Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litet blått ägg  (läst 6057 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Litet blått ägg
« skrivet: 10 jun-17 kl 14:19 »
Såg når en fågelholk ramla ner från ett träd, jag och min kompis sprang fram. Dör i låg det flera krossade ägg. Vi tog ut allt innehåll, men då ser vi att inne i halmen ligger det ett helt ägg. När vi ska gå in på lektion håller jag det varmt i min hand, lektionen var bara 20 min, och jag hade lite feber så ägget var varmt. Ägget är lite mindre än 2 cm. Jag tycker det känns som en fågel där i, men jag undrar vad är det för ägg? Det är lite grönblått.


Postat med Alternativ.nu´s app

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Litet blått ägg
« Svar #1 skrivet: 10 jun-17 kl 18:39 »
För sakens skull kanske du ska tala om hur stort det är också?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Litet blått ägg
« Svar #2 skrivet: 10 jun-17 kl 18:48 »
Ägget är lite mindre än 2 cm.
Tänker du försöka kläcka ägget, Linnea444?  Jag misstänker att ungen kan få svårigheter att lära sig vad som är bra mat, hur den ska hitta till vinterlandet, hur den ska skydda sig mot rovdjur.  Fågelungar lär sig ju artens sång medan de är små också.

  Och en del djur"skydds"inspektörer har egna idéer om vad som är bra för en unge av ett vilt djur.  Du bör nog hålla ungen inomhus i så fall, och inte visa den för någon!

  Men då kan den å andra sidan inte få några ungar själv ...

  Fast, det får den ju inte heller om du läggerut ägget.  Då dör den.

  Glöm inte att vända ägget då och då!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Litet blått ägg
« Svar #3 skrivet: 11 jun-17 kl 12:07 »
Är det inte typ 3 fågelungen/ägget på knappt två veckor som du kommer över?

Antingen är du otursförföljd eller så är det något annat som pågår runt dig, jag tycker du ska fundera lite över rätt och fel, naturens gång med mera.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Litet blått ägg
« Svar #4 skrivet: 11 jun-17 kl 15:51 »
Ja, Permission, det är rätt, låt dom ligga och dö bara, det är rätt åt dom, det är ju bara djur ...   ::)

  Det skulle också kunna vara så att Linnea444 är särskilt uppmärksam och empatisk.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kanintobbe

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Litet blått ägg
« Svar #5 skrivet: 11 jun-17 kl 17:50 »
I den här tråden tycker jag bör tilläggas att som privatperson är det olagligt att ta hand om något vilt djur längre än 24 timmar utan att kontakta viltvårdare.
Skulle ägget knäckas gör sig med andra ord Linnea till brottsling om hon behåller ungen. Att som vuxen rekommendera någon utan kunskap att hålla ungen gömd är i mina ögon väldigt oansvarigt.  Som trollmor själv påpekar vet ni inte vilken fågel det rör sig om eller vad den skall leva av. Troligen dör ungen en långsammare och plågsammare död hos sin barmhärtiga samarit än om något rovdjur (skata, kråka, räv, orm, tamkatt) tagit den.
Vill man försöka rädda fågeln bör man mao se om en viltvårdare kan hjälpa en eller ta över.

Postat med Alternativ.nu´s app


Kanintobbe

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Litet blått ägg
« Svar #6 skrivet: 11 jun-17 kl 17:50 »
Kläckas *

Postat med Alternativ.nu´s app


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Litet blått ägg
« Svar #7 skrivet: 11 jun-17 kl 21:45 »
Ja, Permission, det är rätt, låt dom ligga och dö bara, det är rätt åt dom, det är ju bara djur ...   ::)

  Det skulle också kunna vara så att Linnea444 är särskilt uppmärksam och empatisk.

Ibland så behöver man tänka rationellt också och inte bara kasta sig över vissa saker utan eftertanke.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Litet blått ägg
« Svar #8 skrivet: 12 jun-17 kl 14:55 »
någon utan kunskap
Hur vet du vilka kunskaper Linnea444 har?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Litet blått ägg
« Svar #9 skrivet: 12 jun-17 kl 16:41 »
Hur vet du vilka kunskaper Linnea444 har?
Nu vet inte jag hur seriös människan är men i ett inlägg säger hon att hon är 11. I ett senare inlägg att hon har barn.
Så en mogen 11åring

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Litet blått ägg
« Svar #10 skrivet: 12 jun-17 kl 17:23 »
Jag är elva år, men min mamma skriver också olika inlägg, jag har kunskap om det flesta vilda djur. Kanske inte precis i detalj men jag vet det mesta om dom. Jag har många djur just nu och jag har en fågelunge som när den klarar sig själv får komma ut. Men så länge den inte kan äta själv får den vara kvar. Den får vara ute på gården löst, den kan flyga lite men kommer inte långt. Den får vara ute nästan hela dagarna eftersom jag har sommarlov. Jag bryr mig inte så mycket om att man bara får ha ett vilt djur i 48 timmar, vad skulle jag göra döda den? Den skulle dö om jag släppte ut den för tidigt. Men det lilla blåa ägget värkar vara en stare. 


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
« Senast ändrad: 12 jun-17 kl 21:59 av Linnea444 »

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Litet blått ägg
« Svar #11 skrivet: 12 jun-17 kl 17:24 »
Men jag visste inte så mycket om den sortens fågel så jag har läst på hela veckan nu, men om jag kan få snälla tips blir jag glad.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Litet blått ägg
« Svar #12 skrivet: 12 jun-17 kl 21:58 »

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Litet blått ägg
« Svar #13 skrivet: 12 jun-17 kl 23:21 »
Hej Linnea!
Jag har också tagit hand om ett antal skadade fåglar. Här i Örebro där jag bor finns det en man som ägnar hela sin tid åt att vårda skadade fåglar och sedan släppa ut dem, han har tillstånd till det så det är alldeles lagligt. Jag har aldrig behållit en fågel längre än 24 timmar utan lämnat över till honom som verkligen kan ta hand om dem. Finns det kanske någon liknande person där du bor? Jag fick veta om honom genom att jag ringde och rådfrågade veterinären. Värt att kolla upp?
Mvh Johanna


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Litet blått ägg
« Svar #14 skrivet: 13 jun-17 kl 17:19 »
Det tycker jag var ett mycket bra tips!

  Smajlyn du la ut, betyder den att den lilla staren nu är kläckt?  Hur matar du den?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Litet blått ägg
« Svar #15 skrivet: 14 jun-17 kl 19:29 »
Stare kan faktiskt gå, även om du bör vara förberedd på det värsta, som vanligt.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Litet blått ägg
« Svar #16 skrivet: 14 jun-17 kl 21:46 »
Isf är det sent ute de flesta starar är redan kläckta och utflugna vid det här laget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser