Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna/kyckling dog efter 4 dagar  (läst 1316 gånger)

Cecilia Hansson

  • Inlägg: 1
Höna/kyckling dog efter 4 dagar
« skrivet: 13 jun-17 kl 23:33 »
Vi hämtade våra 5 st kycklingar (11 veckor gamla) för fyra dagar sen.
Min lille son valde den minsta kycklingen som sin egen. Jag tyckte nog egentligen nånstans att den såg emlig ut. Nu fyra dagar senare dog hon. Dessa symptom kunde jag se; satt mest still med huvudet "på ryggen", slö och vinglig, gul avföring väldigt lös, apatisk och ensam, brydde sig inte om när vi lyft upp henne, blundade och hade hängiga vingar.
Hon kunde på slutet inte hålla upp sig själv Ica när jag skulle ringa sva hade dom stängt. Så jag får ringa imorgon bitti.
Är ju skitorolig för salmonella och att hela gruppen måste avlivas..!
Några åsikter, erfarenheter kring detta??

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Höna/kyckling dog efter 4 dagar
« Svar #1 skrivet: 14 jun-17 kl 00:12 »
Behöver inte alls vara salmonella. Hur är kycklingarna uppfödda? Dom behöver lite jord för att få tarmbakterier och lite skit från vuxna friska djur sägs också vara bra. Ge dom några jordtorvor till att börja med. Mjölksyrabakterier är bra. Det finns kapslar på apoteket som är lätta att öppna och blanda i maten. Lycka till.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höna/kyckling dog efter 4 dagar
« Svar #2 skrivet: 14 jun-17 kl 05:47 »
I en kull av kycklingar  finns det ofta någon individ som är lite "sämre". Som växer sämre för att den inte är riktigt livskraftig. En stor förändring som  en ny miljö kan göra att större problem hos kycklingen  tar över och den klarar inte av det hela. En kycklinng som  växer sämre och är mindre pigg och framåt bör en uppfödare inte sälja, särskilt inte till nybörjare.
Symptomen du beskriver liknar den mycket vanliga sjukdomen coccidios. Läs om den på SVA-s hemsida. Smittan finns i flockarna men i  regel i så låg  nivå att djuren klarar av den.  Men att en kyckling med utbruten coccidios går i flocken utgör en större smittorisk.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser