Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hydraulkolv  (läst 906 gånger)

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
hydraulkolv
« skrivet: 12 jul-17 kl 10:23 »
Lika bra att säga det direkt jag är kass på hydraulik..Jag har en oanvänd kolv här som borde säljas men är osäker på hur tolka vad det är jag har. På kolven står det Voac N vedklyv Hc09 80-50U-600. 50 har jag begripet är kolvdiametern 600 slaglägnden. Men vad betyder resten uet efter 50 tex. Hur ser man om det är enkelverkande eller dubbelverkande. Antar att det är enkelverkande när det är till en vedklyv.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: hydraulkolv
« Svar #1 skrivet: 12 jul-17 kl 10:30 »
Förmodligen är den dubbelverkande.
Enkelverkande, skjuts ihop av tyngden av det som den oftast lyfter eller så är det fjäder som trycker tillbaka den.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: hydraulkolv
« Svar #2 skrivet: 12 jul-17 kl 10:44 »
Om den är dubbelverkande så har den två röranslutningar. Om de sitter på cylindern, så är det en i varje ände.

Kan det vara så beträffande siffrorna att 80 är kolvdiametern (alltså cylinderns innerdiameter) medan 50 är kolvstångens diameter?
Något tecken kan också tala om huruvida den är försedd med ändlägesdämpning eller inte.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: hydraulkolv
« Svar #3 skrivet: 12 jul-17 kl 12:15 »
Det är två röranslutningar. Så den är nog dubbelverkande då. Trodde jag nog från början men sen börja jag tveka..Får väl annonsera ut den då och kan då svara på något utan att framstå som helt efterbliven.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 3 användare
jeno0038, ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser