Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plöja med vinsch  (läst 4555 gånger)

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
Plöja med vinsch
« skrivet: 30 aug-17 kl 12:32 »
Jag är ägare till en tvåskärig plog som liknar denna, med den skillnaden att spakarna på min är riktade bakåt istället för framåt:

https://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/482924/kselostus006.pdf?sequence=1

Häst och traktor saknas på denna gård. Har bara en tvåhjulstraktor till grönsaksodlingen. Därför testade jag häromdagen att dra denna plog några meter med ett manuellt dragblock, och tyckte att det gick förvånansvärt bra.

Nu är jag sugen på att se hur det funkar med en elvinsch istället. En fråga som då infinner sig är hur stark en sådan behöver vara i det här sammanhanget. Skulle en som klarar att dra 1500 kg räcka, tro? Att döma av vad som står i texten om plogen i länken ovan så borde det det.

Har någon några andra funderingar eller erfarenheter att dela med sig av?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #1 skrivet: 30 aug-17 kl 14:48 »
Här drar dom en harv uppför, men det kanske ger en fingervisning och du kan söka vidare.

http://blogg.vk.se/Kinna/2015/06/07/harvning-av-potatisbacken-2/

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #2 skrivet: 30 aug-17 kl 18:53 »
Tackar för tipset. Jag hittade denna länk också. Det verkar som om de sysslar lite med sådana här saker i Ryssland och Östeuropa:

http://www.easydigging.com/blog/plowing-winch-electric-mule.html

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Plöja med vinsch
« Svar #3 skrivet: 31 aug-17 kl 09:05 »
Kul idé,  verkar ju funka enligt filmklippen i länken.

Men, dom har ju väldigt små och lätta redskap. Du får nog strippa din plog lite om du ska orka dra den tillbaka mellan vinschningarna.

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #4 skrivet: 31 aug-17 kl 10:23 »
Jo, helt lätt att förflytta är den ju inte, denna plog. Men det går. Man kanske får se det som ett riktigt tufft motionspass att plöja med denna utrustning.  :)

Jag skulle ju förstås också kunna skaffa mig en lättare plog.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plöja med vinsch
« Svar #5 skrivet: 31 aug-17 kl 13:16 »
Hot enkelt är det inte men många har kört med draglina i slinga.
Då kopplar man bara om och kan antingen fortsätta plöja eller tomåka tillbaka.

Man kan ej heller använda fordonsmonterad elwinch då dom brinner upp.
Utan hydraulisk med enorm oljemängd för kylning eller helmekanisk.
Förslagsvis en större kapstanwinch.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #6 skrivet: 01 sep-17 kl 07:43 »
En sådan där slinga hade det såklart inte varit dumt att få till. Jag gissar dock att det blir lite för svårt att åstadkomma en sådan för min del. Blir t.ex. inte klok på hur det skulle se ut i ändarna.

Det du säger om fordonsmonterade elvinschar låter oroväckande. Menar du att om jag skulle försöka dra plogen med någonting i den här stilen så skulle den bli överhettad och brinna upp?:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Elektrisk-vinsch/Elvinsch-EWP3500-2000034192/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plöja med vinsch
« Svar #7 skrivet: 01 sep-17 kl 08:03 »
Den där lille brinner lätt och snabbt.
Framförallt så är dylika winchar avsedda för att användas vid enstaka tillfällen och under en väldigt begränsad tid.
Framförallt så beror det på att dom saknar effektiv kylning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #8 skrivet: 01 sep-17 kl 09:14 »
På det klipp i länken ovan som visar en ljusblå vinsch ser man att det rätt enkla grejer som där används. En elmotor och en remdriven vajertrumma i stort sett. Man kanske skulle bygga sig en sådan - eller åka till Ryssland och köpa en. :)

Nu är det ju inte precis vallbrott som herrskapet i detta klipp ägnar sig åt, utan betydligt lättare arbeten. Skulle man bygga sig en sådan här maskin skulle man kanske hellre välja kedjedrift till att börja med.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #9 skrivet: 01 sep-17 kl 09:26 »
En trefasmotor med växel är nog att föredra. Men en tvättmaskinsmotor är det rätt bra klipp i om du får till nedväxlingen.

andtol

  • Gäst
SV: Plöja med vinsch
« Svar #10 skrivet: 01 sep-17 kl 11:08 »
Nu är det ju inte precis vallbrott som herrskapet i detta klipp ägnar sig åt


Ja, det är stor skillnad på den ryska svarta jorden utan stenar än den småländska stenåkern. ;)

Har bara en tvåhjulstraktor till grönsaksodlingen.


Varför inte plöja med tvåhjulstraktorn?

Här finns det ganska mycket info om tvåhjulstraktorer: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=114717 (lång tråd, jag vet :) )

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #11 skrivet: 01 sep-17 kl 12:37 »
Har funderat mycket på att skaffa plog till tvåhjulstraktorn ska du veta, och har väl egentligen inte helt släppt de tankarna heller. Skälen till att jag tvekar - och därför började fundera på vinschplöjning istället - är dels att jag är rädd att det ska vara svårt att skära igenom gammal gräsvall, och dels att man inte kommer djupt nog med en tvåhjulstraktor. Jag har för mig att BCS anger 15 cm:s plöjningsdjup för sin växelplog, och det känns lite lite, tycker jag.

Har nu skummat igenom tråden om tvåhjulstraktorer och där fanns ju onekligen en del matnyttigt.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Plöja med vinsch
« Svar #12 skrivet: 01 sep-17 kl 13:46 »
För sådär 90-100 år sedan experimenterades det mycket med elektrisk plöjning, bl a i Vattenfalls regi. Det förekom också plogar som drogs med lina från en stationär förbränningsmotor.  Ofta riggade man upp linor och brytrullar på bägge sidor om åkern för att få bättre styrning i sidled av plogen, sen hade man gubbar som fick flytta brytrullarna för varje fåra.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #13 skrivet: 01 sep-17 kl 13:57 »
Har funderat mycket på att skaffa plog till tvåhjulstraktorn ska du veta, och har väl egentligen inte helt släppt de tankarna heller. Skälen till att jag tvekar - och därför började fundera på vinschplöjning istället - är dels att jag är rädd att det ska vara svårt att skära igenom gammal gräsvall, och dels att man inte kommer djupt nog med en tvåhjulstraktor. Jag har för mig att BCS anger 15 cm:s plöjningsdjup för sin växelplog, och det känns lite lite, tycker jag.

Har nu skummat igenom tråden om tvåhjulstraktorer och där fanns ju onekligen en del matnyttigt.
Varför vill du plöja djupare än 15 cm? Jag har plöjt trädgårdslandet och potatisodlingen först med häst i x antal år och numera med tvåhjulstraktor. Jag tror inte att jag kom djupare än 15cm vare sig med hästen eller tvåhjulingen. Men växer gör det helt fint......

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #14 skrivet: 01 sep-17 kl 14:04 »
Jag tänker på rotogräs och på det ogräsfröförråd som finns nära ytan i en gammal vall. Räcker det med 15 cm för att få ner sådant tillräckligt långt?

andtol

  • Gäst
SV: Plöja med vinsch
« Svar #15 skrivet: 01 sep-17 kl 15:27 »
Jag tänker på rotogräs och på det ogräsfröförråd som finns nära ytan i en gammal vall. Räcker det med 15 cm för att få ner sådant tillräckligt långt?

Jag skulle be grannen plöja med sin traktor + harva första året. Sen kan man plocka sten och använda tvåhjulstraktorn nästa gång.

Vi har också stenhård vall med mycket sten.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #16 skrivet: 01 sep-17 kl 15:33 »
Jag tänker på rotogräs och på det ogräsfröförråd som finns nära ytan i en gammal vall. Räcker det med 15 cm för att få ner sådant tillräckligt långt?
Tistlarna kommer man i alla fall inte åt , de har utlöpare som ligger djupare. Vad gäller ogräsförråd har jag inte haft stora problem. Jag tycker att det alltid finns ogräsfrön smatidgt som det inte brukar blir problem i min grönsakodling.
Jag kollade i en jordbrukslära från 40-talet - alltså då man i stort sett plöjde allt med häst- de rekommenderar 17-20cm på goda jordar och mindre på lättare mindre feta jordar. Alltså kanske något mer än vad din tvåhjuling klara.
Men det är klart, moderna traktorer plöjer i regel djupare än så.
Jag skulle testa om inte det duger med 15 cm även om du plöjer upp gräsmark. Kanske borde du inte odla morötter eller nåt liknande arbetsintensivt första året efter vallbrott.
Oavsett om du vill komma ner låt säga 20 cm med en vinsch driven plog så bör du plöja ca 30 cm bred. Har du en sådan kraftig plog för manuell hantering?

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #17 skrivet: 02 sep-17 kl 07:23 »
Jaså, bredden har också betydelse. Jag var nu ute och mätte, och fick det till 29 cm mellan billarnas spetsar.

Citera
Jag skulle be grannen plöja med sin traktor + harva första året.

Jo, möjligheten att be grannen om hjälp finns ju alltid, men jag tycker oftast att det är roligare att finna på egna lösningar. Om det går.

Citera
För sådär 90-100 år sedan experimenterades det mycket med elektrisk plöjning, bl a i Vattenfalls regi. Det förekom också plogar som drogs med lina från en stationär förbränningsmotor.  Ofta riggade man upp linor och brytrullar på bägge sidor om åkern för att få bättre styrning i sidled av plogen, sen hade man gubbar som fick flytta brytrullarna för varje fåra.

Det där hade varit kul att se. Ingen som har tillgång till ett bildarkiv där sådant finns dokumenterat?

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #18 skrivet: 02 sep-17 kl 07:43 »
Citera
En trefasmotor med växel är nog att föredra.

Jag har en trefasmotor i min ägo. Men inte med växel. Och jag tänker att kabeln blir dyr.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #19 skrivet: 02 sep-17 kl 10:44 »
Är ni två så går det ju att plöja med bilen som dragare. Antingen framför, eller med brytblock och lina om det är trångt.

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #20 skrivet: 02 sep-17 kl 13:49 »
Ja, det är ju en möjlighet. Iaf på delar av mina marker. På andra är det lite för surt för att komma åt med bil.

Nu har jag fått en annan idé. Bäst hade det ju varit med el såklart, inte minst med tanke på att det ev. ska bli solceller här på gården i framtiden, men det kan ändå vara värt att fundera över alla möjligheter. Skulle man kunna bygga en vinsch som drivs med kraftuttaget på tvåhjulstraktorn?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plöja med vinsch
« Svar #21 skrivet: 02 sep-17 kl 16:17 »
Ja, det är helt klart möjligt.
Du behöver bara ha god koll på varvtalet, utväxling och sånt.
Enklaste lösningen är även här en kapstan variant eventuellt i samarbete med brytblock.

Ytterligare ett problem som du måste ha i åtanke är att om winchen drar till sig något så sliter man enormt på linan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #22 skrivet: 02 sep-17 kl 17:27 »
Ja, det är ju en möjlighet. Iaf på delar av mina marker. På andra är det lite för surt för att komma åt med bil.

Nu har jag fått en annan idé. Bäst hade det ju varit med el såklart, inte minst med tanke på att det ev. ska bli solceller här på gården i framtiden, men det kan ändå vara värt att fundera över alla möjligheter. Skulle man kunna bygga en vinsch som drivs med kraftuttaget på tvåhjulstraktorn?
Här kommer mr pesso...  ;)

Börjar det inte bli lite som att gå över ån efter vatten nu? Och om du planerar att utnyttja vinschen för att dra en större plog än tvåhhulstraktorn klarar räcker dess egenvikt för att hålla mot den större motståndet?

Jag hade siktat på en gammal traktor och en plog istället, det behöver inte bli just nå dyrare än alternativen som diskuterats i tråden. Men det är kanske själva experimenterandet som är själva målet?

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #23 skrivet: 03 sep-17 kl 10:15 »
Nej, en tvåhjulstraktor har inte en chans att hålla emot plogen. Mothållet får ordnas på annat sätt. Det var bara motorn som kraftkälla som jag funderade på, som ett alternativ till elmotor.

Att alla idéer man kläcker sedan inte är helt briljanta när man brainstormar så här, ja, det hör ju liksom till sakens natur. Det är för övrigt rätt skönt att kunna vara anonym när man gör det: bobcat är inte mitt namn i det civila, om man säger så. Hade det varit det hade jag förmodligen tigit.  ;)

Traktor kan jag knappast ha, eftersom jag inte kan meka med gamla traktorer. Överlag är det så att mina bristfälliga tekniska kunskaper i rätt hög grad avgör mina val av lösningar. Tvåhjulstraktorn - vars Honda-motor startar på första rycket sedan den stått inne i lagårn i ett halvår över vintern - passar mig t.ex. ypperligt därvidlag. Experimenterar jag dels för att det kul, och dels av nödtvång, därför att de vanliga lösningarna inte alltid funkar för mig.

Skogsvilde: Efter att googlat och tänkt hårt tror jag nu att fattar principen för en kapstanvinsch. Riktigt hur jag konkret skulle utforma en sådan begriper jag däremot inte. Kan du ge mig lite tips i det avseendet? Vilka komponenter som kunde användas och så, och de skulle sättas samman?


Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #24 skrivet: 03 sep-17 kl 14:53 »
Så jättesvårt är det inte att meka med en gammal traktor. Det som kan ställa till problem är väl att vissa delar och ingrepp kan handla om att hantera stora vikter.

Å andra sidan så med en gammal veteranare som går några tiotal timmar på ett år kan man klara sig i decennier utan annat än att byta olja, filter etc. Fast man har ju alltid risken på ett ordentligare haveri.

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #25 skrivet: 04 sep-17 kl 08:06 »
Jag överväger traktor också då, helt enkelt. Just nu är det en väldigt öppen fråga vad jag hittar på för lösning i detta ärende.

andtol

  • Gäst
SV: Plöja med vinsch
« Svar #26 skrivet: 04 sep-17 kl 08:23 »
Hur stor yta ska du plöja?

bobcat

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Plöja med vinsch
« Svar #27 skrivet: 04 sep-17 kl 09:32 »
Just nu är det 6-700 kvadratmeter som är på tapeten. Behöver inte nödvändigtvis plöja allt på en gång. Allt som allt har jag knappt 1,5 ha åkermark på denna avstyckade gård.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plöja med vinsch
« Svar #28 skrivet: 04 sep-17 kl 22:55 »
Jag skulle nog säga att du verkligen skall överväga en traktor.
Du kan ha enorm nytta av den, speciellt om du får tak på en med skopa.
Och utöver det kan du bygga på den med grävaggregat osv osv.
Och du kommer kunna göra en hel del jobb betydligt snabbare, jag ser bara att köpa en trädgårdstraktor med klippagregat hur mycket tid jag kunde frigöra till andra precis lika viktiga sysslor som gräsklippning.

Meka.  Ja det är en tröskel att kliva över men det är verkligen ingen raketforskning om du köper en veteraners där det inte finns någon som helst svår elektronik.
Det mesta går att felsöka med spänningsprovare eller lossa på en skruv.  Försök att skaffa dig en vanlig modell samt undersök om det finns bra manualer att köpa eller ladda ner innan köp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser