Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.  (läst 11697 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #40 skrivet: 18 jun-17 kl 11:12 »
Vilken planet bor du på egentligen? Vilka giftmoln tex??
...På planeten Tellus...Snart behövs det väl en ny planet...Själv har jag inte sett någon bonde gå runt med en pipett och droppa lite gift på varje ogräs... Hört talas om sprutdimma tro....Läste om skyddsavstånd...Liksom rena skämtet...Såg inget om avstånd till hus....Det som prioriteras verkar vara själva användningen...Möjligheten att kunna spruta giftet verkar vara det viktigaste...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #41 skrivet: 18 jun-17 kl 11:38 »
Har aluminiumdimman slagit till igen...

 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #42 skrivet: 18 jun-17 kl 16:45 »
Jag har jobbat flera år i lantbruk. När jag var ung och dum tog jag sprutsertifikat. Att det sprutas, hur mycket det sprutas och med vad vet jag.
kretslopp

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #43 skrivet: 18 jun-17 kl 19:15 »
Och du har inte förnybart ditt sprutcert sedan dess?
Ja menar du måste ju vara 70+ och ung någon gång på 70-80 talet, det mesta sedan dess är ju förbjudet nu.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #44 skrivet: 18 jun-17 kl 20:28 »
Nä jag har inte förnyat mitt sprutcert. Men att jag haft det och fått den insynen, gör att jag tycker jag vet rätt bra vad det innebär. Jag tycker att giftighet ska tas mycket mer på allvar. Både när det gäller människor och miljö. Som det är nu är de flesta enskilda brunnarna i lantbruksbygderna mer eller mindre förgiftade av bla roundupp och tungmetaller. Vad är det vi lämnar över till våra barn och barnbarn!












kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #45 skrivet: 18 jun-17 kl 20:54 »
Nä jag har inte förnyat mitt sprutcert. Men att jag haft det och fått den insynen, gör att jag tycker jag vet rätt bra vad det innebär. Jag tycker att giftighet ska tas mycket mer på allvar. Både när det gäller människor och miljö. Som det är nu är de flesta enskilda brunnarna i lantbruksbygderna mer eller mindre förgiftade av bla roundupp och tungmetaller. Vad är det vi lämnar över till våra barn och barnbarn!
Källa på det?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #46 skrivet: 18 jun-17 kl 21:03 »
Nä jag har inte förnyat mitt sprutcert. Men att jag haft det och fått den insynen, gör att jag tycker jag vet rätt bra vad det innebär. Jag tycker att giftighet ska tas mycket mer på allvar. Både när det gäller människor och miljö. Som det är nu är de flesta enskilda brunnarna i lantbruksbygderna mer eller mindre förgiftade av bla roundupp och tungmetaller. Vad är det vi lämnar över till våra barn och barnbarn!

Men, samtidigt så har man minskat enormt på mängden gift som man lägger på.
Det är juh bara precis vad som man behöver, och inte de bredspektrumgifter som man använde förr.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #48 skrivet: 19 jun-17 kl 01:53 »
...Länken från Håkan B ...Skrämmande läsning...Undrar om bönderna av typ "Hemliga Arne" står för saneringskostnader...Tråkigt när man läser artiklar från vad det verkar köpta journalister...Typ..."Plöjningsfritt maskarna gör jobbet när bonden sover"...Kanske bättre att skriva att bonden häller gift på maskarna som tack för hjälpen... Som sagt gifterna kan ge beteendestörningar så då är det väl den andra personligheten som kommer fram bakom ladugårdsdörren...Typ "hemlige Arne"... Ica handlaren har förövrigt ett draperi...bra att veta...

http://www.tf.nu/nyhet/glyfosat-roundup-orsakar-missbildade-griskultingar

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #49 skrivet: 19 jun-17 kl 10:32 »
Ja, det är väl känt att Danmark har problem med RoundUp i brunnar, men det är rätt stor skillnad på Sverige och Danmark!

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #50 skrivet: 19 jun-17 kl 18:01 »
Men, samtidigt så har man minskat enormt på mängden gift som man lägger på.
Det är juh bara precis vad som man behöver, och inte de bredspektrumgifter som man använde förr.

Stämmer mycket bra. På två generationers lantbrukare har man minskat koncentrationen i sprutan med mer än 90% bekämpningsmedel i flera fall. Man lägger aldrig mer än tillräcklig dos idag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #51 skrivet: 19 jun-17 kl 18:05 »
Som det är nu är de flesta enskilda brunnarna i lantbruksbygderna mer eller mindre förgiftade av bla roundupp och tungmetaller.

Undrar fortfarande vilken planet detta gäller? I Sverige är det ytterst ovanligt att man i en enskild vattenbrunn kan påvisa förekomst av de ting du räknar upp. "De flesta" är rent nonsens. Att de är "förgiftade" är ett ännu värre påstående! Min åsikt är att man inte ska posta inlägg här då man har mer sprit än blod i omloppet.....  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #52 skrivet: 19 jun-17 kl 20:41 »
Intressant att självhushållarforum försvarar och lyfter fram industrijordbruk i någon form. Själv handlar odlandet rätt mycket om att slippa butikens naturfördärvande grejer, från de därstora och otäcka åkrarna, med rör, diken, teknofilmaskiner och skit och i ännu värre fall även konstgödsel och diverse bekämpningsmedel av otrevlig karraktär.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #53 skrivet: 19 jun-17 kl 21:28 »
Intressant att självhushållarforum försvarar och lyfter fram industrijordbruk i någon form. Själv handlar odlandet rätt mycket om att slippa butikens naturfördärvande grejer, från de därstora och otäcka åkrarna, med rör, diken, teknofilmaskiner och skit och i ännu värre fall även konstgödsel och diverse bekämpningsmedel av otrevlig karraktär.
I min drömvärld skulle det vara fullt av småbruk som drev vårt lands matförsörjning. Men eftersom det i dagens läge är en utopi så är
jag väldigt glad att det finns stora familjejordbruk och ett och annat "industrijordbruk" som förvaltar vår jordbruksmark. På det hela taget tycker jag det sker på ett tillräckligt ansvarsfullt sätt för att jag ska vara beredd att ställa mig bakom det.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #54 skrivet: 19 jun-17 kl 21:51 »
I min drömvärld skulle det vara fullt av småbruk som drev vårt lands matförsörjning. Men eftersom det i dagens läge är en utopi så är
jag väldigt glad att det finns stora familjejordbruk och ett och annat "industrijordbruk" som förvaltar vår jordbruksmark. På det hela taget tycker jag det sker på ett tillräckligt ansvarsfullt sätt för att jag ska vara beredd att ställa mig bakom det.

Instämmer till fullo! Vårt vackra lands lantbrukare håller miljöarbetet i absoluta toppskiktet i världen idag.

En av mina kunder, en duktig lantbrukare som odlar utsädesfrön av tex vit- och rödklöver, olika grässorter mm, har i sex års tid aktivt värnat de vilda pollinatörerna, för att ha dessa som komplement till de honungsbin han hyr av mig. Varje dag kl 13:00 under blomningstiden går han på diagonalen tvärs över fälten med klöver och räknar humlor respektive bin per kvadratmeter. För sex år sedan hade han 1,5 humla per kvadratmeter kl 13:00, idag har han nästan 6 humlor per kvadratmeter. Det han sår in runt odlingarna är tex honungsfacelia, och dessa grödor sås i omgångar, så att de börjar blomma flera veckor innan själva utsädesgrödan slår ut.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #55 skrivet: 19 jun-17 kl 23:28 »
Det är helt ointressant att öka självförsörjningen med utökning, eller bibehåll, av industriella och monokulturella industriåkrar, utan enbart genom att folk börjar göra mer själva.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #56 skrivet: 20 jun-17 kl 00:24 »
Undrar fortfarande vilken planet detta gäller? I Sverige är det ytterst ovanligt att man i en enskild vattenbrunn kan påvisa förekomst av de ting du räknar upp. "De flesta" är rent nonsens. Att de är "förgiftade" är ett ännu värre påstående! Min åsikt är att man inte ska posta inlägg här då man har mer sprit än blod i omloppet.....  ;)

Kanske dags att fråga vilken planet du kommer ifrån...

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #57 skrivet: 20 jun-17 kl 00:30 »
Kanske dags att fråga vilken planet du kommer ifrån...



......

Lite skärpning, tack.

/Moderator

 (:)
« Senast ändrad: 22 jun-17 kl 10:43 av Vitis »

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #58 skrivet: 20 jun-17 kl 02:23 »
Det är helt ointressant att öka självförsörjningen med utökning, eller bibehåll, av industriella och monokulturella industriåkrar, utan enbart genom att folk börjar göra mer själva.

Nåja, nu är det ju så att det är ytterst få som har de möjligheterna och alla kan omöjligt få den möjligheten, så det finns några alternativ.
Antingen ser vi till så majoriteten av alla människor kan få ta del av förhållandevis bra grödor och jordbruksprodukter till ett försvarbart pris, det kan i regel bara göras på ett sätt.
Eller så får vi helt enkelt acceptera att grönsaker och jordbruksprodukter bara är något för de som har gott om pengar.

Jag skulle gärna odla den mark jag äger och det på ett hållbart och så miljövänligt sätt som möjligt, men det finns en hållhake.
Jag kommer få jobba övertid resten av livet och utan större skyddsnät, och till slut så blir lönen för mödan med stor sannolikhet dyrare än om jag köpt motsvarande produkt på ICA.


Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Plöjningsfritt jodbruk, VARNING.
« Svar #59 skrivet: 20 jun-17 kl 07:52 »
Det är helt ointressant att öka självförsörjningen med utökning, eller bibehåll, av industriella och monokulturella industriåkrar, utan enbart genom att folk börjar göra mer själva.
Det låter fint. Men den som i kristider går med hungrig mage skulle inte vara lika förstående till att sådana ideal fått styra utvecklingen.

Visst finns det problem med dagens lantbruk och det finns säkert mycket som kan bli bättre. Men här i Sverige tycker jag vi har en rätt god balans mellan miljö/matproduktion.

Med tanke på vår låga självförsörjningsgrad kanske lite för bra? Det tar jag nog tillbaka, det finns tusen andra saker att förbättra inom lantbruket för att öka den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser