Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HUSKURER!  (läst 15295 gånger)

mitt ljuva hem

  • Gäst
HUSKURER!
« skrivet: 30 jun-08 kl 15:09 »
hej!
har en jättebra bok hemma omhuskurer mm.
tänkte dela med mig....

brännskador:
ren youghurt applicerad på ytan kyler.
krossa fläderbär och blanda med smör och använd som salva på det brända stället.
gurka blandad med glycerin blir en fuktbevarande kräm.
olivolja.

solbränna:
badda med citronsaft.
låt en handuk dra i kallt te och lägg på det drabbade stället.
riv några potatisar och applicera på solskadan,stärkelsen ger svalka och lindring.

myggbett:
gnid med ren vitlök.
blanda honung och bakpulver och gnid in runt bettet.
rent citronskal att gnida bettet med.
lavendel strös öven ut på fönsterbrädan för att hindra myggen från att komma in.

skärsår och skrubbsår:
persiljesaft eller tjock grädde kan appliceras direkt på såret.
skrubbsår utav grus=applicera en blandning uatv bröd och äggula och varm mjölk för att försiktigt dra ut alla små gruskorn.eller honung.
skärsår= citron,men det svider...blodstillande.
mosa rå avocado för att förhindra infektioner och påskynda läkning.

erika.ellinor

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
SV: HUSKURER!
« Svar #1 skrivet: 05 mar-10 kl 19:24 »
Har ett lättsammare förslag för lortiga sår tex, skrubbsår med grus eller annan smuts.

Tvätta av såret först och lägg björklöv under plåstret /bandaget. Björklöven drar ut all var och smuts. Fungerar på alla sår med infektionsrisk, klösmärken o. dyl. Byt löven några gånger om dagen tills såret är rent.

boerperd

  • Inlägg: 89
SV: HUSKURER!
« Svar #2 skrivet: 06 apr-10 kl 20:55 »
Kul tråd!! ;D

Jag brukar krossa Groblad i lite sprit, typ vodka och lägga på infekterade sår, typ inflamerade nagelband och liknande.
Linda om med plast över natten. Har funkat finfint hittills!

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: HUSKURER!
« Svar #3 skrivet: 06 apr-10 kl 21:08 »
Blåmärken och åderbrock , slag och stötar kan behandlas med ett extrakt gjort på blommor av hästkastanj .

Hiruduid(?) salvan är ju gjord på den växten .

På morgonen går man ut och tittar efter knopp som är på väg att öppna sig , lite senare går man tillbaka och plockar dessa utslagna , de ska alltså vara så färska som möjligt .

Man plockar sedan bara själva blomman av "kvastarna" och lägger blombladen i en flaska med alkohol . Där får de ligga några vackor , skaka flaskan då och då .

Sila från blommorna och använd spriten som liniment , och smörj in utvärtes .

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: HUSKURER!
« Svar #4 skrivet: 06 apr-10 kl 21:29 »
Jättebra tråd

jag brukar låta en bit ingefära dra med i te-vattnet, hjälper mot illamående - speciellt morgonsjukan.

fishfinder

  • Inlägg: 106
  • Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
SV: HUSKURER!
« Svar #5 skrivet: 12 maj-10 kl 14:59 »
Måste bara inflika en kanon-kur för magsjuka.

Papaya-kärnor innehåller papain, ett ämne som lugnar magen
Köp en eller att par papaya-frukter, klyv upp dem och ta ur kärnorna med en sked.
Svälj tio-femton kärnor morron och kväll om du känner dig rutten i magen alternativt när
någon i familjen har magsjuka...
Kan också lägga upp kärnorna på en duk och låta dem torka för kommande behov, det är ju inte alltid läge att åka till konsum om barnen kräks :-X.

// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: HUSKURER!
« Svar #6 skrivet: 12 maj-10 kl 15:17 »
Tackar, den kuren hade jag behövt förra helgen!
To-do: papaya-kärnor skaffas och torkas. (och planteras kanske...)
« Senast ändrad: 12 maj-10 kl 15:28 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Annalenahofling

  • Gäst
SV: HUSKURER!
« Svar #7 skrivet: 25 feb-13 kl 14:14 »
Hej. Någon som vet någon bra huskur mot hosta på ett spädban snart 8 mån.

kirsikkainen

  • Inlägg: 7
    • -
SV: HUSKURER!
« Svar #8 skrivet: 24 jun-13 kl 20:41 »
Det brukar rekommenderas att aloe vera-baserade produkter är bra om man bränt sig i solen, men det svider bara på mig liksom de flesta köpeaftersunprodukter.. Youghurt däremot svalkar och lugnar jättebra, precis som det står i första inlägget.

Avkok på brännässla stimulerar hårbotten och gör håret spänstigt och glansigt som inpackning, har provat, det gör dock håret mörkare, citron bleker däremot  8)

Aspergerblues

  • Inlägg: 67
    • Dalarna
SV: HUSKURER!
« Svar #9 skrivet: 28 sep-13 kl 12:26 »
Jag brukar använda lingonsylt mot sura uppstötningar.

Citronsaft brukar lindra vid halsont
Förståelse och respekt är viktigt

Linkan

  • Inlägg: 58
    • Västmanland
SV: HUSKURER!
« Svar #10 skrivet: 25 okt-13 kl 00:56 »
Det absolut bästa jag vet mot brännskador är färsk Aloe Vera, kapa lagom mängd av ett blads top (på så vis kan du använda dig av samma blad fler gånger) alternativt kapa bladet längst in så kan du plantera det som blir över om du vill föröka plantan (obs låt snittytan torka innan plantering.) Dela av bladet på mitten längs kortsiddan så att säga, lägg på med snittytan på såret som en kompress och håll den där 5-10min. Beroende på hur stort och allvarligt såret är kan man behöva upprepa detta några gånger de närmsta dagarna, skadan läker så himla fint, jag hade en brännskada på 5cm i diameter körde denna behandling och vart inte ens nå ärr kvar läkte ut mycket fint.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: HUSKURER!
« Svar #11 skrivet: 25 okt-13 kl 08:14 »
Om det halsonda är orsakat av en bakterieinfektion så brukar det fungera bra att gurgla med ljummen, mycket stark saltlösning. Gurgla länge, minst en minut, och låt sedan bli att svälja eller skölja munnen på en bra stund.

För att få brännskador och andra sår att läka så lär den tunna hinnan som finns på insidan av nävern på en del björkar kunna fungera bra. Fördelen med den hinnan framför björklöv är att den är steril tills man tar nävern från björken, det är ju inte så roligt att lägga björklöv som kan ha fångat upp alla möjliga otrevligheter ur luften på ett sår.

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: HUSKURER!
« Svar #12 skrivet: 06 jan-14 kl 17:54 »
Jag dricker 2 liter sprängticka-te per dag när jag har influensa och blir då febefri på ett par dygn, vilket är extremt snabbt. Känns nästan som en undermedicin, men den har funkat 3 ggr på mig. Spränticka stimulerar immunförsvaret.
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

Johsus

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: HUSKURER!
« Svar #13 skrivet: 11 okt-14 kl 13:56 »
Någon som har en huskur mot "ont i mellangärdet" typ gallan?

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: HUSKURER!
« Svar #14 skrivet: 11 okt-14 kl 16:58 »
Fläderbärssaft funkar mycket bra om man håller på att få en förkylningsinfluensa. Feberfri på någon dag istället för flera. Dricker den i stor mängd endast lite utspädd och ljummen.

Fem kryddpepparkorn håller eventuell maginfluensa stången. När barnen var små fick de två eller tre korn.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser