Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra åt röta, mögel och svampangrepp i matkällare och krypgrund?  (läst 1292 gånger)

Linnster

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
Jag och min familj flyttade för ett halvår sedan in i ett hus som de senaste 40 åren endast använts som fritidshus. Huset är byggt 1914 och har torpargrund. Huset värms upp med vedspis och kakelugn samt tillägg av el under de riktigt kalla perioderna. Under köket finns en matkällare. Vi fick vid inflytten information om att luckan i köket som ledde ner till matkällaren, sattes igen efter en vattenskada och nu finns endast ingång utifrån. I matkällaren är taket delvis isolerat med gullfiber som sedan täckts med asfaboard. I matkällaren finns en hydrofor och oisolerade vatten och avloppsrör. För några veckor sedan började det uppträda en skarp jord/mögellukt i köket. Lukten kändes tydligast i de nedre köksskåpen. Det var väldigt fuktigt i matkällaren när vi först gick ner där. Vid närmare inspektion upptäckte vi vad som verkar vara rötangrepp på en av de synliga bjälkarna. Då jag stack in en skruvmejsel i träet gick det lätt att få bort stora stycken. På en av bjälkarna syntes även vad jag befarar är ett angrepp av hussvamp. Svampen är rostfärgad i mitten och har vita ytterkanter. Vilken typ av svamp kan det vara? Hur tar vi bäst bort svampen och behöver allt rötskadat trä bytas ut? Vi har nu isolerat rören för att förhindra kondens samt tagit upp ett ventilationshål i dörren till matkällaren (det fanns sedan tidigare ett ventilationshål högt upp på en av väggarna). Lukten har nu minskat avsevärt. Tanken är att vi ska förvara årets skörd av potatis och rotfrukter i källaren. Går det att vänta till nästa vår med att byta ut skadat trä om vi lyckas hålla fukten borta från källaren? Och vågar vi förvara grönsaker där utan att det blir angripna av möglet? Vi har inte inspekterat hela krypgrunden än. Det är llinoliummattor på alla golv i huset. Bör dessa på sikt tas bort för att fukt från krypgrunden lättare ska ventileras ut?

 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Det där behöver nog ett proffs titta på. Risken är att det är hussvamp och då krävs omfattande arbete för att få ordning på det. Ju förr dess bättre. Googla "äkta hussvamp".
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser