Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stickling från äppelträd?  (läst 23561 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #20 skrivet: 05 sep-17 kl 18:43 »
Nja, fröna behöver inte frysa, det räcker om de står kyligt. Ett antal veckor i 0-5 grader är optimalt, som det kanske bli under ett lager av nedfallna löv och snö. Man kan stoppa fröna i jord i en kruka och ställa ut redan nu och sedan kan man plocka in den i januari eller så, och låta det bli varmt. Då bör det gro. Eller så kan man stoppa krukan i grönsaksfacket längst ner i kylen ett par månader.

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #21 skrivet: 07 sep-17 kl 19:27 »
Vissa växter kan bilda rötter från en gren. Exempel på sådana växter är hallon, vinbär, björnbär och krusbär.

Andra växter har en tydligare ansvarsfördelning mellan olika delar, en rot är och förblir en rot och en gren är och förblir en gren. Exempel på sådana växter är äpple, päron, plommon och körsbär.

För den senare typen av växter kan man lura dem genom att använda rotningshormon. Det är på så sätt som man producerar grundstammar till äpplen. Här har man kloner med vissa egenskaper, där man tar grenbitar som man doppar i rotningshormon och därefter planterar.

En leverantör som säljer och skickar grundstammar är EBEplant, http://www.ebeplant.se/ympris.htm

Grundstammen planterar man t.ex. i lämplig kruka.

På grundstammen ympar man den sort som man vill föröka.

För att få tätt mellan grundstam och ymp, så att de kan växa samman utan att torka ut, använde man historiskt bast och vax, därefter använde man under en tid gummisnodd (fleicoband) och vax och sedan typ 5 år är en tänjbar plastfilm som andas, som man virar runt skarven vanligast.

Om man använder den tänjbara plastfilmen kan man ta ympen och utföra ympningen vid samma tillfälle, lämpligen under mars fram till mitten på april. Om ympriset förvaras kylt kan ympningen göras ännu senare, (knopparna får dock inte börja bryta ut innan man utför ympningen)


Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #22 skrivet: 15 sep-17 kl 09:17 »
Tack Ygdrasil. Men är det inte bättre att ympa på en tålig äpplesort som klarar klimatet bra och har snabb tillväxt än att med rotningshormon rota en känslig förädlad sort? Risken är väl bl.a. att barken spricker på känsliga sorter när de utsätts för frost?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #23 skrivet: 15 sep-17 kl 10:41 »
Jag vet inte om det framkommit i tråden, men det finns en till fördel med att ympa på en grundstam. Man kan välja hur fort trädet skall växa, och därmed hur stort det skall bli. Vissa grundstammar ger små träd, andra stora. Ingen vet hur en förädlad äppelsort skulle bli på egen rot, det skulle kunna bli ett jätteträd som blir svårt att beskära eller plocka frukten från. Dessutom kan det bli ett träd som satsar på att växa sig stort och väntar till det blivit det innan det ger frukt. Om man ympar på en begränsande grundstam kan trädet "ventilera sin frustration" genom att ge frukt tidigt istället.

andtol

  • Gäst
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #24 skrivet: 15 sep-17 kl 10:56 »
När ska man plantera en grundstam? Går det att ympa samma år?

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #25 skrivet: 15 sep-17 kl 11:17 »
Har ett äppelträd men vill ha ett till av samma träd. Kan man på något sätt skapa ett träd av ett befintligt träd, genom att ta en kvist och få den att rota sig? Försökte med en kvist i en vas med vatten men den dog.

En granne stack ner äpplekvistar i jorden och skulle försöka få dom att rota sig. Jag sa att det inte går att föröka äpple så, för det hade man ju läst. Men han fick några att ta sig.  :) Är ganska säker på att han inte använde rotningshormon.
Har sedan läst att man kan rota en del äppelsorter så, fast det misslyckas lätt.
Så jag tycker att du skall prova.

Ygdrasil

  • Inlägg: 61
    • Uppland
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #26 skrivet: 15 sep-17 kl 21:55 »
En frösådd grundstam bör vara över 50 cm innan man använder den till ympning, vilket tar några år.

En fördel med frösådd grundstam är att traden lever länge (flera hundra år). Vegetativt förökade grundstammar lever sällan längre än hundra år (fast vi lär ju dö långt innan dess, så vi kan inte kontrollera). Nackdelen är att frösådda grundstammar ger träd med varierande storlek och okänd härdighet.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #27 skrivet: 30 apr-19 kl 19:24 »
Jag tror jag skrivit om detta någon gång innan. Jag har förökat några äppleträd genom att spara ut långa grenar ock jordslå dem. Man krafsar upp en grop. Skaver av barken lite på grenen. Lägger ner den i gropen på med jord ock en sten som håller grenen på plats. En ståltråd eller klyka fungerar med. Sen efter något år blir det rötter ock har man ett nytt träd.


Skulle kunna fungera att böja ner grenen i en hink med jord med? Det är så man har lust att prova på ett högre äppleträd jag har. Men då kanske man får ställa hinken på ett bord eller ställning.


Jag har några nya träd på gång med detta sättet. Även en röd Hassel. Sen lite Vinbär. Tänkte göra en vinbärshäck av de Vinbär som redan står på plats.. Förr körde jag mest med sticklingar för vinbär. Men nedlagd gren är inte så dumt. Man slipper ha krukor att vattna. Det har man så det räcker ändå. Det är fullt med krukor med sticklingar.

Kanske skulle göra så här med någon finare ros med. Ska kolla päronträden med om de har någon låg gren man kan gräva mer.

För övrigt har jag ympat lite. Men de ymparna ser torra ut. Det är rena sommarvärmen redan i april. Tveksamt om vattnet i brunn räcker så länge till. Det tog slut förra sommaren. För första gången på 30 år.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #28 skrivet: 10 jun-20 kl 18:55 »
Man skall ALDRIG föröka genom att sätta kvistar i vatten, begriper inte varför folk gör det??? 

Det finns faktiskt ett fåtal äpplesorter som går ATT FÖRÖKA på detta sätt.
De benämnes för pitchers på Engelska.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #29 skrivet: 10 jun-20 kl 20:50 »
vi beskar några äppelträd i våras och jag slängde ner några kvistar i en tunna med vatten. när jag gick förbi och kollade nån vecka efteråt så hade flera av dem utvecklat något slags grönt. tror inte jag kollade efter rötter dock.

morris matte

  • Inlägg: 41
SV: Stickling från äppelträd?
« Svar #30 skrivet: 19 jun-20 kl 13:47 »
jag lånade på biblioteket en bok medd namnet 'Gentleman och jordbrukare. skriven av en romersk adelsman ca 500 f.kr. Bland andra matnyttigheter beskriver han hur man förökar äppelträd.

Man tar en liten kruka (ca 2 l)
trär en 'ung äppelkvist genom hålet i amforans/krukans botten
fyller krukan med mossa
lindar en linneduk runt krukan så att inneh¨llet aldrig torkar
väntar ett eller två år och vips - man har ett nytt äppeltäd av sin goda sort

Kolla boken. Den är mycket läsvärd.

mvh morris matte Yess


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser