Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dra upp lök från frö!?  (läst 4016 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Dra upp lök från frö!?
« skrivet: 17 aug-17 kl 20:47 »
Någon som har erfarenhet från att dra upp gul lök från frö!? Svårt att hitta någon bra info om detta såå.....tänkte om ngn här har provat? Är det svårt? Hur göra? Vill gärna prova men har hört och läst att det inte är värt "jobbet"...... Men det kanske är kul! Och intressant med utmaningen!?

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-17 kl 21:58 »
Jag har odlat lök från frö i år, det gick sådär. Skyller på den kalla våren och försommaren, löken ska ju helst hinna bli stor före midsommar. Rödlöken gick bättre än gul. Jag hittade bra info och inspiration här:
http://daylily-potager.blogspot.se/2015/03/odla-lok-fran-fro.html

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-17 kl 22:04 »
Åhh Tack! Ska kolla länken!!

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #3 skrivet: 17 aug-17 kl 22:12 »
Har läst länken och det verka inte vara stört omöjligt - Så jag kommer att prova på! Tack för länktipset :)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #4 skrivet: 18 aug-17 kl 08:12 »
Kolla också bloggen Skillnadens Trädgård, hur hon odlar sättlök.
kretslopp

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #5 skrivet: 18 aug-17 kl 09:06 »
Ja gör så att ja sår från frö  när jorden reder sig och tar upp i september så ja har sättlök hela tiden . Men ja skulle kunna tro att det skulle fungera att bara så för att få ät lökar i Skåne från frö  men här i Nordvärmland så är det omöjligt då ja har zon6

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #6 skrivet: 18 aug-17 kl 09:18 »
Om man läser kommentarerna till blogginlägget jag länkade till, så går det tydligen att lyckas även längre upp i landet. Men det kräver antagligen en varm vår och försommar.

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #7 skrivet: 18 aug-17 kl 11:11 »
Kolla också bloggen Skillnadens Trädgård, hur hon odlar sättlök.
Absolut! Får mkt inspiration av henne :D Men sättlök tänkte jag iofs också prova till nästa säsong...ska tydligen sättas senast i juli om man bor i skåne så här uppe kanske runt början juni..... Hur som.  I första hand är jag ute efter gul matlök. Så nu vet jag på ett ungefär hur det ska gå till...... lär väl misslyckas första gången men lär mig nog trixet :)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #8 skrivet: 18 aug-17 kl 11:13 »
Ja gör så att ja sår från frö  när jorden reder sig och tar upp i september så ja har sättlök hela tiden . Men ja skulle kunna tro att det skulle fungera att bara så för att få ät lökar i Skåne från frö  men här i Nordvärmland så är det omöjligt då ja har zon6
Tänkte så för egna sättlökar också men det blir senare under våren, tidig sommar. Bor i zon 4 men odlar även zon 3 så det är värt ett försök iaf. Får starta tidigt inomhus bara!

Markus83

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #9 skrivet: 19 aug-17 kl 07:53 »
Jag hade hört från flera håll att det skulle vara väldigt krångligt och svårt att odla lök från frö, men bestämde mig ändå för att testa i år.  (Alltså inte odla sättlök utan gul lök frön frö till färdig lök på en säsong)

Och jag måste säga att jag blev förvånad över hur enkelt det var.  Jag fyllde en ganska grund och bred låda med jord, sådde inomhus i mars, flyttade ut lådan i växthuset i april och planterade ut plantorna på växtplatsen i maj.  Nu i aug har löken normal storlek (faktiskt större än sättlökarna jag planterade vid samma tidpunkt).  Så enda fördelen med sättlök som jag ser det, är att att man kan skörda tidigare.  Men från och med nästa år kommer jag absolut odla i stort sett all lök från frö och kanske  bara sätta några sättlökar för tidig skörd.

Man är ju lite rädd att löken ska börja blomma om man planterar ut den för tidigt, om det blir kallt....men det verkar inte som att de små frösådda lökplantorna är så känsliga för detta.  Däremot har några av sättlökarna, som sattes ut i landet vid samma tidpunkt, blommat.

Odlar i kyliga Småland zon 4.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #10 skrivet: 19 aug-17 kl 08:27 »
En reflektion från semesterresan till Åland. Där fanns det gott om kommersiell lökodling och även om Åland har gynnsamt klimat lär det inte motsvara zon 1 här i Sverige där vi kan hitta våra lökodlingar. Så visst kan det vara värt att prova om man har ett bra läge med en lämplig jord.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #11 skrivet: 21 aug-17 kl 19:40 »
Jag har sått lök från frö, jag började tidigt i våras.. i februari.. Dom är inte större än en 5kr 👎👎 Så det tänker jag inte göra om.. Jag föredrar sättlökar.. Ville  bara berätta min upplevelse av lök från frö 😊
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #12 skrivet: 21 aug-17 kl 19:41 »
Glömde skriva att jag bor i son 1.. Skåne!!

Postat med Alternativ.nu´s app


Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #13 skrivet: 22 aug-17 kl 07:59 »
Odlar från frö varje år. Sår inne på våren presis som med purjo. Tidigare år haft 2-4 st i varje pyttelilla kruka. Funkade finfint. Detta året testade jag så glest kanske 30 st i varje större kruka. Funkar precis lika bra och var ju mycket enklare och tog mindre plats inne. Stora fina lökar i lannet nu.
Sydvöstra Värmland. (Zon 2)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #14 skrivet: 23 aug-17 kl 22:38 »
Hitta detta  så min tes om att odla sättlök är inte helt fel . ( Allium cepa är en mycket gammal odlad växt som bevisligen odlades i Egypten för 5000 år sedan. Under årtusendena har odlare selekterat för olika egenskaper vilket gör att samma art idag delats upp i flera olika sorter. Förutom gul lök finns; rödlök, schalottenlök, silverlök, luftlök och syltlök. Ursprungligen kommer arten troligen från Asiens bergstrakter.

Löken kan odlas direkt från frön men det är vanligare att man använder sig av sättlökar. Dessa kan köpas men är inte svåra att framställa själv. Så frön mycket tätt och när lökarna hunnit bli 1-3 cm breda toppa dem och torka dem i 4-8 veckor. Därefter förvaras de svalt och mörkt till nästa säsong då de planteras ut. Sättlökar kan planteras tidigt och mongnar betydligt tidigare och blir större än frösådda plantor. Väldränerad, kalkhaltig jord är bäst och använd inte organiskt gödsel då det kan få löken att ruttna. Gul lök är känslig för svampinfektioner varför man bör byta odlingsplats varje år.

Hela plantan kan ätas och den kan skördas från det att den är mycket späd tills bladen vissnar ned på hösten. Användningsområdena är så många i matlagning att de knappast kan nämnas här. Yttre skalet på löken ger en gul färg.


Källa:

Botaniska trädgården, Lunds universitet; Lökar på bordet.

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #15 skrivet: 24 aug-17 kl 22:17 »
Jag odlar lök från frö och det är inget krångligt alls.
Så här gör jag. Jag använder pluggbrätten med 96 celler och i varje cell planterar jag 3-4frön. De flesta gror och på så sätt får jag ut 300-400 plantor på varje brätte. Sen får plantorna stå och växa till sig i brättena tills det är tid att sätta ut dem. Alltså ingen omplantering. Jag klipper heller inte ner plantorna som en del gör utan låter det vara dom det är (långa mjuka gräslökstjocka). I mitten- slutet av maj planterar jag ut pluggarna med 15cm avstånd. Lökarna tycks inte ha något emot att växa trångt i ett kluster utan varje lök blir stor och fin. 1kvm ger ca 100 lökar.
Så gör jag med gul, röd, silver och schalottenlök. Jag använder bara ekologiska frön.
Jag bor i småland i zon 3

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Dra upp lök från frö!?
« Svar #16 skrivet: 24 aug-17 kl 22:37 »
Jag lyckas aldrig med lök. Dom gror o växer tills det ser ut som grässtrån sen dör dom.
Har börjat inne i feb. Och även testat att så på friland. Inget lyckas. Bor i zon 6 i värmland.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, ekont22, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser