Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ljudisolera ny mellanvägg  (läst 1736 gånger)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
ljudisolera ny mellanvägg
« skrivet: 09 okt-17 kl 09:28 »
Hej!

Jag håller på att dela av ett rum till två och vill försöka ljudisolera mellanväggen. Jag har funderat på att använda mig av lite gamla madrasser, tyger och kläder som jag har liggande. Vad tror ni om det? finns det risk att det sätter sig fukt i väggarna efter ett tag?(båda rummen är uppvärmda året om).

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: ljudisolera ny mellanvägg
« Svar #1 skrivet: 09 okt-17 kl 11:05 »
Tunga skivor av mineralull är obrännbara. Tung gips är också bra. Detaljutformningen finns beskriven tydligt i många handböcker.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: ljudisolera ny mellanvägg
« Svar #2 skrivet: 09 okt-17 kl 11:20 »
okej, jag vill helst inte använda mineralull eller gips. Och gärna hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt. Därav funderingen på att använda sådant som vi redan har som bara ligger och tar plats.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: ljudisolera ny mellanvägg
« Svar #3 skrivet: 09 okt-17 kl 14:59 »
Ah, blev förvirrad av ordet "ljudisolera".

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: ljudisolera ny mellanvägg
« Svar #4 skrivet: 09 okt-17 kl 16:21 »
 Gjorde en mellan vägg här mellan två sovrum. Hade spån mellan råsponten. Har fått många klagomål av familjen pga att det hörs för mycket genom.
Tunga saker är vad som behövs. Funderade ett tag på att minska ljudet från verkstaden med att lägga ett lager sand i bjälklaget. Men det blev aldrig gjort.
 Du kanske kan ta jord. Men den bör nog vara torr.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: ljudisolera ny mellanvägg
« Svar #5 skrivet: 09 okt-17 kl 17:46 »
Vill man nödvändigtvis ha brännbar isolering mot buller i ett bostadshus, så är nog två lager tomma äggkartonger med förskjutna skarvar det som ger mest funktion i förhållande till kostnaden. Men mineralull blir bättre, går absolut snabbare att lägga, ger bättre resultat och är brandsäkert.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: ljudisolera ny mellanvägg
« Svar #6 skrivet: 10 okt-17 kl 09:51 »
om det är brännbart lr inte spelar ingen större roll då hela huset består av trä. Timmerhus, med spånisolering i golven. det jag mest funderar på är fuktrisken. men det är kanske större risk om det är mot ytterväggar man isolerar och inte i en innervägg?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: ljudisolera ny mellanvägg
« Svar #7 skrivet: 10 okt-17 kl 12:11 »
I en innervägg mellan två lika varma rum uppstår inga fuktproblem.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ljudisolera ny mellanvägg
« Svar #8 skrivet: 11 okt-17 kl 10:08 »
En rulle isolering, ca 250 kronor, räcker till de flesta innerväggar, man behöver inte fylla hela väggen ända upp, det gör nästan lika bra effekt för ljudisoleringen att lägga in en bit upp.
Du får väga besparingen på ett par hundralappar mot de möjliga problem du kan få som gör att du måste riva väggen. Och en färdig innervägg kostar mer än ett par hundra, det är jobb, även om materialet är inte så dyrt, det är gips, reglar och isolering, Sedan spackel och färg.
Får du t ex en vattenläcka så måste du riva väggen, en madrass möglar direkt. Rivning är också enda alternativet om du får in ohyra, vägglöss, silverfiskar,det nästan omöjligt att sanera bort om det fått fäste i gamla kläder i en innervägg.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: ljudisolera ny mellanvägg
« Svar #9 skrivet: 12 okt-17 kl 19:18 »
När det gäller just ljudisolering kan det tilläggas att man med fördel kan välja en tum tunnare isolering än väggreglarnas bredd. Är väggen byggd av 95 mm virke väljer man 70 mm isolering, är virket 70 mm väljer man 45 mm isolering. Luftficka bredvid isoleringsmaterial är ljudisolerande i sig...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: ljudisolera ny mellanvägg
« Svar #10 skrivet: 13 okt-17 kl 12:23 »
Vi satte celloulousaisolering som ljudisolering när vi satte upp en vägg mellan två rum. Fungerar mycket bra. Vi vill inte ha mineralull i huset därav valet. Senare har vi hört att den sortens skivor vi valde har bättre ljudisolerande effekt än mineralull om det stämmer vet jag inte, men det känns bra.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: ljudisolera ny mellanvägg
« Svar #11 skrivet: 14 okt-17 kl 03:58 »
Dela ett hus ? Tänk på att om det delas i två lägenheter så gäller även högre brandskydd, olika brandceller etc
Tillägg: Fel av mig, läste nu att det bara var att dela ett rium i två.

Ljud går enklast genom håligheter så tänk även på att täta springor mot tak, vägg o golv.
« Senast ändrad: 14 okt-17 kl 04:06 av Hokuspokus »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 10 användare (1 dolda)
xaelanar, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga, von tratt, långfot, Esajanne, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser