Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Variant när systrarna ruvar tillsammans...  (läst 1623 gånger)

Manicken

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
Variant när systrarna ruvar tillsammans...
« skrivet: 03 jun-17 kl 21:43 »
Hej!

Detta är min första säsong som hönsägare, så jag behöver lite kloka råd.

Två systrar ruvar sedan igår i samma rede, systern kom och la sig bredvid efter 3 dagar. Jag hann som tur var reducera och märka äggen innan hon flyttade in som medruverska. Nya ägg tar jag bort.

 Jag tänker att de kan få fortsätta ruva ihop. De är hur söta som helst därinne, tätt intill varandra. Måste ju vara trevligt med sällskap :)

Vi hade otur sist en höna började ruva under ladugårdsgolvet och vi försökte flytta henne. Det gick inte, hon vägrade ruva på vår "anvisade plats".
Efter detta tog vi några nyvärpta ägg och lånade en kläckmaskin så nu på Tisdag är det dags. Känns dock inte bra att de skulle växa upp utan en mor som kan lära dem allt. De ska ju bo och klara sig bl.a  i det fria här på gården.


Fråga 1:
Skulle jag kunna ta ena ruvhönan och sätta henne i annan bur med dessa nykläckta från maskinen?

Fråga 2:
Jag vet dock inte vem av de två som låg där först för de är på pricken lika. Spelar det någon roll vilken jag tar (om det är möjligt att göra så)?

Fråga 3:
Om inte, hur/när kan vi sammanföra de moderslösa kycklingarna som kläcks om några dagar med de som ruvas på nu?

Väldigt tacksam för svar  :)


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Variant när systrarna ruvar tillsammans...
« Svar #1 skrivet: 03 jun-17 kl 22:49 »
Såhär hade jag gjort. Satt in en mellanvägg mellan hönorna eller lagt den ena i redet intill ,  beroende på hur du har det med utrymme. Gett den ena äggen från kläckaren och den andra de nya ruväggen. Vilken som får vilka ägg spelar ingen roll. Sedan får du antingen passa dem så de inte tar samma rede igen. Eller också sätta galler framför och sedan släppa ut dem för rastning en och en, eller  i alla fall under kontroll.  När kläckningen börjar kan det vara bra att separera mera, annars kan den andra hönan få för sig att försöka komma till dem som kläcks. Det är inte säkert att de kommer att samsas om kycklingarna sedan,  det är för stor åldersskillnad på dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Manicken

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Variant när systrarna ruvar tillsammans...
« Svar #2 skrivet: 03 jun-17 kl 23:26 »
Hej Sonja,

Om vi tar äggen från maskinen sista dagen innan kläckning, och hon inte stannar på äggen, hur länge kan vi vänta innan vi tar dem tillbaka till maskinen?

Om de blir kläckta i maskinen först och sedan tas till hönan (då får de eget litet hus och utegård), kan det funka?


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Variant när systrarna ruvar tillsammans...
« Svar #3 skrivet: 04 jun-17 kl 05:14 »
Du märker ganska snabbt om hon vill lämna äggen. Någon timme kan äggen ligga oruvade,  men bättre att göra  äggflyttningen tidigare än sista dagen före kläck,  man vet inte exakt när kläckningen blir, det kan skilja ett par dagar åt vardera hållet.
Flytta hönan när det är mörkt, sätt en skiva för det nya redet, håll henne inne där hela nästa dag, släpp henne för att rasta sent på e-m eller på kvällen. Om platsen är alldeles intill den gamla går det säkert bra.
Det går ofta bra att lägga dit kycklingarna nykläckta.  Men det är större chans att det hela lyckas om äggen, åtminstone något av dem, kläcks under hönan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Manicken

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: Variant när systrarna ruvar tillsammans...
« Svar #4 skrivet: 04 jun-17 kl 17:33 »
Tack Sonja, kryssar fingrarna att det går vägen :)
Det enda som bekymrar oss lite är att hönan som flyttade in i samma rede tar sig flera korta turer ut medan den andra bara går ut en gång på morgonen. Å andra sidan ligger ju alltid någon på äggen nu. Försökte ta bort några nytillkomna ägg men det passade inte damen  >:D.
« Senast ändrad: 04 jun-17 kl 17:53 av Manicken »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Variant när systrarna ruvar tillsammans...
« Svar #5 skrivet: 04 jun-17 kl 19:09 »
När det gäller sådana här saker finns det ju inte generella regler,  hönor beter sig olika,  och man vet inte hur de funkar förrän man har prövat. Så småningom får man fram en linje som beter sig så som man vill att de ska,  om man gallrar bra förstås.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Hardy

  • Inlägg: 24
  • Adressänd. A Öström Läggestsv. 36. 12431 Bandhagen
    • Närke
SV: Variant när systrarna ruvar tillsammans...
« Svar #6 skrivet: 15 jun-17 kl 17:58 »
Hej.
Jag har 6 hedemora varav 3 vill ruva i ett och samma rede med 9 ägg.
Dom varvar varandra hela tiden. När en kliver av tar en annan platsen eller två på varandra.
Har försökt flytta äggen med den 1;a ruvande hönan tii ett eget men misslyckades. Gick på natten bra men morgonen efter klev hon av och rev inhägnandet runt det nya redet.
Hon skulle bara ut och gick inte tillbaks.
Dom andra 2 låg tillsammans i det f.d ruvredet.
Hon hoppade resolut upp dit så det var bara att stoppa dit äggen.
Dom är nu ca 10 dagar.
Alla 3 är platta och mkt bestämda att ligga.
Tuppen och dom andra finns alltid nära nu.
Dom får väl fortsätta.
Frågan är vad som händervid kläckningen.
Blir dom präglade på den höna som ligger där då ?
Vad gör dom andra då?
Kan det bli bråk om vem som ska skydda eller kommer dom att hjälpas åt precis som vid ruvningen?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Variant när systrarna ruvar tillsammans...
« Svar #7 skrivet: 15 jun-17 kl 18:28 »
Tre hönsmammor har jag aldrig haft,  men två ,  många gånger. Det brukar fungera fint. Kycklingarna  går till den som lockar mest intensivt,  eller där det finns plats. Med tiden brukar det bli så att den mer dominanta hönan har kycklingarna mer och mer, och den andra får mest liksom gå bredvid.
Jag får tillägga att mina hönor är synnerligen väl fungerande,  efter åratal av selektiv avel. Det är inte garanterat att det går lika bra med alla hönor.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser