Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stort fint bagglamm dog plötsligt  (läst 3806 gånger)

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
Stort fint bagglamm dog plötsligt
« skrivet: 27 jun-17 kl 22:42 »
Hittade ett av våra största bagglamm liggande och kippa efter andan. 3 månader gammal och gick fortfarande med tackan. Inga synbara fel, men ville inte resa sig och inte äta eller dricka.  Andades tungt och lite rasslande. Ingen feber (39.4) och normal avföring, men vi såg aldrig att han kissade. Gav vätska, men efter ett par timmar såg set ut som att han plötsligt inte fick luft längre och dog tvärt. Inga andra djur som verkat sjuka och ingen som hostar eller något annat konstigt. Någon som har en idé på vad det kan vara?

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Stort fint bagglamm dog plötsligt
« Svar #1 skrivet: 27 jun-17 kl 23:09 »
Jag går intrycket av att händelseförloppet gått på några timmar... Från pigg till död. Min första men spontana tanke är selenbrist....

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

asjoh108

  • Inlägg: 45
    • Uppland
SV: Stort fint bagglamm dog plötsligt
« Svar #2 skrivet: 27 jun-17 kl 23:49 »
Lite osäker på förloppet. Två dagar sen vi räknade lammen. Då var alla ok. Igår räknade vi dem inte, så han kan ha varit borta från flocken redan då. Från vi hittade honom tog det 3 timmar. Försökte ge selen i munnen, men set var säkert för sent om det var det som var problemet.
Kan det vara förgiftning? Tog ner några ekar för ett par dagar sen. Det kan nog vara lite giftigt.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Stort fint bagglamm dog plötsligt
« Svar #3 skrivet: 28 jun-17 kl 00:09 »
För några år sedan förlorade jag 3, 4 lamm på ett par dagar... Symptomen är väldigt snarlika... Och när jag försökte häva det likt samma sätt som ni gjorde så var de redan för svaga.

Mitt bästa tips är att ni ger selentillskott till övriga om ni inte redan gjort det. Och håller extra mycket uppsikt... Det går väldigt, väldigt snabbt ifrån piggt till slött till dött. Ibland på en halv dag bara. Och givetvis tillgång till mineraler i slicksten

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Stort fint bagglamm dog plötsligt
« Svar #4 skrivet: 28 jun-17 kl 08:18 »
Just selenbrist är väl kännetecknande att det ofta är de stora fina som dör.

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

 

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Stort fint bagglamm dog plötsligt
« Svar #5 skrivet: 28 jun-17 kl 08:47 »
Gasbrand (pulp kidney disease)

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Stort fint bagglamm dog plötsligt
« Svar #6 skrivet: 29 okt-17 kl 13:24 »
Skulle kunna använda samma rubrik. Min besättning består av fem tackor och fem ungdjur. Kom ut idag och hittade en ungbagge död. Låg uppsvullen. Inget annat synbart.

Fåren går på naturbete. Sedan tre veckor skjuter jag till ca ½ kg hö, 1 dl havre och några dl Lucern. Saltsten.

Vad har orsakat denna bagges död tror ni? (förlåt att jag kapade din tråd)!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stort fint bagglamm dog plötsligt
« Svar #7 skrivet: 29 okt-17 kl 13:49 »
Beklagar förlusten.

Att de blir svullna beror på att de är döda så de blir de oavsett pga gaserna i magen.

Är förloppet snabbt från pigg till död gissar jag på; 1; urinsten, 2; stora magmasken, 3, stångningsskada.

Det som står ovan om selenbrist tror jag inte på om de är äldre lamm. Jag haden en sån och han gick och vinglande i flera timmar och såg inte särskilt döende ut men blev bra av selen.

Andra saker du kan fundera på är sannolikheten för en viss sjukdom. Ger du mineralfoder till djuren? Om inte kanske det är selenbrist. Enbart saltsten ä inte tillräckligt. Ger du baggar kraftfoder? Om de får kraftfoder är risken för urinsten större. Har du koll på parasitstatusen i besättningen? Har de några andra symtom på stora magmasken?

tigeremma

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Stort fint bagglamm dog plötsligt
« Svar #8 skrivet: 29 okt-17 kl 14:03 »
Kraftfodret jag nämnde; ½ dl havre, ca 1 hg Lucern: Låter det för mycket? Hornfria får.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stort fint bagglamm dog plötsligt
« Svar #9 skrivet: 29 okt-17 kl 14:44 »
Nej, det låter inte som det skulle göra någon större skillnad med en halv eller 1 dl havre per dag.
Om de får urinstten borde man också kanske märka något innan det är för sent. Det syns att de inte kan kissa.
Det är svårt att gissa dödsorsaker, särskilt om man inte tittar till dem ofta. Kravet är ju 1 gång per dygn och på 24 timmar kan det hända mycket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 4 användare
peterm, xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser