Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.  (läst 6111 gånger)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« skrivet: 11 aug-17 kl 21:47 »
Hej. Lägger ut en liten tråd om hur jag skall isolera en del av det här lilla huset. Hela projektet påverkas av att hela murstocken står på en jordkällare. Detta innebär att det delvis saknas rymd all få in isolering samt luft under trossbotten. Jag tänker lägga vattenburen golvvärme.
Delvis därför har jag tänkt cellglas då även om visst energi svinn kommer ske nedåt så kan jag utnyttja hela volymen under golvnivå.

Förutom det tänker jag att cellglaset kan hjälpa till att stabilisera och förhindra tjälskjutning då viss skada finns på jordkällaren. (se separat tråd)

Det gamla köket skall isoleras helt med cellglas och halva hallen. Huset står i en lutning så undet sista delen av hallen är det så högt under att det blir enklare med konventionelt golvbjälklag. Kanske blir det även nedgång till under huset och jordkällaren därifrån.

Delar lite mer bilder....



Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #1 skrivet: 11 aug-17 kl 21:51 »


Inne i jorkällaren

Postat med Alternativ.nu´s app


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #2 skrivet: 11 aug-17 kl 21:52 »
Vet ingenting om cellglas eller dina tankar, men, jag noterar att du har skador i taket. Eftersom en eller flera takpannor saknas i bilden gissar jag att taket inte är i toppskick. Jag skulle först av allt se till att få ett bra tak. Läcker det in genom taket spelar resten ingen roll för du kommer inte att ha det kvar (i bra skick) så länge.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #3 skrivet: 11 aug-17 kl 21:54 »


Så har vi tätat grunden utifrån där cellglas isoleringen skall vara. Lerbruk.

Passar på att fråga....   hur mycket ventilationsmöjligheter  bör man lägga in? Nån som har några idéer?

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #4 skrivet: 11 aug-17 kl 21:56 »


Detta blev klart igår på insidan. Leran till bruket kommer från grävningen utanför jordkällaren. Mycket smidigt. 

Passar på att fråga om nån som gjort detta har nån  synpunkt....

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #5 skrivet: 11 aug-17 kl 22:00 »
Taket är inte i toppskick... men..... Där det saknas pannor har jag reparerat och lagt rejält med papp. Det har aldrig regnat in eller ens synts fukt på undersidan av pärt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #6 skrivet: 11 aug-17 kl 22:04 »
Gamla stocken åter och blir bärlina. Sen 45x195 och nån klass (typ c24) för golvet. Längsta spann 210cm.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #7 skrivet: 11 aug-17 kl 22:07 »
Duk som ångbroms har jag inte hunnit kolla upp. Men den skall väl gå från syll ner till mark om jag inte tänker fel. Tänker man bara slår fast med klammer..  Före golvbjälklaget.

Nån som har nått tips eller idéer mottages detta gärna.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #8 skrivet: 11 aug-17 kl 22:15 »
Sen till golvvärmen. Blir (tyvärr) nån plastvariant.  Tänker bara göra uttag i reglarna och trycka i fördelningsplåtar och slang. Där det inte är plåt ligger slangen löst.
Hade gärna skippat plåtarna.... nån som testat det?  Idéer.

Sen på med vanligt trägolv.   

Hade helst önskat lergolv men torktiden känns smärtsam.... men om det inte blir klart till vintern kanske man får fundera på det igen. Antar man teoretiskt skulle kunna börja tidigt på våren med lergolv... det är ju då inomhus. Nån som har erfarenheter av det?

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #9 skrivet: 12 aug-17 kl 11:27 »
Det finns golvvärme man kan fräsa ned direkt i skivor i ställetför plåtarna, litet mer jobb bara, men slutresultatet blir likvärdigt.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #10 skrivet: 12 aug-17 kl 11:32 »
Kan tyvärr inte svara på frågan om cellglaset d jag inte heller hört om detta tidigare, men jag har en fråga, om ej misstyckes, såvitt jag tolkar verkar det påminna något om gasbetong.

Jag funderar om det går att ha direkt mot fuktig jord, eller om det kommer att suga upp vatten kapilärt då?

Blev litet sugen på att bygga ett schakt till huvudstammen för VA lednignarna här annars och fylla med stenull, i ställetför att göra en trästomme som jag var inne på förut, men jag vet inte om de tär en bra eller helkass ide?

Vad kostade cellglas skivorna om man vill ha en styvare kvalitet som kan stå själv?

Jag behöver isolera ett litet vindsutrymmer när vintern kommer, där finns nästan inte heller något utrymme över för mineralull, jag var inne på styrolitskivor först, men funderar nu hur cellglas skulle vara som ett alternativ om det är trä mot trä annars?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #11 skrivet: 12 aug-17 kl 12:54 »
Tänker ni fylla upp ända från backen till färdigt golv med isolering, eftersom ni tätar mellan stenarna?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #12 skrivet: 12 aug-17 kl 20:56 »
Jag skulle lämna en luftspalt under syllstockarna i så fall.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #13 skrivet: 13 aug-17 kl 00:42 »
Ok cellglas är återvunnet glas som smälts om och sen tillsätts ett ämna så det blir bubblor i det. Liknande leca kulor. 

Fördelar finns flera. T.ex. att det inte blir vandring av fukt med kapilärkraft. Daggpunkten hamnar rimligt o.s.v . Detta beror självklart på rätt utförande. Därför jag frågar lite i tråden.

Angående golvvärmen tror jag det ej behövs några skivor. Den läggs direkt infasad i golvbjälklaget.



Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #14 skrivet: 13 aug-17 kl 00:44 »
Och ja. Fylla hela vägen upp. Från jord till golv. Inga tätskickt. Diffutionsöppet åt alla håll.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #15 skrivet: 13 aug-17 kl 00:51 »
Jorden har självklart fukt men inte massor i mitt (under)golv. Den som finns skall kunna vandra och inte fastna i ångspärr.
 Cellglasskivor används inte utan löst cellglas. Skivorna kan användas vid nybygge och då kan grund skippas som jag fårstår det. Men det får går nån annan förklara mer on

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #16 skrivet: 13 aug-17 kl 00:54 »
Finns flera tillverkare. Sök på t.ex hasopor eller foamit.....

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #17 skrivet: 13 aug-17 kl 12:16 »
Hur menar du då? Och hur tänker du att fukt skall vandra? Jag ser inte det framför mig. Med tanke på jordkällaren är jag rädd för att använda sådana hårda material.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #18 skrivet: 13 aug-17 kl 13:06 »
Om jag förstod honom rätt här så skall det vara någon typ av kross som skall fungera som skydd i sig.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #19 skrivet: 13 aug-17 kl 13:31 »
Att gjuta en platta ovanpå en stenvalvsjordkällare gör jag inte. Och fukt skall i gamla hus kunna vandra. Att det finns en viss fukt kvot i material och luft går inte att komma ifrån och det är fullt normalt.  Det betyder inte att skall vara blött. 

Att bygga Diffusionsöppet gör att fukten som finns kan röra sig och inte fastnar inuti en konstruktion ( bakom nån plast t.ex.) utan kan torka ut. Sen krävs lite förståelse för fuktbroms och var den skall vara och kondens punkt och sånt.

Om man läser hela tråden så eftersöker jag inte nya kontentionella lösningar. Det finns tusentals sätt att göra mer och mindre genomtänkta renoveringar av gamla hus.

Jag söker svar från folk som gjort detta förr. Har förståelse och kunskap om det här sättet att bygga. Förhoppningen är att det kan vara ett stöd för fler som vill göra liknande renoveringar.

Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 13 aug-17 kl 13:38 av Visionaryrealist »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 4 användare
magtob, xaelanar, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser