Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  oxelbärsrecept?  (läst 13982 gånger)

Gildis

  • Inlägg: 1
oxelbärsrecept?
« skrivet: 02 okt-08 kl 22:54 »
Hej, är det någon som vet vad man kan göra med oxelbär? Det dräller av dem i träden härute... Läste någonstans att man kan ha dem i bröd - har någon prövat?

Säger tack tack för alla tips jag kan få!

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: oxelbärsrecept?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-08 kl 23:08 »
Går de att äta?
snus? vad är priset på en pris?

tanteva

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: oxelbärsrecept?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-08 kl 23:11 »
Jag har en liten kokbok som heter "Ut i Naturens Skafferi". Tyvärr finns det inga recept med just oxelbär, men det står i alla fall att dom INTE är giftiga.
Eva

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: oxelbärsrecept?
« Svar #3 skrivet: 17 okt-08 kl 09:08 »
Det enda jag vet om Oxelbär (förutom att jag smakat och tyckte de var rätt äckliga) så är det att min mormor berättat att de brukade plocka o torka oxelbär och ha som godis när hon var liten. Nu är det så att de kan aldrig ha smakat något gott i hela världen om de gillade oxelbär, för särskilt goda är de inte. Inte om man jämför med hallon, äpplen, vinbär, blåbär osv.

Men en kompis mormor gillar också oxelbär, så jag antar att det finns några som faktiskt gillar dem.

Prova att torka dem! Kanske blir de godare så?

Cyklisten

  • Gäst
SV: oxelbärsrecept?
« Svar #4 skrivet: 17 okt-08 kl 10:14 »
I boken "Kan man äta sån't?" står att det finns olika oxlar och den man vill ha är Finnoxel, Sorbus hybrida, inte Vitoxel S. Aria eller Vanlig oxel S. intermedia. Finnoxelns bär är centimeterstora, saftigare och syrligare. De ska vara rejält frostbitna, nästan halvruttna. Kanske fungerar det att lägga dem i frysen ett tag? De har använts i nödbröd och i soppor och vällingar.

Kelevra

  • Inlägg: 1
    • Bohuslän
SV: oxelbärsrecept?
« Svar #5 skrivet: 16 sep-17 kl 09:28 »
Oxel är släkt med rönn och kan användas på samma sätt. Frysningen behövs ej. Dom är söta nog. Torka bären. Krossa dom, koka som rönngele eller gör saft på dom. Själv använder jag halva skogen mot min gikt och alla ledbesvär. Tröttnade på kemikalier. Mamma planet har bättre grejer.
-- == Saliga äro de spetsrövade, ty de kunna skita i flaskan. == --

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: oxelbärsrecept?
« Svar #6 skrivet: 23 sep-17 kl 09:31 »
Jag har smakat på oxelbären. Ganska fadd och intetsägande smak i jämförelse med de sura rönnbären. Tror nog att de går att torka och använda i bröd. Hönsen äter dem här, men inte så att de kastar sig över dem. De ramlar ner i hönsgården och försvinner så småningom.

Thomas Amberg

  • Inlägg: 1
SV: oxelbärsrecept?
« Svar #7 skrivet: 16 okt-17 kl 07:20 »
Hej, är det någon som vet vad man kan göra med oxelbär? Det dräller av dem i träden härute... Läste någonstans att man kan ha dem i bröd - har någon prövat?

Säger tack tack för alla tips jag kan få!
kolla den här :http://www.skogsskafferiet.se/oxel/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser