23 aug-11 kl 23:56 »
ÅH SÅ FINA!!!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #27 skrivet: 24 aug-11 kl 22:44 »
Himla läckra!  ;D
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #28 skrivet: 25 aug-11 kl 23:33 »
Jätteläckra!  :D
Jag hade för mig att dom var hornlösa men så verkar ju inte fallet...
Vilka e d ja tänker på då??
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #29 skrivet: 26 aug-11 kl 09:20 »
Jätteläckra!  :D
Jag hade för mig att dom var hornlösa men så verkar ju inte fallet...
Vilka e d ja tänker på då??

Den nubiska geten kanske ?    :D

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #30 skrivet: 26 aug-11 kl 23:00 »
Jag hade för mig att dom var hornlösa men så verkar ju inte fallet...
Vilka e d ja tänker på då??

Du har säkert sett bilder på utländska, t ex amerikanska, getter. Där är det mer regel än undantag att killingarna avhornas (hornanlagen bränns bort) då de är bara några dagar gamla. :/
Både boerget och nubisk/anglo-nubisk get har i regel horn "av naturen".

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #31 skrivet: 28 aug-11 kl 22:16 »
Dom ja tänker på e dom som man ser i afrikanska filmer etc. Massajgetter. ;) Dom brukar vara hornlösa. Vill ha! :D
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Norrgård

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #32 skrivet: 28 aug-11 kl 23:06 »
Ja, visst är de fina! :)

Nina: Vi har valt rasen pga att vi vill ha en köttras. Vi har haft vanlig svensk lantras tidigare, men är inte så intresserade av mjölk/ostproduktion. Inte heller kor eller får är intressanta för oss. Därför valde vi boergetterna.
Tanken är att vi på sikt ska producera slaktdjur för avsalu. Intresset för getkött är stort bland vissa folkgrupper och obefintligt bland andra  ;D, så vi hoppas hitta vår marknad! Nu i början kommer vi förmodligen sälja en del livdjur också. Vi kommer att betäcka getterna om någon månad, så killingarna kommer i feb-april nån gång.

De här är lättare att stänga in, av naturliga skäl så är de inte lika bra på att hoppa som de lättare lantrasgetterna.
Bockarna går på tre trådar på 20, 40/50 och 130 cms höjd (den översta är till för hästarna som går på andra sidan staketet, så egentligen klarar de sig nog på två trådar). I gethagen har vi fem trådar (det som krävdes för att hålla lantrasgetterna inne), där behövs det ju lite tätare mellan trådarna för att killingarna inte ska "råka ramla ut" när de får första stöten. Våra tre killingar (4 mån gamla) fick varsin stöt och hoppade tillbaka till mamma, sen dess håller de rejält avstånd till tråden.

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #33 skrivet: 04 feb-12 kl 17:44 »
Ja, visst är de fina! :)

Nina: Vi har valt rasen pga att vi vill ha en köttras. Vi har haft vanlig svensk lantras tidigare, men är inte så intresserade av mjölk/ostproduktion. Inte heller kor eller får är intressanta för oss. Därför valde vi boergetterna.
Tanken är att vi på sikt ska producera slaktdjur för avsalu. Intresset för getkött är stort bland vissa folkgrupper och obefintligt bland andra  ;D, så vi hoppas hitta vår marknad! Nu i början kommer vi förmodligen sälja en del livdjur också. Vi kommer att betäcka getterna om någon månad, så killingarna kommer i feb-april nån gång.

De här är lättare att stänga in, av naturliga skäl så är de inte lika bra på att hoppa som de lättare lantrasgetterna.
Bockarna går på tre trådar på 20, 40/50 och 130 cms höjd (den översta är till för hästarna som går på andra sidan staketet, så egentligen klarar de sig nog på två trådar). I gethagen har vi fem trådar (det som krävdes för att hålla lantrasgetterna inne), där behövs det ju lite tätare mellan trådarna för att killingarna inte ska "råka ramla ut" när de får första stöten. Våra tre killingar (4 mån gamla) fick varsin stöt och hoppade tillbaka till mamma, sen dess håller de rejält avstånd till tråden.

Lite nyfiken ;D Är det några killingar på väg? Går det bra med getterna för övrigt?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #34 skrivet: 19 feb-12 kl 17:33 »
Åh det var de finaste getter jag sett! Så otroligt vackra! Jag blir också jätte nyfiken om ni fått några killinar och om ni tänkt sälja av några? :D

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #35 skrivet: 19 feb-12 kl 21:54 »
Såna där söta getter kan man väl inte slakta heller???  :-*   ;D

Skämt åsido. De är jättefina. Jag har en granne som sagt att hon vill köpa såna här!

En fundering jag får direkt är: Hur håller man dom på vintern? Jag gissar på att de bör bo isolerat vintertid? De måste ju vara mer frusna av sig än våra lantraser? (mina lantrasergetter har frusit denna vinter och de bor oisolerat)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #36 skrivet: 19 feb-12 kl 22:08 »
Svara dååååååå!  ;D  ;D  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Norrgård

  • Inlägg: 21
    • Småland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #37 skrivet: 06 mar-12 kl 10:52 »
Hejhej!

Har inte skött mig och varit här tillräckligt ofta, ser jag! :D
Här kommer i alla fall senaste nytt från boergetterna.

Vi släppte ihop getterna och bockarna i höstas och väntar nu med spänning på att se hur många som blev dräktiga.
En del damer har börjat sätta lite juver, så några är definitivt dräktiga!
Första killingarna beräknas komma i slutet av mars.

Så här års håller de på och fäller sin vinterpäls, så de ser för fåniga ut med underullstussar hängandes här och var i pälsen.

De har nog tyckt att det varit lite kyligt i vinter. Vi har haft dem inomhus, så vi vet inte vad de skulle ha sagt om snö dock. ;)
De har varit i oisolerade byggnader och det har funkat helt okej. Kall kyla verkar inte vara något problem för dem, men fukt och drag är självklart inte bra för dem. Vi har haft en mild vinter, som kallast hade vi ca -15 i två veckor.

Vi har tänkt att sälja dem som livdjur och till slakt. När vi sett hur många det blir ser vi hur många vi kan sälja.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #38 skrivet: 06 mar-12 kl 11:56 »
Hejhej!

Har inte skött mig och varit här tillräckligt ofta, ser jag! :D
Här kommer i alla fall senaste nytt från boergetterna.

Vi släppte ihop getterna och bockarna i höstas och väntar nu med spänning på att se hur många som blev dräktiga.
En del damer har börjat sätta lite juver, så några är definitivt dräktiga!
Första killingarna beräknas komma i slutet av mars.

Så här års håller de på och fäller sin vinterpäls, så de ser för fåniga ut med underullstussar hängandes här och var i pälsen.

De har nog tyckt att det varit lite kyligt i vinter. Vi har haft dem inomhus, så vi vet inte vad de skulle ha sagt om snö dock. ;)
De har varit i oisolerade byggnader och det har funkat helt okej. Kall kyla verkar inte vara något problem för dem, men fukt och drag är självklart inte bra för dem. Vi har haft en mild vinter, som kallast hade vi ca -15 i två veckor.

Vi har tänkt att sälja dem som livdjur och till slakt. När vi sett hur många det blir ser vi hur många vi kan sälja.

Hur mycket kommer de att kosta om man typ vill köpa någon/några? Vad väger de? =)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: Boer /nubiska getter
« Svar #39 skrivet: 07 mar-12 kl 14:16 »
Vad otroligt fina de är och vilken fin byggnad.
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser