Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hamla björk, gärna till kandelaberform  (läst 2288 gånger)

edse1991

  • Inlägg: 10
Hamla björk, gärna till kandelaberform
« skrivet: 30 jul-17 kl 09:37 »
Hej!

Här finns ganska många kandelaberformade björkar ute i skogen men de börjar bli i sådant skick att de faller sönder (armarna lägger sig en efter en). Därför är jag intresserad av att börja hamla några nya så att det kommer finnas i framtiden också.

Jag hamlade en på prov här hemma på gården för drygt tio år sedan. Den har klarat det bra men fått en risig form, inte kandelaber. Beror formen på trädet eller ska man hamla på ett visst sätt för att få fram kandelaberformen? Är det någon som har testat?

Vad ska man annars tänka på när man hamlar björk? Jag vet att man ska vara försiktig och inte ta bort mycket i gången.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hamla björk, gärna till kandelaberform
« Svar #1 skrivet: 30 jul-17 kl 11:26 »
Björkar som man tar fårris av brukar i allmänhet inte bli långlivade. Därför var det vanligt att hugga ned hela björken och binda kvistarna till kärvar åt fåren och köra hem stammen till ved.

Jag skulle tro att de gamla breda förgrenade björkarna som finns har uppstått i samband med bete. Djuren har betat runtomkring så de björkarna som redan var för stora för att skadas av djuren och därför överlevde hade fri tillgång på ljus och luft i alla riktningar. Granar kunde förövrigt få för sig att växa på samma vis på betesmark av samma orsak. Det var enklare att växa på bredden än på höjden.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser